Hjälp! Visualisering och mental träning

Totola

Trådstartare
Eftersom jag har en MASSA negativa tankar i huvudet när jag håller på med hästar (i stil med: om han blir rädd nu kanske jag trillar av, om han sparkar nu kanske jag blir träffad..osv)
Hur kan man träna sej mental för att lättare nå sina mål och fokusera inom ridningen? Finns det några böcker inom området?

Jag skulle behöva ändra gamla inrotade tankar och inställningar, för det känns som att det är den biten som gjort att jag inte utvecklats mer inom ridningen. Dessutom skulle jag behöva lära mej att koncentrera mej och VERKLIGEN fokusera på det jag gör och ta kontroll på saker och ting, bli mer medveten när jag rider.

Finns det någon tränare inom området?? :angel:

Sv: Hjälp! Visualisering och mental träning

Jag tror det finns något som heter Rädda Ryttares Ring eller nåt sånt. Vet också att det är nån tränare som jobbar med detta som brukar annonsera i hästtidningarna, kommer tyvärr inte ihåg namnet just nu men nån annan kanske har bättre minne? Lycka till!

Det är inte bara rädsla utan en massa annat som t ex brist på fokusering, själförtroende, medvetenhet osv.

Du kanske menar Markus Holst? Har tittat lite på hans hemsida och det verkar intressant. Iallafall för rädsla-biten (men den kommer från de negativa tankarna, det är egentligen inte bara "ren" rädsla utan snarare att jag tigger om dumheter när jag går och förväntar mej det hela tiden).

Oj!Du borde snacka med min morsa, hon är expert på sånt å tycker alltid jag är så negativ ;)
Det som är bra är att du åtminstone inser att du är negativ, då har man kommit långt.
Det bästa är att försöka slå bort alla dåliga tankar å tänka att det här går bra istället.

Hej - det finns böcker och kasettband att köpa inom mental träning och det finns mycket kurser av olika slag. Kan också rekommendera hypnoterapi som kan vara enormt effektivt. Det ger samma effekt som kasettband men mera effektivt eftersom du får en starkare påverkan. Några gånger brukar räcka. Jag känner en tjej som är hypnoterapeut, hon jobbar långt från där du bor men kanske har kontakter att förmedla till någon bra nära dig.
mvh
Lejonelle

*puttar*

fler tips? har redan anamma Lejonelles tips och de andra :)

ett tips jag fick i en bok (som jag dock inte provat än) är att visualisera situationer där det går fel, riktigt tänka sig in i dom och sen tänka utförligt ALLA möjliga utvägar ur den. tänk igenom och KÄNN hur du ska göra om hästen gör si eller så, upprepa tills du känner dig helt lugn och helt övertygad om att du klarar situationen.

säg tex att du är nervös över att hästen hoppar åt sidan, tänk ut en sådan situation såpass utförligt att du känner nervositeten, och tänk sedan hur du bäst reder upp det.
sen kan man ju tänka på samma sätt om övningar. om du tex ska träna dressyr och har svårt för något vilket gör att allt känns trist så tänk ut den övningen och vad det är som går fel och hur du ska göra för att få det rätt tills det sitter.

sen kan det vara bra att fundera över vad det är så hemskt med att något händer?
vad är man egentligen rädd för ska hända?
varför är det jordens undergång om hästen blir rädd o du åker av?

Moss!
Det finns redan flera trådar om mental träning - prova att använda "Sök"-funktionen det finns mycket att hämta i gamla trådar - lycka till! :bump:

Låtta: provade söka men jag kanske använde fel sökord för jag hittade bara 3 trådar.

lizan: tack för tipset! visserligen var det väl lite väl inriktat på just rädsla-biten, för som sagt så är det egentligen inte rädsla utan en överaktiv hjärna som har tråkigt och hittar på en massa situationer. När de väl händer brukar jag bli kolugn ett tag efteråt och tänka "ha ha det var ingen match för mej" men jag går ju fortfarande och tigger om att sån ska hända vilket inte är bra! skulle behöva slå alla negativiteter ur huvudet :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 488
Senast: Pratsch
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Använder du dig av mental träning? Utvecklas du? Vissa verkar ju ha nerver av stål och många gånger är det kanske tack vare mycket...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: Reville
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar