A

AtletShipping

har nu haft min häst i 2-3 månader.
Och under en annan tråd under ridning så vet vissa som läst den att han har problem med att vara utan sina hästkompisar i korta stunder.

Det är så här:
Man kan ta in han själv i stallet och göra iordning honom där (utan hästkompisar som finns inne i stallet)
Han gnäggar lite och trampar runt sen är det bra och han blir lugn.
Men om det redan finns en häst i stallet som tex oxå står igången och de blir färdiga förre mig och går ut, blir han fullkomligt galen!
Han sliter sig och rusar, backar då bak han och han försöker gå över mig samtidigt som han gnäggar hysteriskt.
Om jag då lyckats knäppa fast han i gången igen, så står han bara och trampa på stället helt hysterisk och går nästan omkull.
Går sedan ut med han ur stallet när han är klar och han har väldigt brått att se var den andra hästen tagit vägen.

Samma sak om man tar in honom själv i stallet och ställer han i boxen, och ska sedan hämta hans granne, under den korta tiden springer han runt som en idiot i boxen och vrålar, det har dock blivit lugnare nu, innan sprang han så hysteriskt i boxen att han slått upp sår i huvet men som sagt han har blivit lugnare där nu men inte lugn.

Hur ska man lära han att han kommer inte att vara ensam förevigt eller dö bara för att en häst lämnar stallet när han står där.
Blev nästan skadad idag, när han stod ensam på gången och stallägaren gick in och ut med olika hästar som skulle spola benen.
Rätt dumt av henne för hon vet att han blir hysterisk, men ändå ska han lära sig.
Han slet sig flera gånger, gnäggade oavbrutet, så jag lät han stå lös och pappa fick hålla han i grimskaft men inte ens pappa klara hålla honom.
När sedan stallägaren inte gick in och ut med flera hästar i stallet och han förblev ensam igen blev han lugn igen..

Hur ska man göra??

Sv: hjälp!

Jag hade samma problem med min medryttarhäst (samma problem med ridningen som dig också). När jag började rida honom var det nästan omöjligt att göra i ordning honom när han var själv i stallet och han blev också värre om det var en häst i stallet som gick ut innan honom. Med honom blev det bättre efter ett tag utan att jag gjorde något speciellt, han vande sig helt enkelt. Nu står han för det mesta lugnt och stilla i stallet själv.

Med risk för att ge ett svar som du hört förut skulle jag säga att det är ledarskapsproblem, han litar inte tillräckligt mycket på dig och är därför så uppbunden till de andra hästarna. för honom är de trygghet, trygghet, trygghet! Det är inte så konstigt eftersom du inte haft honom så länge, jag hade rått dig att jobba på er relation. Jobba med "touthing-game" (stavning?) och jobba honom mycket från marken, gör läskiga saker med honom. Gå på konstiga saker, dra pressenningar över honom, allt mjukt och långsamt, det är ok om han tycker att det är obehagligt och vara lite rädd men han får absolut inte bli skrämd!
Sen ska jag säga att jag har full förståelse för ditt problem hade själv en häst som var precis likadan, men med konsekvens och tååålamood löser det sig. Och enligt mig blir de känsliga hästarna också de bästa, när han väl litar på dig har du verkligen gjort dig förtjänt av det och då tycker han om dig :love: på ett helt annat sätt än vad vanliga hästar gör som inte bryr sig så mycket och är lugna hela tiden.

Vill också tillägga att jag tycker att stallägaren verkar va en idiot! riskera att du och din häst skadar er för att din häst bör kunna klara av nått, det är det sämsta jävla argument som finns som används alltför ofta inom hästvärlden för att rättfärdiga idiotiskt beteende! :mad: Lovar dig att om du hade gjort något liknade mot stallägaren hade det blivit ett himmla skrikande, trots att det är absolut förbjudet för alla andra att så mycket som hosta i stallet.

Japp det är klart han blir orolig kompisen går ju iväg utan honom, eftersom du inte haft honom så länge så är han ny i stallet.
Det blir ett xtra oro moment ny rutiner o regler du säger att han har blivit bättre självklart blir det bättre med tiden.

Ge honom tid visa att du inte accepterar det betendet både en o två gånger, o självklart är det alltid bra med ledarskaps övningar det skadar alldrig.
Man kan inte mer än visa hästen ha tålamod o framför allt ge det tid
försök o distrahera honom om det är möjligt.

Allt detta kommer o lösa sig när han vet sina rutiner får lite mer självförtroende med dig, o när han hittar sin platts i stallet detta kan ta längre tid än man tror, det kan se ut som han har hittat sin platts men det är inte alltid det går så fort.

Lycka till!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar