T

Tilly Tam

Fick hem min nya häst i tisdags. :D Han är en underbar kille som verkat lugn och snäll när jag varit och hälsat på han där han stod innan. Har är ett 6 årigt halvblod och stor i modellen! han har mest gått i hagen sen i våras och det är ju normalt att han är lite nervös och testar. Men i går när jag hade ridit lite i paddocken och suttit av så började han skutta liksom "på" mig. Han liksom sparkade ut med frambenen och tryckte emot mig och puttade runt mig. Det höll inte på i mer än ca 10 sekunder men det var riktigt obehagligt. Sen ville han snabbt till stallet igen. Idag hände samma sak när jag skulle leda ner honom till paddocken. Riktigt obehagligt! Nu är jag rädd för att han ska fortsätta med detta. Hans förra ägare han varnat mig för att han är "tuff på backen" ,men detta har jag aldrig varit med om med andra hästar och aldrig hört om. Han är lite allmänt bångstyrig i andra situationer också, och det lugnar sig säkert när han vänjer sig vid sitt nya hem och alla hästar. Men det känns som han hotar mig. Det är ju trots allt en stor stark kille som har mer att sätta emot än jag. När jag ryter åt honom så blir han ännu värre. Men han har ändå börjat lyssna bra på mig annars. Varför gör han så här?

Sv: Hjälp!

Jag förstår inte riktigt hur du menar, men har själv ibland varit med om hästar som "går på en" med bogen. Jag accepterar inte detta utan svarar med uppvinklat spö, om inte hästen slutar då så får den ett bestämt rapp på bog/nedre del av hals beroende på vilken del som är närmast. Efter första gången brukar det räcka med att hålla upp spöet för att de inte ska gå på en iallafall. Om ridningen funkar så går det nog bort av sig själv bara han inte får möjlighet att fortsätta gå på dig. Han ska respektera din sfär och får inte flytta på dig, det är du som ska flytta på honom.

Sv: Hjälp!

Hejsan!
Det där ska du inte tillåta, han verkar ha tagit övertaget över dig. Är det verkligen du som är "herre på täppan"?
Du måste visa för din häst vem det är som egentligen bestämmer. Det går att göra med spö, men då lyder han dig inte av förtroende och för att han vill lyda dig utan för han känner sig hotad. Gör det istället på hästars vis, det viset hästar förstår.
Skippa ridningen ett tag och ägna er åt att träna grundligt från marken. NH är en super byggsten. Kolla på http://www.nnha.nu/ för att snappa upp ideer och komma i kontakt med det (kolla även deras länkar). Genom att börja där och bygga upp ett ömsesidigt förhållande och med tillit får du en häst som gör det du ber den om utan att bråka och som respekterar dig och din sfär.

Själv har jag nyligen (sen ett år tillbax) börjat använda mig och NH och jag släpper det inte. Vissa människor förknippar NH med western, självklart används det där, men det är ju egentligen grunden till all hästhantering så se det inte negativit!

Hoppas det går bra för er! Vill gärna veta hur det går :)
Lycka till! /Maria

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama