Sv: Hjälp!!
Ja, uppenbarligen anser din ponny att han bestämmer verkar det som och det är ju en ohållbar och möjligtvis farlig situation. Vet ej hur ni fungerar tillsammans i er dagliga rutin men jag tror att du skall försöka börja ta kontrollen över småsakerna i hanteringen och inte glömma dem för där har man bra möjlighet att "plocka poäng" inför framtida större projekt, såsom longering, tömkörning, ridning etc. Dominans över din ponny behövs inte endast när ni "arbetar" utan även vid vanlig hantering i stallet, till och från hagen, ja faktiskt hela er tid tillsammans. Du skall bestämma när han får gå fram till dig, när han får äta, när han skall stå stilla, vilken del av kroppen han skall flytta på, vem som går först in i stallet, in i boxen m.m. Sådana små saker är av största vikt emellan hästar. En dominant häst bestämmer vem som skall göra vad i hagen gällande placering, mat, kliservice osv. Om han har en tendens att gå på dig skall du när du longerar absolut bära hjälm och ha med dig en långpiska för att kunna hålla honom ifrån dig. Det är för din säkerhet! Ta hjälp av någon tränare du litar på. Jag gillar ju horsemanship så det skulle jag satsa på men det finns många vägar till en väluppfostrad häst. Viktigast är att man trivs med metoden och har förtroende för sin tränare.