SaraMara
Trådstartare
Sliter mitt hår, rodnar, börjar snart grina och inser att jag kan INGENTING om foderstater.
Hade gett mig tusan på att FÖRSÖKA SJÄLV - men nu behöver jag hjälp ändå. Så SNÄLLA, hjälp mig.
Jag har problem med typ allt... :galet: Dels vet jag vilka foder jag VILL använda, eftersom de fungerat så bra hittills osv, dels har jag analyserat hö, men bara till viss del. Missades vid inskickningen på silaget att man även skulle ha mineralanalys, alltså finns inga värden för Ca och P. På torrhöt har jag bara fått värden på protein och energi även där, där finns det utförligare analys, men eftersom jag vill sitta och klura redan idag vill jag räkna med "normala" värden. Visst är jag lätt att tas med?
Och värre blir det.
Har försökt med Freefarms uträkning, men det fungerar inte eftersom han får fler typer av foder än vad som ges möjlighet att räkna med osv.
Så, nu vädjar jag om hjälp. Om någon orkar och har tid vill säga... *fjäskar*
Han får idag:
3 kg hösilage: 41 g smrp och energi 7,7
8 kg hö: 40 g smrp och energi 7,8 (som sagt - inga Ca/P-värden)
375 g havre
500 g Pasture Mix: Protein 95, energi 9,0
500 g Barley Conditioner: Protein: 110, energi 12,7
1 dl b-jäst
samt ungefär 1,5 dl Fiber Chaff: Protein: 150, energi 5,5
Utöver detta får han ca 50 g Surelimb mineraltillskott: Protein 70, Ca: 140 och P: 80
E-vitamin 22g/dag
samt 20 ml Flexijoint (glukosamin, msm osv)
SNÄLLA, jag VEEET att jag är krånglig och jobbig som få, men snälla... HJÄLP!
Hade gett mig tusan på att FÖRSÖKA SJÄLV - men nu behöver jag hjälp ändå. Så SNÄLLA, hjälp mig.
Jag har problem med typ allt... :galet: Dels vet jag vilka foder jag VILL använda, eftersom de fungerat så bra hittills osv, dels har jag analyserat hö, men bara till viss del. Missades vid inskickningen på silaget att man även skulle ha mineralanalys, alltså finns inga värden för Ca och P. På torrhöt har jag bara fått värden på protein och energi även där, där finns det utförligare analys, men eftersom jag vill sitta och klura redan idag vill jag räkna med "normala" värden. Visst är jag lätt att tas med?
Och värre blir det.
Har försökt med Freefarms uträkning, men det fungerar inte eftersom han får fler typer av foder än vad som ges möjlighet att räkna med osv.
Så, nu vädjar jag om hjälp. Om någon orkar och har tid vill säga... *fjäskar*
Han får idag:
3 kg hösilage: 41 g smrp och energi 7,7
8 kg hö: 40 g smrp och energi 7,8 (som sagt - inga Ca/P-värden)
375 g havre
500 g Pasture Mix: Protein 95, energi 9,0
500 g Barley Conditioner: Protein: 110, energi 12,7
1 dl b-jäst
samt ungefär 1,5 dl Fiber Chaff: Protein: 150, energi 5,5
Utöver detta får han ca 50 g Surelimb mineraltillskott: Protein 70, Ca: 140 och P: 80
E-vitamin 22g/dag
samt 20 ml Flexijoint (glukosamin, msm osv)
SNÄLLA, jag VEEET att jag är krånglig och jobbig som få, men snälla... HJÄLP!