G

Groovy

Hur får man en het häst som bara går och stressar lugnare?
Jag tränar Dressyr för instuktör en dag i veckan och det brukar gå rätt så bra för det mesta.

men så fort man kommer utanför klubben på en tävling är han så pigg att man knappt är så hålla honom! På framridningen går de ganska så bra men så fort man kommer in på banan så GÅR det INTE att hålla honom! Jag har provat med flera olika bett men det går bäst på ett tredelat men ibland så hinner man inte med att svänga! det är hur jobbit som helst! Snälla hjälp mig! :bow:

Om han bara blir stressad när du är inne på banan kanske det beror på stress...!? :bump:

Eller kanske på att han inte tycker det är kul att tävla...om det är en unghäst kan ju de ibland tycka att det är lite otäckt osv...

eller så kanske han tycker det är så otroligt jätte kul att tävla och visa upp sig, så han inte riktigt kan fokusera/konsentrera sig....

:banana: :banana: /Maja

Endel hästar hoppar lugnare när man höjer hindrerna. Då måste de koncentrera sig.
Men om de inte gör det kanske de krashar, så testa efter hur du känner din häst om ni inte kan taxera tex så kanske det inte är så bra.

det är nog mest för att han tycker att det är kul! han älskar att vara på tävlingar! och det är ju för att han vill visa upp sig men man hinner ju inte med!! :(

Var lugn själv!
Springer hästen i väg på hoppbanan, ja bryt då av och börja om från början med tempot, eller lägg en volt. Du har gott om tid på dig, så what om man får lite tidsfel i början, viktigast är at hästen lugnar ner sig, känner att du inte har bråttom!

På träning: Rusar hästen mot hindret, ja gör då halt framför hindret, tills den lyssnar på dig och du får igenom dina förhållningar, då kan du hoppa hindret!
En annan sak är att man på en het häst gärna hänger i tyglarna för att "bromsa" och släpper benen. Det gör att hästen blir stum i munnen, för den får inga signaler där i från, utan bara något som drar och det tycker den är obehagligt och springer fortare för att komma i från det.
Att hålla om benen runt hästen är för att rama in den och ge den tryghet och stöd (obs hålla om, inte driva).

Du själv kan göra mkt för att få din häst lite lugnare, genom att själv vara MKT lugn och göra saker och ting i slowmotion, på så viss så smittar det av på hästen, men det kan ta tid!

Läste att någon undrade om du gav havre, i sådant fall ta bort havren, för det kan gå rakt up i huvudet på vissa hästar. Det finns massor av annat bra foder som ger energi på rätt ställe!

Ofta sprudlar nervositeten omkring inom en när man går in på banan, vilket är otroligt lätt att överföras till hästen. Den känner nervositeten och börjar själv blir stressad och nervös och kanske har svårt att fokusera sig. Det är kanske en av anledningarna till ert problem och mitt tips är att du måste försöka ha is i magen själv. Prata lugnande, skritta en stund runt på banan innan du rider an mot första hindret och låt hästen få titta på allting. Testa en fattning eller två och känn hur han känns.

Använd rösten mycket och ta och ge med tyglarna, så att du inte bra sitter och drar. Ta ut svängarna ordentligt så att han inte sneddar av vägarna av pigghet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 502
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama