Hjälp vore tacksamt!

PinniPuck

Trådstartare
Jag har köpt en 4 årig travhäst som har tidigare blivit körd och elite tränad sen han var föl.
Mitt intresse är inte att köra honom utan jag har funderat på att rida in honom..
Han är väldigt van vid träns och när man sadlar honom så reagerar han inte alls.
Dock har jag aldrig ridit in en häst förut och detta är min första häst.
Jag köpte honom för att rädda honom från slakt och jag har alltid drömt om att ha en egen häst så jag gör mitt bästa nu.

Dock vet jag inte hur jag ska gå till väga, räknas han som ruta 1 på inridning även fast han är van vid bett och han svarar väldigt bra när jag "kramar" i tyglarna när jag går ut och går med honom..
Han lär sej väldigt snabbt och jag vill inte ge upp på honom!

Någon som har något tips?

Sv: Hjälp vore tacksamt!

Eftersom du aldrig ridit in någon häst förut så skulle jag tipsa dig om att ta hjälp av någon i din närhet som har den kunskapen och som kan hjälpa dig praktiskt på plats.

Lycka till!

Du ska ta kontakt med tränare. Varför skulle den slaktas? Är den kollad av vet så att den faktiskt kan ridas in?

Grattis till hästköpet! :D

Att rida in en häst är ett stort åtagande, den ska ju förhoppningsvis fungera i ridningen i många år framöver och då är det viktigt med en bra och trygg grund.
Travtränade travare är överlag lätta att rida in (i mina ögon) eftersom de är så pass välhanterade redan från början och väl invanda på röst & töm/tygel kommandon.

Jag tycker du ska försöka ta hjälp av en kunnig hästmänniska i din närhet för tips och råd på plats. Och se till att alltid ha någon med dig de första gångerna du ska sitta upp och liknande - om någonting händer så att du inte blir liggandes.

Annars är det ju små steg i taget. Är han redan sadel & tränsvan så är det ju ett moment mindre.
Mickla med stigbyglar/läder och dunka i sadeln. Vänj honom vid ljudet och att det rör sig. "Ryck" i sadeln från alla håll och kanter.
Lägg tyngd i stigbyglarna.
Häng över hans rygg.
Sitt upp och skritta några steg - med ledare.

Upprepa allting tills han är 110% trygg med situationen, stressa inte.

Och som sagt - ta hjälp av kunnig & trygg person!

Lycka till!

allmänt kl. sådana här trådar gör mig mörkrädd.

Till TS, jag rekommenderar dig att antingen skicka hästen på inridning/tillridning ett par månader hos någon som kan, eller att du tar hjälp av en duktig/mer erfaren tränare/kompis som kan hjälpa dig från start!

Det är inte bara hästen som ska lära sig utan även du :)
Säkerheten går först, därefter gäller det att ha kul! Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka