Lillstrumpa

Trådstartare
Hej! Jag har en snart 3 år gammal knabstrupper. Han är inte så mycket hanterad, har ganska nyss köpt honom. Det problemet jag har är att han är fruktansvärt dominant. Han står på hingstbete och är flockens ledare. När jag leder honom så vägrar han ibland att gå samt att han försöker traska över mig :o Jag har testat att "svinga" med repet för att flytta honom samt att aldrig backa om han kommer för nära men det verkar inte riktigt gå in. Hoppas inte detta blev för snurrigt. Förresten han är valack och väldigt okänslig.
Tacksam för alla svar!
MVH Amanda

Jag är själv novis på området, men har fått rådet att, som du säger, aldrig flytta mig och se till att få bort honom istället. Det kanske kan behövas lite aggressivt beteende från din sida. jag menar inte att du ska slå honom! Men kanske knuffa till honom ordentligt så att han märker att du är där. ;) Min pålle är lite av "klampa-på-typen" och jag gör så, att om han tränger sig på mig så backar jag honom. Vi har gjort det här ett tag nu (vet inte om han är tjockskallig eller bara envis :)) men nu behöver jag i alla fall oftast bara lägga handen på honom för att han ska ta ett steg bakåt. Titta på Tassetass hemsida! Den är mkt intressant och där står också om 7 games som jag och min häst pysslar med! Lycka till!

För att gå rakt på sak, så beror det på människan om hästen beter sig "ouppfostrat". Ju tuffare häst, desto mer krävs det av människan för att bli den dominantare.

Se över ditt kroppsspråk. Går du rakryggad med lyft blick, eller påverkas din kroppsshållning negativt när hästen pressar? Det är nämligen här som skillnaden mellan ranghög och ranglåg ligger; hur ens kropp svarar på tryck från andra kroppar.
En dominant individ som får tryck på sig förstärker sin dominans för att förbli ranghög, tills den andre antingen ger sig eller bevisas vara dominantare.
En ranglåg individ som får tryck på sig förstärker sitt ranglåga kroppsspråk. Sänkt blick, uppdragna axlar, böjd nacke...

Hästar läser av så otroligt små signaler, och det är ofta dem som människan missar. Människans kroppsspråk måste därför vara fullt igenom ärligt för att kunna övertyga hästen om sin position.

Så: det kommer inte att hjälpa på lång sikt att svinga repet, för utan ett trovärdigt kroppsspråk i grunden så får hästen i bästa fall respekt för repet, i värsta fall ser han snart förbi både det och dig.

Att han går i flock och inte är så mycket hanterad bör vara en fördel. Då är han väl van vid rangordning, plus att han inte har några gamla negativa relationer med människor.

Mitt råd är att ta hjälp av en tränare som kan ge er en bra grund i relationen, innan det uppstår problem. Om du får rätt hjälp från början så kan det här bli riktigt bra. Väntar du för länge så kan det bli svårt att lösa upp senare.

:)

Jo jag har faktiskt funderat över min kroppshålling och du kan nog ha rätt i att jag "visar mig ranglåg" Ska genast ändra på det :) Jo jag vet att jag bör skaffa en tränare men jag vet inte vart man hittar någon i närheten av gbg. tips? Jo jag ser det också som en fördel att han inte är så mycket hanterad och uppvuxen i flock.

Tack så mycket för svaret.Det var jättenyttigt att höra :bow:

//Amanda

Har samma problem som Lillstrumpa, dvs, jag vet inte hur jag ska få tag på en bra tränare. Är lite rädd att hitta någon som säger sig vara bra och visar sig vara motsatsen (när det redan är "försent"). Skulle vara ytterst tacksam för tips om du vet någon som bor "härikring"!

tyvärr så kan jag inte hjälpa er i den frågan, då jag inte känner till så många andra tränare. Det blir ju det vanliga tipset, att gå in på NNHA och se om ni hittar någon där. Eller så kan ni prova western.nu , och höra er för om närliggande westerntränare kan hjälpa till.

Det är naturligtvis ingen garanti att westerntränare är bra, men många brukar ha nh eller liknande som grundfilosofi.

Det finns några punkter som kan vara bra att tänka på när man vill testa en ny tränare:

*ställ många frågor, och begrunda svaren.

*verkar tränaren ha en inställning som utgår från hästen och naturliga signaler, eller verkar det vara byggt kring människans synsätt och repvifteri?

*behandlar tränaren alla hästar efter samma mall, eller finns det flexibilitet mellan olika individer?

*besök tränaren, och be denne visa sina metoder på hästarna som redan finns där.

Om detta verkar ok, så boka en lektion och se hur fortsättningen löper. Observera dock att vi alla är människor, även tränare. Alla kan ha en dålig dag, eller uttrycka sig lite luddigt. "Var lagom kritisk, men inte nitisk" är väl ett bra uttryck.
:)

Tack så mycket! Jag rider även Akademisk ridkonst så jag vill ju gärna att tränaren ska ha lite av det tänket, så då blir det nog ännu svårare att hitta tränare men jag får leta på! Tack för alla bra svar :bow:

//Amanda

Hade samma problem med en bruksnordis (= ett antal kilon). Det var mycket obehagligt att hantera honom innan jag hade fått lära mig NH... Nu har jag fått bättre kroppsspråk, och genom att backa ur honom ur "min zon" varje gång han försökte gå höver mig ( + ett antal andra flytta-övningar) blev han rikrint mysig. tyvärr är jag den enda i stallet som har gått Nh- kurs och han är bra mycket buffligare mot andra( även om han blev betydligt bättre)...
lycka till med din!!!

Prata med S, som ju hade honom som föl och fick fason på honom (fast det sen försvann när han flyttade). Han var ju likadan som liten så det är något som sitter djupt.

S är ju jätteduktig med hästar så beställ en tid för massage så kan du säkert få lite tips ;)

Varför har jag inte tänkt på det?! Takk det är ju precis det jag borde göra :bow: Ska ringa på en gång :)

Vad skönt att Mourven blev bra så att du kunde åka!

//Amanda

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 609
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 352
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar