Hjälp vilken trav + galopp

U

unspection

Min ridtravare har en SJUKT skumpig trav, och då menar jag SKUMPIG!
jag kan inte sitta ner i traven utan att skumpa även fast jag ibland testar med att hålla mig fast i sadeln.Det hjälper inte enns om jag kniper med knäna. Någon som vet hur jag som ryttare kan få bättre "sits" eller hur man nu ska kalla det?
min häst bockar i ena varvet vid ridning, hur gör jag för att få bort dessa "bock fasoner?"

MKT tacksam för svar :laugh:

Sv: Hjälp vilken trav + galopp

Om han bara bockar i ena varvet så hade jag börjat med att kolla upp om han har ont nånstans. Kan ju vara nån låsning, skada, tänder eller dåligt anpassad utrustning som spökar?

Om du redan har kollat upp så hästen är 100% okej, så ber jag om ursäkt för att jag antog att du inte hade gjort det. Bockning som olat har jag ingen erfarenhet av så det lämnar jag åt någon annan att svara på.

P.S Jag har haft min ridtravare i 5 år och jag kan fortfarande inte sitta ner i hans trav.. :o )

Skumpig trav blir det lätt om hästen inte går i en bra form. Så jobba på och öva så hästen blir stark och går i en bra form. Nu vet jag inte hur länge du haft din häst och om det gått löp, men har den gjort det behöver den muskla om sig med ridmuskler. Finns flera trådar om det, men ta även hjälp av tränare.
Tills hästen kommit så långt i sin utbildning, avstå från nedsittning och rid lätt istället, både för din och hästens skull.
Att knipa med knäna gör förresten att du studsar mer.

Om hästen inte har ont men bockar, kan det bero på att den är svagare i ena varvet så den tycker det är jobbigt, och därför försöker komma undan. Det problemet avhjälps med med allsidig och stärkande träning. När hästen bockar, försök rida framåt, då du inte kan bromsa dig ur en bockning.

precis det jag tänkte säga.. travare drar ju gärna på travar-trav och den är ju inte den trevligaste att sitta i.. håller ni en samlad trav i korrekt form? det är klart att hästar varierar i komfort, de har lite olika "gång".. vissa är mjukare än andra.. ofta brukar travare ha lättare galopp att sitta i för en oerfaren än ett halvblod..

Frågar samma här som i din andra tråd...hur mycket är hästen tränad för ridning?

Är det en "färsk" häst från travet bör du backa tillbaka till ren grundträning från marken och rida hästen i skritt. När hästen orkar bära sig i en bra skritt kan du lägga in kortare trav (några steg) och sen ner i skritt igen. Gymnastik och klättring i skogen är också bra. Tränare är viktigt, kan inte nog belysa det.

Har du ingen liten filmsnutt så man kan få se traven?

Om han bara bockar i ena varvet så hade jag börjat med att kolla upp om han har ont nånstans. Kan ju vara nån låsning, skada, tänder eller dåligt anpassad utrustning som spökar?

Om du redan har kollat upp så hästen är 100% okej, så ber jag om ursäkt för att jag antog att du inte hade gjort det. Bockning som olat har jag ingen erfarenhet av så det lämnar jag åt någon annan att svara på.

P.S Jag har haft min ridtravare i 5 år och jag kan fortfarande inte sitta ner i hans trav.. :o )

han är nyligen vet.kollad..

Skumpig trav blir det lätt om hästen inte går i en bra form. Så jobba på och öva så hästen blir stark och går i en bra form. Nu vet jag inte hur länge du haft din häst och om det gått löp, men har den gjort det behöver den muskla om sig med ridmuskler. Finns flera trådar om det, men ta även hjälp av tränare.
Tills hästen kommit så långt i sin utbildning, avstå från nedsittning och rid lätt istället, både för din och hästens skull.
Att knipa med knäna gör förresten att du studsar mer.

Om hästen inte har ont men bockar, kan det bero på att den är svagare i ena varvet så den tycker det är jobbigt, och därför försöker komma undan. Det problemet avhjälps med med allsidig och stärkande träning. När hästen bockar, försök rida framåt, då du inte kan bromsa dig ur en bockning.

hej! en av de största problemen med bockningen är att han bockar två gånger efter varandra sen saktar han av till trav direkt (omöjlig att stoppa då :p)

när vi rider i padocken så är han starkare i det varvet och bockar inte, men i ridhuset är det tvärt om,då bockar han i det varvet..

Min ridtravare har en SJUKT skumpig trav, och då menar jag SKUMPIG!
jag kan inte sitta ner i traven utan att skumpa även fast jag ibland testar med att hålla mig fast i sadeln.Det hjälper inte enns om jag kniper med knäna. Någon som vet hur jag som ryttare kan få bättre "sits" eller hur man nu ska kalla det?
min häst bockar i ena varvet vid ridning, hur gör jag för att få bort dessa "bock fasoner?"

MKT tacksam för svar :laugh:

Sitter du och kniper med knäna, håller dig i sadeln osv spänner du dig och det blir ännu svårare att sitta ner. Kolla upp om han har någon låsning eller så eller om han har ont någonstans eftersom han bara bockar i ena varvet. Vet kan missa låsningar osv, ta ut en ET för att kolla sådant.

Det kan också bero på att han är svagare i den sidan och därför bockar för att han inte orkar lika bra i det som i det andra varvet.

Tömkörning är bra, mycket övergångar, jobb över bommar och klättring är super för att bygga och stärka muskler.

Jag hade ett travarsto förut som var jättesvår att få igång och hålla i trav.
Hon saktade av efter några steg. Visade sig att hon var sned i korset och att flera kotor låg fel

Senast ändrad:

han är nyligen vet.kollad..

Veterinär i all ära och en bra början, men jag hade tagit ut en equiterapeut för koll av kotor och muskler, och sedan för säkerhets skull även en hästtandläkare. De kan göra "underverk". Senast vägrade min ponny fatta vänster galopp. Han behandlades för låsning i vänster bog och snett bäcken, det är nu två månader sedan. Idag fattar han båda galopperna på rakt spår i alla situationer, och han fattade vänster galopp i tömkörningen dagen efter behandlingen.
Om hästen är låst någonstans hjälper ju inte träningen fullt ut i af för du har så mycket att jobba mot! Men det låter som om samling och form är det som kan hjälpa dig på vägen. Sedan är ju min erfarenhet att travare aldrig blir så "bekväma" som våra vanliga "ridraser", med viss generalisering.
Lycka till!

Inte för att det blir någon tröst för dig men iaf...jag har ett vanligt hederligt" halvblod och jag kan ABSOLUT inte sitta ner i trav:o Alla säger han har så mjuk och fin gång när han är på det humöret( annars struttar han fram som en skev ballerina:rofl:) men jag bara INTE KAN:cry:... har dessutom en jätteskön westernsadel.. men det gör ingen skillnad... det är inte "Kamels" fel..utan det är mitt.. jag har lixom inte hittat knepet ännu... :confused:

jag har nu köpt mig en ny sadel, det är lite lättare att sitta ner i den, men det är fortfarande svårt ;)
men misstänker att eventuellt bommen är av i min dressyrsadel :cry:, så det är nog därför som jag fick vääääääldigt ont i ryggen och hästen inte var gla:cry: så ska undersöka det imorron!:laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 016
Senast: lirco11
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 777
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama