Hjälp, vilket ridtäcke ska jag köpa? :P

pinky

Trådstartare
Jag har ett litet dilemma när det gäller skrittäcke och reflexer...

Elvira har växt ur mitt gamla ländtäcke, ett gult reflextäcke med fleecefoder, så nu behöver jag bestämma vilken lösning jag ska skaffa till den här säsongen.

Jag har två varianter som jag funderat på:

Ulltäcke + ofodrat reflextäcke.

+Ulltäcket är snyggare att använda när det inte regnar och när man rider dagtid.
+Reflextäcket kan användas tidigare på hösten och senare på våren, utan ulltäcket under.
+Ull är bättre än fleece.

-Kanske något bökigare med två täcken, när det behövs?
-Det är svårt att hitta ofodrade reflexskrittäcken.

Fleecefodrat skrittäcke.
+ Allt-i-ett.
+Täcket har rätt färg. (Brunt)

-Reflexen på sidorna är ganska små.
-Fleecefoder är statiskt och jobbigt.
-För varmt att använda vår och höst.

Ja, helst skulle jag ju vilja ha varianten med två täcken, men det är ju två täcken som ska på, och tänk om jag inte hittar något ofodrat reflextäcke?
Men å andra sidan kanske jag känner att jag måste komplettera det fleecefodrade med mer reflexer i vilket fall som helst?

Åhh, varför ska det vara så svårt att bestämma sig? :cry::p

Sv: Hjälp, vilket ridtäcke ska jag köpa? :P

Jag hade hoppat över två-varianten, min erfarenhet är att de glider på varandra.

Ja, det är ju det också...

Tack för input! :laugh:

Jag skulle inte heller satsat på att använda två täcken. Själv har jag ett teddyfodrat skrittäcke från mias, men du kanske vill ha mer reflexer på än vad mias täcken har? Annars är det grymt bra tycker jag.

Jag tror nog att jag lär köpa två täcken ändå, ett fodrat -och då kan jag ju likagärna ta det bruna- och ett ofodrat reflextäcke.

För jag vill ju gärna ha bra med reflexer även innan det blivit kallt, sas.

Mias ska jag kolla upp!

Vill du ha det fleecefodrade bara för det har rätt färg? Annars finns det ju många som är lättfodrade om du ogillar fleece. Det finns ju hur många varianter som helst.

Själv kör jag med ull eller ofodrat reflextäcke. Kommer ev testa att ha båda om det blir behov av det, men antar att de kommer glida som de andra skrev (fördelen här är dock att reflextäcket är rätt litet och inte 'kan' glida så mycket).

Vill du ha det fleecefodrade bara för det har rätt färg?

Nja, inte enbart, men det är väl i stort sett det -och att det finns i en butik nära och har ett bra pris- som gör att jag överväger just det.

Men jag har inte kollat runt så jättemycket heller, det kan ju som sagt finnas någon butik i närheten som säljer andra bra täcken.

Jag hittar inga andra skrittäcken än i ull på Mias hemsida. Är det specialbeställt?

Nej, det är det inte. Vad konstigt att det inte finns med på hemsidan, iofs är hemsidan rätt ny så det kanske är därför? Yttertyget är i bävernylog iaf. Googlade lite och lyckades inte hitta nån bild på det faktiskt, men några shoppar som hade det dök upp iaf.

Det är inte nytt, det har funnits i vår lokala affär länge. Jättefint :) Har ju precis samma utformning som det i ull.

Hittade en gammal annons med ett sånt!

Nej, inte täcket, men hemsidan. ;) Mitt täcke är säkert 4 år åtminstone.

Hrm läste lite för fort :p

pinky: Jag köpte ett ofodrat på Gekås annars har jag inte sett det nånstans, förutom sådan som inte är vattentäta som finns på ex. Hööks. Tycker det är riktigt bra om man har en varm/oklippt häst.

Liknande trådar

Utrustning Håller på att planera garderoben till kommande pålle, och har fått ihop det mesta, änsålänge håller budgeten sig där den ska;) Det är...
2
Svar
30
· Visningar
1 962
Senast: nyponros
·
Hästmänniskan Tänkte att ni bukefalister kanske hade några smarta lösningar på hu jag gör för att få plats med så mycket grejer som möjligt i det...
Svar
2
· Visningar
800
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp