T
Tilly Tam
Fick hem min nya häst i tisdags. Han är en underbar kille som verkat lugn och snäll när jag varit och hälsat på han där han stod innan. Har är ett 6 årigt halvblod och stor i modellen! han har mest gått i hagen sen i våras och det är ju normalt att han är lite nervös och testar. Men i går när jag hade ridit lite i paddocken och suttit av så började han skutta liksom "på" mig. Han liksom sparkade ut med frambenen och tryckte emot mig och puttade runt mig. Det höll inte på i mer än ca 10 sekunder men det var riktigt obehagligt. Sen ville han snabbt till stallet igen. Idag hände samma sak när jag skulle leda ner honom till paddocken. Riktigt obehagligt! Nu är jag rädd för att han ska fortsätta med detta. Hans förra ägare han varnat mig för att han är "tuff på backen" ,men detta har jag aldrig varit med om med andra hästar och aldrig hört om. Han är lite allmänt bångstyrig i andra situationer också, och det lugnar sig säkert när han vänjer sig vid sitt nya hem och alla hästar. Men det känns som han hotar mig. Det är ju trots allt en stor stark kille som har mer att sätta emot än jag. När jag ryter åt honom så blir han ännu värre. Men han har ändå börjat lyssna bra på mig annars. Varför gör han så här?