M

myhorseandme

Jag har världens underbaraste pålle !
Hon är 8 år , och är en c-ponny.
Jätte snäll i ridning och hantering.
Nu år det såhär att hon är en ponny , som är mycket svår att samla ihop
när jag väl hittar dom dära knapparna och hon börjar gå riktigt bra , sen efter någon minut drar hon upp huvudet , och så får ja börja om.
Hon har inte så mycket muskler då ja fick henne för 1 månad sen , så ja förstår att de kan vara att hon inte orkar bära sig riktigt heller..
Har ni några tips om övningar , vad som helst , som ger henne bra muskler ?
Om ni undrar rider jag henne på ett vanligt tre delat .
Hon är en väldigt hoppglad ponny , och har kapacitet för det oxå , bara att hon suger tag i bettet och drar mot hindret , och är jag inte med och hjälper henne med avstånden , hoppar hon av för tidigt , vilket jag tkr är läskigt , ochd et gör mig att jag bli osäker på mig själv.
Hon stannar inte , hoppar alltid !
Jag har inga tankar alls på att byta till skarpare bett , då jag tkr att hon kan gå på de , eftersom hon sköter sig ganska bra endå , har ni kanske några tips om bett som är lika milda som tre delat som jag kan testa ?
och kanske ngra övningar om hur jag ska få henne att itne rusa , och inte suga tag i bettet .

Sv: Hjälp?!

Få henne lös och mjuk i kroppen med lösgörande övningar. Förmodligen drar hon upp huvudet för att det blir för jobbigt för henne (att hon inte har styrkan), sluta gärna innan hon känner att det blir jobbigt och ge henne mycket beröm! Exempel, rid henne i form tills hon drar upp huvudet, försök sen få henne i form igen och när hon börjar trampa under sig igen så mycket beröm och avsluta samlingen, låt henne sträcka ut. Det är viktigt att inte bara nöta på att hon ska samla sig, för då tröttnar hon nog.

För att få kontroll över galoppen när det gäller hinder osv så hade jag gjort en övning som du hittar HÄR och den går ut på volter med upphöjda bommar.

Träna muskler hade jag gjort genom att klättrat och gått i skogen.

MEN, framförallt hade jag försökt skaffa en tränare som kan hjälpa dig :)
Lycka till!

Om hästen inte är så stark och musklad så gör det inget om den inte går klockrent hela tiden.
Man kan inte kräva mer än den orkar.

Ta ett steg i taget och rid varierat så kommer den såsmåningom orka gå ett helt pass i en bra form! :)
Träna på saker som skänkelvikning, öppna, övergångar. Det stärker massor.
Tänk på att ta några skrittpauser på lång tygel i träningen och kräv inte FÖR mkt av hästen förrän den är stark nog. Både muskler och leder/senor måste bli starka.
Att rida ut i skog och mark är ju också något som både stärker och tränar upp flåset.

Hoppningen kommer nog också när hästen blir starkare och mer lyhörd!
Att hoppa på relaterade avstånd är jättebra, då får du lära dig att ha kontroll på hästen och samtidigt träna på avståndsbedömning.
Man kan även hoppa på volt som ovanstående skrev, men personligen tycker jag hästen ska vara stark nog att gå i en bra form på volten innan man börjar hoppa den på volt.

Tack för tipsen.
Längesen jag skrev denna tråden , kul och gå tillbaka och läsa gammalt.
Vi har kommit en bra bit i ridningen , och vilat från hoppningen och satsat på dressyren som går klockrent nu , nu ska vi ut på några hopptävlingar , får se hur det går =) förhoppningsvis kommer vi runt hela banan :P

Vad roligt att det går bra! Det ser ut att vara en jättefin ponny (om det är den vita på bilderna). Lycka till med tävlingarna!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 476
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 143
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar