J

jump_

Hunden har fått som vita blåsor mest på öronen men också på huvudet, kan det vara rävskabb? vi har tydligen en skabbräv som strycker runt omkring..Hon kliar mycket, vi provade att bada henne och trodde att det skulle gå över men icke..Hon kliar sönder blåsorna och sen läker dom ihop rätt snabbt..Nån som har haft liknande symptomer på sin hund? mycket tacksam för svar

Sv: HjÄlp!!!

De symptomen har jag INTE haft vid rävskabb, tror att det är något annat - vad sa vet.?

vi har inte varit hos veterinären än eftersom såren hon har fått har läkt ihop rätt bra, tänkte att det kanske var nån som visste nått, nån som kanske hade haft liknande på sin hund...hon är en jakt hund och vi är ute rätt mycket i skogen så jag trodde det var fästingbett först men sen var det mera bett så då insåg vi att det var nått annat..Det ser typ ut som brännblåsor..

jump_ skrev:
vi har inte varit hos veterinären än eftersom såren hon har fått har läkt ihop rätt bra, tänkte att det kanske var nån som visste nått, nån som kanske hade haft liknande på sin hund...hon är en jakt hund och vi är ute rätt mycket i skogen så jag trodde det var fästingbett först men sen var det mera bett så då insåg vi att det var nått annat..Det ser typ ut som brännblåsor..

Kanske brännässlor då får man ju vita blåsor ibland...

jo men brännblåsorbrukar gå över på ett par dagar och hon har haft det ett tag nu så det måste vara nått annat...

Har hon varit ute mycket i solen? Kanske brännblåsor *funderar*

hon ligger mest inne, typ under bordet och i sin korg..Hon kliar mycket på magen men att där har hon inga "blåsor"...

Skabb BRUKAR börja vid svansroten, med extrem intensiv klåda, pälsen tappas, huden blir nästan som "elefanthud" till slut..Det sprider sig sedan över hela kroppen (obehandlat alltså..) Låter inte som din hund har skabb, men medett enkelt skrapprov av huden hos vet, så vet du säkert..Lycka till och hoppas hunden blir bra snart. Föresten vad är det för ras??

Vid rävskabb så brukar de klia mycket på svansen och på benen... många får även små sår i hela pälsen för att de kliar så mycket... lite röda fläckar här och där är inte ovanligt speciellt mellan benen.. och de fnattar av sig pälsen till sist om det inte behandlas...
Jag tror inte att det är rävskabb.. Hon/han kanske kliar sig mycket för att hunden fäller??? Kolla upp blåsorna för att vara på den säkra sidan

Hittade en sida;
Rävskabb är lika mycket hundens skabb. Den smittar mellan hundar och från räv till hund. Smittan sprids vid direkt kontakt mellan djur och om en hund rullar sig eller lägger sig där en smittad hund eller räv har legat.
En hund, som är smittad får plötsligt en kraftig klåda. Den kliar ofta bort pälsen på en fläck på buk eller bröst. Om hunden ej behandlas blir fläckarna flera, pälsen gles och i huden uppstår små sår av allt kliande. Veterinären tar i de flesta fall ett blodprov där man kan avgöra om hunden är smittad eller ej. Man kan även ta ett skrapprov från huden.
Bäst behandling får man med ett preparat kallat Interceptor, som ger mycket få biverkningar. Lika bra resultat får man med en spruta Ivomec men där finns fler biverkningar och Colliehundar eller blandning med collie får ej behandlas. Man kan även bada hunden i Sebacil. Allt är receptbelagt.

varför får inte colliehundar eller blandras med collie behandlas? :confused:

Tänk om min gamla hund får rävskabb, han är 25% collie!!?

*lånar*
Kanske ringorm?
Jag fick ringorm en gång och det brukar vanligtvis komma från husdjuren. På mig blev det som små blåsor som sprack, läkte och sedan kom nya. Katten visaade inga tecken på att han hade, men blev behandlad ändå. Vet dock ej om det kan se likadant ut på djur som på människor. Tror inte heller alltid att det blir blåsor av ringorm. Hur stora är blåsorna?

Rävskabb ger inte blåsor... Stafilycocker...?

Jag hade genast tagit ett prov på det, kan vara kroniskt. Prova ta något uttorkande på det, typ alosollösning eller kanske tillochmed jodopax och se vad som händer. Kan vara bakteriellt, låter som typ svinkoppor, men jag är tveksam om hundar får det.

//E

chicasweep skrev:
Hur har det gått?

hunden var till vet. idag men jag vet fortfarnde inte hur det har gått då dom har åkt bort ett tag, ska få svar så fort som möjligt..
hon har kliat upp riktiga sår nu så det måste vara någon annat än värmeutslag..troligen någon form av skabb..

Hur gick det sedan?

Hittade denna tråd när jag sökte på rävskabb i forumet då min hund har suspekta symptom (har tid hos vet på måndag).

Hej alla!! Det var jag som startade denna tråd för ett tag sedan..Såhär har det gått:

Var iväg till vet. och fick penicilin mot skabb och hon åt det och klådan och såren gick över men antagligen var det inte skabb..Jag var iinte med till vet och det är egentligen ingen som fick reda på vad det egentligen var...Hon mår bara bra nu..
Tack för alla hjälpsamma svar!!

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar