Hjälp vid fällning?

Lona

Trådstartare
Ger ni något tillskott för att hjälpa hästarna så här i fällperioden? I så fall, vad?

Sv: Hjälp vid fällning?

börja med att ge extra protein, ett bra tag INNAN fällningen startar. När det väl startat funkar oftast b-vitamin, foderjäst, kisel gur.
Behöver du det för att hästen tappar hull/överlinje? eller för allmäntillståndet, att det kliar m.m?

Nja, jag var mest nyfiken och så är ju fällperioden rätt jobbig, funderar på om man borde ge något som "underlättar". Annars håller han sig hyfsat bra även under fällningen.

En nyfiken fråga, på vilket vis är foderjäst bra vid fällning? Har väldigt dålig koll känner jag :o

Innehåller B vitamin och på min häst fungerar det även bra på hans mage som gärna blir lös, blev bättre när jag började med foderjästen.

Det man bör ge är extra proteiner, och då i god tid INNAN hästen börjar fälla, dvs innan man ser fällningen. Då förhindrar man oftast att hästen får det jobbigt under den perioden.

Varför i hela fridens namn ge mer protein???

Jag brukar börja ge multivitamin efter nyår, eftersom höet legat lagrat så pass länge så, att viamininnehållet sjunkit ganska mycket. Till fällningen brukar jag ge lite vetekli som också innehåller bra med b-vitamin.

För att pälsen består till 90% av proteiner.
När det produceras ny päls behöver kroppen därmed (logiskt nog) extra proteiner. Vissa hästar klarar sig utan, men många behöver lite extra protein.

Nej jag ger inte direkt något tillskott.
Mina hästar får en god foderstat året runt.

Är hästen däremot gammal (20+) eller extremt känslig vid fällning så börjar jag ge lite extra soja/lusern ett par månader innan bara för att inte riskera att hästen faller ur.

För att päls inte innehåller b vitaminer utan 90% protein + en del mineraler. Dessutom går det åt mer protein att producera 1 kg päls än 1 kg muskler som ett ex. Det går åt protein och även energi för att bilda ny päls, inte b vitamin. Fällningen i sig är inte speciellt jobbigt för en häst, utan det är att prducera den nya pälsen som tar kraft. Att en del hästar bli öm och irriterad i huden kan ha sin förklaring med att: det blir en ökad irritation i huden på grund av den ökade ämnesomsättningen. Om b vitamin fungerar på en del kan det faktiskt tänkas att dessa hästar har en störd ämnesomsättning. B vitamin ökar ju ämnesomsättningen. Hellre då rätta till det verkliga felet än att kasta pengar i sjön som många gånger inte fungerar eftersom det är inte i vitaminet problemet sitter utan i ämnesomsättningen innan. En ännu bättre metod om man nu promt vill ge b vitamin är att istället ge injektioner till hästen, två gånger om dagen i fyra till fem dagar.

jättemånga hästägare ger b vitamin, men få kan verkligen förklara varför dom gör det. Många ger bara för att någon sagt det ska vara så..punkt slut.

Aha:idea:, där lärde jag mig något nytt! Tack för det!:bow:
Jag har dock aldrig haft något problem mrd att hästen fallit ur eller så, men så har jag också alltid en väl fungerande och uträknad foderstat.

Jag ger b-vitaminer. Många påstår jua tt det är protein man ska öka på, och det tvivlar jag inte på. Men jag märker stor skillnad på mina hästar om jag ger/inte ger b-vitaminer just under fällning, så jag fortsätter gärna.

Intressant!
Vissa år har han fått B-vitamin "bara för att alla andra i stallet ger det" men jag har aldrig märkt någon skillnad. Han står på en balanserad foderstat så det får nog vara som det är.

då kanske han inte heller påverkas så mkt av fällningen? Många tycker inte B-vitamin gör någon skillnad vilket säkert stämmer. Jag har en extremt känslig ponny vid fällning och på honom så gör b-vitamin skillnad, men oxå foderjäst, och det nya som jag testar iår: kiselgur. Jag ökar på med lucern i god tid innan oxå, allt för han inte ska besväras så av det: det kliar, han ömmar, det kliar i skapet (jag vet, helkonstigt, men det sker bara under fällning o pälls sättning????)

vilken sorts b vitamin köper du? Den på apoteket för människor eller den som är avsedd för hästar?

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
483
Senast: Sirap
·
Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 819
Senast: Sonic76
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka