bumbigris

Trådstartare
Jag är desperat.. vad kan detta bero på..
jag lämnade ut mitt kallblod på foder för 2 månader sen, allt har gått smärtfritt. Alla verkade trivas och var nöjda och glada. Hon står på lösdrift men andra ston ( flock på 6 hästar ) fri tillgång på bra analyserat hö. Stor ligghall. bra staket med mkt ström. Hästen rids regelbundet. kunnig fodervärd.
Hästarna har varit hur lugna och harmoniska som helst fram tills för ett par dagar sen, då mitt kallblod började rymma typ 15 ggr/ dagen, hon är ej rädd eller stressad ( hon rymmer in i grannens trädgård, och de är 50 cm snö så de finns ingen mat hon kan rymma till), sen efter ett par dagar blev hon skitsur på alla hag kompisarna och jagar dom hysteriskt. Sen de värsta av allt så har hon sparkat mot ägaren ( vilket hon ALDRIG NÅNSIN visat tendenser till annars ) hon har alltid varit lugnet själv och har ett hjärta av guld... men nu har något hänt bara över natten hon har fått en personlighetsförändring, men vad kan de bero på. Hon är kollad av Veterinär, hästfysioterapeut, hästmassör, equieterapeut, hovslagare, men ingen hittar något som kan vara fel. Hon brunstar inte vad vi kan se, de finns hingstar på gården men dom verkar hon inte intresserad av..
Jag är jätteorolig för detta låter inte som min häst, tjejen som har henne på foder gör allt i sin makt för att hitta felet men ingen förstår vad som har hänt.
Hon har aldrig rymmt tidigare..

kan de vara att hon inte trivs? men varför skulle de komma så plötsligt?

Snälla hjälp mig med ideer på vad de kan vara, vi är desperata..
funderar på att ta hem henne igen och se vad som händer här...

tacksam för snabba svar

Sv: HjÄlp

Jag har ingen aning om varför hon gör så, är du helt säker på att hon trivs och så? Jag vet inte vad du tycker, men om jag vad du/fodervärlden hade jag frågat hästen genom att anlita en djurkomunikatör? värt att prova ifall du vill prova allt.... men det är bara vad jag skulle gjort.

Har du åkt och hälsat på henne?

visst kan separationsångest komma hastigt sådära,

mitt sto kan jag som mest låna ut i en vecka, när den veckan är slut blir hon en :devil: om inte jag kommer tillbaka,
hon kanske tagit det med ro och tänkt att du kommer tillbaka, och nu först insett att du kanske inte gör det?

har du varit och hälsat på henne och sett hur hon reagerar då?

Jag har inte varit och hälsat på henne pga avståndet. Men nu visar de sig att hon har gått ner MKT i vikt och har börjat väva.. Jag har panik så jag ska ta hem henne igen, troligtvis i morgon annars på onsdag..
De skär i mitt hjärta att min lilla häst inte mår bra :cry:

Jag har inte varit och hälsat på henne pga avståndet. Men nu visar de sig att hon har gått ner MKT i vikt och har börjat väva.. Jag har panik så jag ska ta hem henne igen, troligtvis i morgon annars på onsdag..
De skär i mitt hjärta att min lilla häst inte mår bra :cry:

Rätt beslut att ta hem henne tycker jag, hon har nog inte haft det så bra som de påstått trots allt :( Trist när det blir sådär..

Skriv sen så vi får höra hör det går när hon kommer hem :)

Senast ändrad:

tycker att det låter som rätt beslut att ta hem henne! :)

Ta hem henne ett tag om du känner dig orolig, låter som ett bra beslut.

Hur beter sig övriga i flocken? Kan de ha påverkat henne?

Nu är hon hemma min Donna :laugh:
Så fort hon kom ur transporten så var de som ett lugn kom över henne hon gick lugnt in i stallet åt sin mat , precis som om inget har hänt. Fodervärden bara gapade, ingen av oss förstår nån ting.
Men ärligt talat så struntar jag i anledningen, huvudsaken är att hon är sitt gamla jag, lugn och trygg, bara VÄLDIGT mkt lättare..

Fy vilken tråkig situation, stackars fodervärd den måste ha haft dåligt samvete och samma med dig. Tycker synd om er allihopa inblandade, men skönt att hästen blev nöjd att komma tillbaka till dig!
Din häst är nog en enmanshäst som trivs bäst med dig! :) Hoppas det löser sig och att du kan ha hästen hemma, finns ju alltid en anledning till varför man lämnar ut den på foder...
Håller tummarna att det fortsätter att gå bra nu.

Nu är hon hemma min Donna :laugh:
Så fort hon kom ur transporten så var de som ett lugn kom över henne hon gick lugnt in i stallet åt sin mat , precis som om inget har hänt. Fodervärden bara gapade, ingen av oss förstår nån ting.
Men ärligt talat så struntar jag i anledningen, huvudsaken är att hon är sitt gamla jag, lugn och trygg, bara VÄLDIGT mkt lättare..

Är du säker på att allt detta hänt då? Fodervärden kanske inte ville ha hästen kvar men inte kunde bryta kontraktet på annat sätt?

*min första tanke*

Men oavsett, skönt att du hade möjlighet att ta hem hästen och den nu verkar må bra!

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 987
Senast: Luff
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 473
Senast: annan1
·
C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 584
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 116
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar