peysa23

Trådstartare
Jag behöver verkligen hjälp av dom som kan det här om fölning!

Det är såhär att jag har ett islandshäst sto som ska ha föl, det är beräknat i slutet av maj och början av juni.
Då det är min första häst och mitt första föl som kommer så behöver jag hjälp med några frågor.

Jag har läst på lite, både på buke och på andra sidor, men jag får liksom inte ett hum om allt :confused:

För det första så läste jag på en hemsida att stoet måste står i en box när hon fölar, men mitt sto går på lösdrift, som man kan stänga av med belysning och allt vad det innebär, så det måste gå lika bra det? eller vad tycker ni?

sen så läste jag att två månader så ska stoet gå på special foder för föl, jag ger henne nu vitaminer,mineraler, hö och special foder för islandshästar så det måste nästan räka tycker jag. Men man kan ge lite extra dom sista månaderna av det foder som jag ger nu.

och sen så kommer det här med fölningen, vad gör man då?
jag vet lite grann om det men tror inte det räcker så vill ha jätte mycket info om det ni som är erfarna om det, eftersom jag är lite rädd om något skulle gå fel eller om man gör fel.
Och hur gör man med livmoden sen ?

Är tacksam för alla svar:)

Sv: Hjälp!!!

Det finns en utmärkt bok som heter "Att bli med föl" där man får svar på de flesta av sina frågor. När jag väntade på mitt första föl pluggade jag in hela boken.

De fyra sista månaderna av dräktigheten växer fölet som mest det är då stoet behöver mera mat.

Ston måste inte alls föla i box, det är många här som har erfarenhet av fölning på lösdrift, men mitt eget sto har alltid fölat inne så jag har inte den erfarenheten.

Det viktigaste vid fölningen är att se om fölet ligger rätt, i boken ovan finns massa exempel på fellägen, den är jättebra! Sen ska man se till att fölet reser sig ordentligt, att det diar och att tarmbecket kommer ut. Man kan skilja stoet från det nyfödda fölet så att livmodern drar ihop sig.

Jag tycker att du ska lusläsa den boken, man blir mycket tryggare efter det!

Mina två fölade i somras, det var första gången jag var med på fölning....eller ja, fick vara med på en fölning med ett annat sto i stallet först. Här fölar alla ute, är de vana att gå ute så kan det bli stressande för dem att ställas på box för att föla och då kniper de istället. Se bra till att ha en ren hage där fölet kan gå den första tiden så den inte får i sig bakterier från hästbajs som ligger kvar där det är flugor och grejer. Stoet behöver mer mat än vanligt, våra har gått på fri tillgång av hösilage/gräs (då vintern var så sen i våras fick vi lov att fortsätta fodra med hösilage även in på fölningarna) och så gav vi dem kraft de sista veckorna innan fölning vilket de inte får annars om de inte är i träning. Annars gjorde vi inget konstigt med fodret.
När det är dags för fölning, håll ordentligt koll på stoet om hon beter sig annorlunda, känn efter när hon börjar fylla ljuvret, då brukar det vara nån vecka eller så kvar. Kolla ljuvret några gånger om dagen efter vaxproppar, då fölar de oftast inom 24 timmar. Vanligast är att de fölar på småtimmarna, dvs i gryningen. Mitt ena föl stod vid sidan av mamma på morgonen när jag kom ut, hade inte visat något så jag var inte alls beredd. Var glad att det gick bra. Mitt andra sto fölade vid sju på morgonen, där fick vi hjälpa till att dra ut då värkarna blev mindre och mindre. Såg rätt väl när hon inte orkade längre, då var det bara att gå fram och dra, ta tag i hovarna och dra neråt. Vi såg att nos låg rätt så då var det bara att ta i (står oftast att man inte ska dra utan bara hålla emot vid värkarna, men hade vi gjort det hade jag misst båda för det hände inget) bebis var jättestor!!! Båda var trötta så vi hämtade handdukar och fick gnugga fölet så det inte frös då mamma var för trött för att hjälpa till. Assisterade lite när han skulle resa sig och hitta maten. De ska stå upp inom 30 min från de kommer ut och dia inom en timme eller nått sånt, men det kan man läsa sig till. Sen är det bara att titta och njuta. Se till att efterbörden kommer ut, det kan gå ett tag. Min första låg det redan på backen, den andra hängde det efter henne så jag fick knyta upp det....dels så hon itne skulle trampa på det och slita ut det och dels blev det en tyngd så det lättare skulle åka ut. Dra INTE. Tog ända till eftermiddagen innan det kom ut på den andra, men som Görel skrev så kan man sära på föl och sto en liten stund, det brukar sätta igång att få ut efterbörden. Efterbörden kan du bara slänga ut i skogen så äter rovdjuren upp det.....*le* öööh var det något mer.....ha veterinärens nummer tillgängligt så du kan ringa om fölet tex ligger fel och du känner att du inte fixar det själv. Annat alternativ är ju om du har nån kompis som är van som kan finnas på plats när det är dags, jag blev supernervös när vi var tvugna att dra ut fölet, var glad att jag hade hjälp som var van......om du bor i närheten av Ulricehamn så kan du väl höra av dig så kan jag väl hjälpa med det jag lärt mig....
Oj vad långt det blev....fler frågor???

Vi brukar slänga efterbörden på gödselstacken. Den bör komma ut inom några timmar efter fölningen, gör den inte det ska man ringa veterinär. När mitt sto fölade förra året föddes fölet vid två på natten, åtta på morgonen hade efterbörden inte kommit ut trots att jag tog stoet från fölet så jag ringde distriktarn. De skulle komma ut till oss först av alla om den inte släppt nio då deras telefontid var slut. Jag gjorde ett nytt försök med att plocka ut stoet och då äntligen kom den ut.

Jag själv har alltid kollat upp journumret till distriktsveterinären varje kväll jag vakat och haft numret till ammajouren till hands ifall det värsta skulle hända.

Man ska aldrig försöka dra ut efterbörden. Risken är stor att den går sönder och då kan det bli problem att få ut hela och hästen riskerar infektion/blodförgiftning och förlossningsfång.

Man brukar binda upp det som hänger ut i en knut som ger lite tyngd. Motion och fölets diande (eller att man mjölkar) stimulerar sammandragningar för avlossande av efterbörden.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
569
Senast: FrDrake
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat