A

aijoli

Jag behöver råd då beslutet är för svårt att ta.
Min häst är 27 år gammal, han har inte ridits på ca 1 år pga av att jag bott på en annan ort och inte haft tid. I våras flyttade jag han till mig och han går nu på lösdrift med två andra hästar. Han trivs och han är hur pigg som helt i huvudet, jag har märkt att han sover ganska mkt, men annars pigg. Han äter jätte bra. Han går med tjockt täcke på sig och har fått en super päls som han brukar få till vintern. Men häromdagen fick han komma in och jag tog av han täcket och fick en chock. Han är så fruktanvärt mager, bara skinn och ben. Förra vintern gick han också på lösdrift och med täcke och magrade av, men inte alls som denna vinter och vinter har bara börjat.
Han får massa med bra hö, luzern och befor + mineraler och vitaminer. 5 Liter av detta per dag.
Jag har inte kollat tänderna. Vilket självklart ska göras. Men oavsett om tänderna skulle vara slut eller om det går att fixas till, går det att få upp hullet på en så gammal häst som är så himla mager när vinterna precis börjat?
Jag kommer ta ut veterinär som ska kolla hans tänder. Men också så vill jag att dom ska kolla på honom i övrigt. Mest för att säga om det är någon idé för min egna skull. Jag skulle aldrig kunna smälta om jag skulle ta bort honom nu och inte gjort nått innan.
Vad skulle ni gjort?
Han har haft ett fantastiskt liv med massa kärlek men när är det dax att avsluta?

Sv: Hjälp!

Om det är fem liter hackad strå (lusern) är det i princip ingenting. Jag hade nog stallat in hästen och låtit honom få fri tillgång på uppblött lusernpellets och olja. Dels börjar kanske tänderna bli blankslitna så han inte kan få i sig hö som han behöver, dels kostar det ju på att hålla värmen när de går på lösdrift.

En viktig sak: Kollar du inte under täcket varje dag? Du borde ju ha koll på sånt och hinna ändra foderstat tidigare om du vet att han magrar av? Man ska ju visitera en häst varje dag, förvisso tar jag inte av täcket på min häst alltid när hon vilar men vet man att ens häst magrar av så skulle man nog försöka ha mer koll på detta. Kanske är något du kan bli bättre på?

Annars så hade jag bokat en tid med tandläkare och kollat tändernas läge så snart som möjligt alt som du säger -ta ut veterinär, kollat över om han kan äta mer, men orkar han inte äta mer än det han får idag så hade jag valt att avsluta hans liv.

Han kan t.ex äta fri tillgång på hackad lusern. En häst i stallet fyller 25 och han får mycket lusern, äter bra och är pigg, rids ibland lugnt. Att hästen magrar av av andra anledningar än dåliga tänder kan man försöka ändra på. Jag tycker att om tänderna ser bra ut och han är frisk i övrigt så prova ge mer av lusern. Hjälper inte detta tror jag att jag hade avslutat hans liv innan det går för långt.

Bättre att avsluta ett liv medan det fortfarande är värdigt. Hellre det än att vänta tills krämpor börjar dyka upp.
Hoppas att du kommer till insikt hur du gör med honom. Hur dax det är att ta det tråkiga steget beror på, jag skulle se det själv på hästen när det är dags.

Om det är fem liter hackad strå (lusern) är det i princip ingenting. Jag hade nog stallat in hästen och låtit honom få fri tillgång på uppblött lusernpellets och olja. Dels börjar kanske tänderna bli blankslitna så han inte kan få i sig hö som han behöver, dels kostar det ju på att hålla värmen när de går på lösdrift.

Visste inte att man kunde ge fri tillgång på lusernpellets (uppblött såklart) också. Alltid lär man sig något, bra att ha i bagaget om sisådär 10 år. :laugh:

Jag förstår att det inte är ett lätt beslut, men jag har själv en äldre häst.. dock "bara" 23 år. Men han är pensionär och trivs jätte bra med livet just nu.. Ändå har jag redan bestämt mig för att jag vill låta honom springa vidare till dom gröna ängarna innan han mår dåligt, jag vill inte att han ska behöva må dåligt eller skada sig innan jag tar bort honom.. Utan jag vill ta bort honom medans han fortfarande mår bra och är lycklig..

Och en så gammal häst är svårt att få upp i hull, jag har haft samma problem med min varje vinter.. han har stått på i stort sett fri tillgång på hö och kraftfoder för att hålla vikten. Men jag tycker absolut att du kan kolla tänderna först för det är ju en enkel åtgärd om det räcker att raspa dom och det är det som är problemet..

Fast jag hade nog ändå börjat fundera på om det kanske är tid att galoppera vidare.. Han har haft ett bra liv och jag tycker absolut inte att du ska få något dåligt samvete för att du funderar i dom banorna.. För som djurägare skaffar vi oss ett stort ansvar där vi måste ta beslut åt djuren. Jag brukar tänka som så att om dom hade levt i naturen, vad hade hänt då? En gammal häst som din och som tappar så i hull hade antagligen inte överlevt denna vintern. Och när vi har djuren i "fångenskap" så håller vi dom oftast vid liv längre än vad dom egentligen hade levt i det fria.. Och där måste vi sätta gränserna, vi måste se till djurens bästa och fundera över om det är värt det för deras skull. Oftast är det för sin egen skull man håller dom vid liv och gör diverse olika insatser.

Gå på magkänslan och gör det som känns rätt för din häst så är jag säker på att vad du än gör så kommer det vara det rätta för dig och din häst :)

Han äter ca 5 liter uppblött luzern pellets. Har suttit och läst en hel del och läst då att olja är bra att ge, ska åka och köpa det. Är det bättre med hackad luzern eller pellets? Jag har tyvärr ingen möjlighet att ta in honom och ge fri tillgång som absolut skulle vara det bästa. Har också läst att man inte bör ha äldre hästar inne för mkt då dom blir stela och som han redan är, kan trivs heller inte i box utan vill vara ute...
Jag ska ringa veterinären på måndag så dom får komma så fort som möjligt och kolla. En tjej i stallet kollade och kände i hans mun igår och tyvärr tyckte hon att dom bara va väldigt slitna. Men som sagt, det får en veterinär kolla på.
Han har magrat super snabbt och jag känner under täcket varje dag ifall det läkt osv.. Men inte alltid att jag tar av det helt och hållet.
Han får ca 15 kg hö per dygn är det för lite? Han får i sig alla sina kg som han får.
Jag skulle helst haft fritillgång på hö men det vill inte andra tjejen som har hästar där han står inhyrd. Då hennes hästar blir super feta.

Lusern är ju grovfoder, och grovfoder är ingen fara att ge fri tillgång på. Det finns ju en gräns för hur mycket hästen orkar äta, och det är ju inget för lättfödda rackare. Dock serverar jag alltid hö eller silage parallellt så det finns annat att peta i också.

I perioder har vi haft hästar som krävt den dieten, och jag har träffat på ålderingar som går på just den foderstaten för att de får svårare att tugga och även tillgodogöra sig maten.

Jag hade absolut stallat in hästen så den kunnat äta mycket i lugn och ro över nätterna. Lösdrift är inte alltid passande vid alla tillfällen.

Matat på med hö, lucernpellets (gärna Kvarnbys som innehåller mer än Krafft), kanske något annat foder också, soja, olja, betfor, vetekli.
En äldre häst behöver mycket mat!

Jag tycker faktiskt du får skämmas som inte tittat till din häst tillräckligt. En häst ska inte behöva hinna bli mager, man ska se det redan vid en antydan till att hullet börjar gå ner.

Jag tycker inte det är optimal hästhållning att ha en så pass näringsmässigt krävande häst på begränsad tillgång och under de förutsättningarna du beskriver, måste jag erkänna.

Om hästen behöver fri tillgång för att hålla sig fin måste det ju tillgodoses? Jag hade inte valt hö eller silage till en häst som har svårt med tänderna, den får inte i sig det den behöver. Det krävs ju rätt mycket malande för att få sönder stråna och har man då blanka tuggytor blir det inte mycket näring som kommer ner i magen.

Kanske är det också så att din vän börjar nå den ålder då man kommer till vägs slut? Det kommer säkert veterinären att kunna hjälpa dig med info om i så fall, efter en undersökning.

Lycka till!

Halvt Kl

Jag tycker inte att ni ska säga till henne att skämmas och prata som att hon är en dålig hästägare för att hennes häst magrat så mycket. Jag vet själv hur det är att ha en häst som är svår att hålla i hull. Det spelade en period ingen roll vad jag gav min häst för mat, han tappade hull och såg vanvårdad ut.. Folk som såg honom trodde säkert att han inte fick mat..

Självklart ska man ha koll på sin häst och kolla dom varje dag, men det kan gå snabbt! Speciellt om något är fel..

Jag hade absolut stallat in hästen så den kunnat äta mycket i lugn och ro över nätterna. Lösdrift är inte alltid passande vid alla tillfällen.

Matat på med hö, lucernpellets (gärna Kvarnbys som innehåller mer än Krafft), kanske något annat foder också, soja, olja, betfor, vetekli.

Jag tycker faktiskt du får skämmas som inte tittat till din häst tillräckligt. En häst ska inte behöva hinna bli mager, man ska se det redan vid en antydan till att hullet börjar gå ner.

Tycker du tar i att jag borde skämmas, min häst har ett bra liv och jag känner under täcket varje dag, han har magrat super snabbt på bara två veckor! Och eftersom vi inte har någonstans att ta in honom och inte att han rids mm så blir det inte att man tar av honom täcket.
Jag tror inte du skulle ha tagit av täcke på din häst om du va i min sits heller.
Självklart känner man under och jag VET att han går ner sig på vintrarna och även så iår men väldigt mkt värre på väldigt kort tid.

Halvt Kl

Jag tycker inte att ni ska säga till henne att skämmas och prata som att hon är en dålig hästägare för att hennes häst magrat så mycket. Jag vet själv hur det är att ha en häst som är svår att hålla i hull. Det spelade en period ingen roll vad jag gav min häst för mat, han tappade hull och såg vanvårdad ut.. Folk som såg honom trodde säkert att han inte fick mat..

Självklart ska man ha koll på sin häst och kolla dom varje dag, men det kan gå snabbt! Speciellt om något är fel..

Tack! självklart får han den vård som han ska ha, allt har bara gått väldigt väldigt snabbt!

Men har ni inga boxplatser ihop med lösdriften? Det är ju lag på att man ska kunna stalla in en häst även om den går på lösdrift, vid t.ex. skada.

Om du inte kan lösa det så tycker jag nog du ska ta bort hästen för den klarar ju uppenbarligen inte den tillvaro som du erbjuder längre.

Jag tycker inte det är optimal hästhållning att ha en så pass näringsmässigt krävande häst på begränsad tillgång och under de förutsättningarna du beskriver, måste jag erkänna.

Om hästen behöver fri tillgång för att hålla sig fin måste det ju tillgodoses? Jag hade inte valt hö eller silage till en häst som har svårt med tänderna, den får inte i sig det den behöver. Det krävs ju rätt mycket malande för att få sönder stråna och har man då blanka tuggytor blir det inte mycket näring som kommer ner i magen.

Kanske är det också så att din vän börjar nå den ålder då man kommer till vägs slut? Det kommer säkert veterinären att kunna hjälpa dig med info om i så fall, efter en undersökning.

Lycka till!

Tack!
Jag både vet och känner att han ska ha fritillgång till både hö och kraftfoder. Men förutsättningarna finns inte och det finns inga stall i här som har boxplatser över.. står i en sits där jag gör vad jag kan men det är inte tillräckligt..

Men har ni inga boxplatser ihop med lösdriften? Det är ju lag på att man ska kunna stalla in en häst även om den går på lösdrift, vid t.ex. skada.

Om du inte kan lösa det så tycker jag nog du ska ta bort hästen för den klarar ju uppenbarligen inte den tillvaro som du erbjuder längre.

Dom har ett jätte stort vindskydd men inga boxar.. stall ska byggas nu i vinter men då kan det ju vara försent för min häst. Han måste ha tillgång nu till all mat och så han ska ha..

Uppenbarligen räcker inte ca 15 kg hö för honom med tanke på hur han ser ut enligt din beskrivning. Jag skulle i ditt ställe hitta ett stall där de erbjuder mycket utevistelse med fri tillgång ute så kan han stå inne på nätterna med fri tillgång till lusern, hackad eller pellets. Jag har inga egna erfarenheter av lusern men det är ju som Lovisaleonora_ säger ett grovfoder = går att ge fri tillgång. Jag har aldrig behövt ge lusern, men det kommer behövas när min häst börjar bli till åren. (om typ 10 år)

Min häst är ute 6-21 och det är ca 9 timmar om dygnet som hon står inne, hon kan INTE stå inne mer än så, vandrar i boxen. Är hästen ute mer än inne så är det nog ingen risk att den blir stel då den rör sig ute. Du borde hitta något stall med liknande rutiner? 25 åringen där klarar sig utmärkt där, han är inte stel någonstans.
EDIT: fri tillgång på ensilage ute då för alla hästar, lätt- och svårfödda.

Kan du inte tillgodose din hästs behov på grund av olika saker så tycker jag att det är dags att avsluta hans liv.

Senast ändrad:

Enligt lag måste det finnas boxplatser, just för sådana här tillfällen. Att inte tillgodose hästens behov (som din just nu - att få äta upp sig och eventuellt stå inne delar av dygnet) är faktiskt inte förenligt med god hästhållning och kan faktiskt också vara olagligt.

Håller med!!!!!

Förändringarna från dag till dag är mycket små ju! Men sen när det väl inte går att vänja ögat mer då ser man det ordentligt. Dessutom så har den extra "stoppningen" försvunnit så går det allt fortare.

Jag gillar lösdrift, men den hästen kan nog behöva så mycket mer på fri tillgång än de andra mår bra av att få tillgång till.

Vet häst som hade fri tillgång på krosshavre och lusern samt stod på hö i stället för halm. Den åt det gottaste på höt och sov och pinkade på resten.

men nånstans går även gränsen för hur mycket kraft och ekonomi vi ska lägga på våra älsklingar. Även om de visst kan ha ett bra liv så ska de trots det ändå denvägen vandra, även om det känns hårt. Kanske bättre att lägga de resurserna på en ny individ som man kan lära sig att älska. Kanske att man bestämmer sig att nu får det vara si eller så länge, samtidigt som man skaffar sig en annan.

Tungt är det, avundas dig inte

Ptr

Lusern är ju grovfoder, och grovfoder är ingen fara att ge fri tillgång på. Det finns ju en gräns för hur mycket hästen orkar äta, och det är ju inget för lättfödda rackare. Dock serverar jag alltid hö eller silage parallellt så det finns annat att peta i också.

I perioder har vi haft hästar som krävt den dieten, och jag har träffat på ålderingar som går på just den foderstaten för att de får svårare att tugga och även tillgodogöra sig maten.

Jag vet att det är ett komplement till hö/ensilage men jag hade aldrig den uppfattningen att ge fri tillgång, iallafall inte pellets. Hackad är ju mer som hö nästan.

Man kan inte ta bort hö/ensilage och ersätta det med hackad lusern då? Det är ju lika med att peta i sig, även om hackad lusern är lättare än hö/ensilage och parallellt ge pellets?

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
636
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025

Hästrelaterat