Hjälp! Vet inte vad jag ska göra!

L

Lilla Svart

Först, ligger denna tråd fel ber jag om ursäkt. Nu till mitt dilemma.
Vi har en "dressyrtränare" i vårat stall, som är väldigt hård mot hästarna. Den senaste händelsen har resulterat i att en av hennes elevers häst har en jack i mungipan. Djupt. På den sidan som tränaren sitter och rycker i.:cry:
Tränaren är kompis med stallägaren. Nästan alla i stallet rider för henne. Och tycker att hon är duktig. Vad ska jag göra? Eller är det jag som är konstig som inte tycker att det är rätt? :confused:
Det är mycket hand,spö och kicka med sporrarna. 90% är hästen bara dum. 10% är ryttaren dum. Hon är den enda som kan rida i vårt stall. Enligt henne.
Blir så fruktansvärt ledsen!

Sv: Hjälp! Vet inte vad jag ska göra!

Eh, vad sa ägaren till hästen med jacket i mungipan till tränaren?????

Det är tjejens första häst. Hon är bara 19 och tränaren är över 30.
Hon vågar inte ifrågasätta tränaren. Vet inte om jag ska tala med hästägaren, stallägaren eller tränaren. Vill inte stå i ett stall med såna metoder men trivs jättebra i stallet. Så länge tränaren inte är där.
Måste tyvärr jobba en stund men hoppas att få lite bra tips från er på Buke :)

Svår sits för dig! Det är nog inte mycket du kan göra åt tränaren, men jag tycker du ska prata med hästägaren och stallägaren. Är stallägaren medveten om hur det går till?
Kan du inte föreslå de andra i stallet att ni provar en annan tränare ett par gånger? Ibland kan det öppna ögonen på folk om de får se hur bra det kan bli om man inte slår, sparkar och sliter....

Mycket tråkigt, och tyvärr vanligare än man tror, att brutal ridning accepteras som norm.
Man vet inte att det går att få (mycket bättre) resultat med mjuka metoder.
Jag tror dock att alla (eller i allafall nästan alla) vet någonstans inom sig att det inte är rätt mot hästen med hårda tag och sparkar, men man hittar ett sätt att rättfärdiga det för sig själv.

Jag vet dock av egen erfarenhet att man inte kan öppna ögonen på de som inte vill se. Att erkänna att denna tränares metoder är brutala, gör ju att de aktuella ryttarna måste erkänna att de också har varit brutala.

Hej svejs. Skulle bara inflika att jag blir arg när jag läser detta.. Dressyren går inte ut på att med våld utföra ett arbete, utan med ett sammarbete med hästen. Med viss korregering. Man ser dock alldeles för många ryttare som är våldsamma mot sina hästar.. Man kan ställa sig frågan " Kan hästen begripa vad jag vill?" Oftast inte.. Jag hade defenitivt slutat rida för den instruktören.. Har du möjlighet att transportera hästen? kanske du kan träna någon annanstans?

En häst är aldrig dum! Det är alltid ryttarens fel, om inte den som sitter på för tillfället så den som ridit den tidigare eller utbildat den.
Däremot finns det massvis med felutbildade/feltränade hästar (kanske 90% :cool:) som tappat bjudningen och/eller respekt för ryttarens skänkel... då kan man tvingas att vara "brutal" (läs gärna George Morris) några gånger för att få hästen på rätt spår igen, detta kan dock ALDRIG innefatta hårda händer, ryck i tygeln eller att klämma/sparka utan allt sånt beror just på att man har fel system i utbildningen.
Så länge dressyrdomarna accepterar ihopadragna hästar kommer vi dock att få dras med det här, den dagen de börjar titta på bakbenen istället för nosen kommer allt sånt här skit försvinna
Klen tröst för dig dock.
En "stor" tränare sa en gång till in kompis till mig:
-Nu har jag sagt till dig 10 gånger att du inte får göra så och du rättar inte till det, ÄR DU DUM I HUVET ELLER? Då sa hon till honom, om du säger en sak till mig 10 gånger och jag inte fattar då är det inte jag som är dum i huvet utan du som är en jävligt dålig intruktör!
Det har jag burit med mig som ledstjärna när jag undervisar i 30 år

:bow:

Väldigt bra skrivet!

Jag har haft båda sorters tränare när jag ridit med min häst. Gissa med vilken som hästen är mest sammarbetsvillig med? :angel:

Bra skrivet:bow: (även om jag inte riktigt kan hålla med om att en häst aldrig är dum. Sällan ja, men det finns en del väldigt "speciella" hästar som kan göra saker av ren dumhet/elakhet fast träningen har varit exemplarisk)...

Senast ändrad:

Bra skrivet:bow: (även om jag inte riktigt kan hålla med om att en häst aldrig är dum. Sällan ja, men det finns en del väldigt "speciella" hästar som kan göra saker av ren dumhet/elakhet fast träningen har varit exemplarisk)...

vill du ge ett exempel?
För jag tror inte att det finns dumma/elaka hästar. :crazy:

Ja vi har ett par här nere i vårt uteridningsstall som fått göra vad de vill i åratal pga att ägaren hanterar dem som gosedjur. Och de är rent av dumma och farliga (eller ska jag säga smarta) och protesterar om man kräver något av dem.. Här om dan skulle jag hämta en som kommit lös... han ville inte bli fångad.:mad:.. Stegrade sig, och försökte sedan springa rakt över mig. Det gör han som norm, alltså han var inte rädd.

En annan kan inte bli ledd i grimma då han bara drar i väg och man skejtar efter tills man släpper, för man släpper till slut, då han inte ger upp. Varför? Han har alltid lyckats undkomma pga ägarens okunnighet.

Så visst kan hästar göra saker för att de vet att de kommer undan. Med detta försvarar jag absolut inte våldsmetoder, tvärt om, bara att hästar kan vara olydiga om de vill.

vill du ge ett exempel?

Har bla varit med om en häst (som jag skulle tippa på hade nån storts hjärnskada för den var inte vettig nån stans:crazy:) som upprepade gånger bara spontant slängde sej, stegrade och slog över. Kunde även ena sekunden stå och se jätteglad ut, och i nästa hugga efter både hästar och människor som fanns inom räckhåll. Hela hästen var genomkollad och röntgad och helt fräsch.
Hade aldrig blivit illa behandlad eller likande utan var välhanterad av duktigt hästfolk.

En annan är en dressyrhäst med mycket underligt humör. Kunde vara jättesnäll vissa gånger och bara ge sej fan på att han inte skulle göra som han blev tillsagd andra. Var allt från att inte gå från stallplan till att kicka mot skänkeln, till att plötsligt resa sej utan egentlig anledning osv... Även denna häst enbart hanterad och riden av mycket duktiga människor och helt frisk.

Min definition av en "dum" häst är väl egentligen när hästen mycket väl förstår vad den ska göra men jävulskaperna för att slippa jobba alltid är mycket jobbigare än det man från början krävde av hästen.

Lite virrig förklaring kanske men men :crazy: (ber om ursäkt till trådskapare för total bortsegling från orginalämnet)

En "stor" tränare sa en gång till in kompis till mig:
-Nu har jag sagt till dig 10 gånger att du inte får göra så och du rättar inte till det, ÄR DU DUM I HUVET ELLER? Då sa hon till honom, om du säger en sak till mig 10 gånger och jag inte fattar då är det inte jag som är dum i huvet utan du som är en jävligt dålig intruktör!
Det har jag burit med mig som ledstjärna när jag undervisar i 30 år

:bow: :bow: :bow: :bow:

Detta skall jag komma ihåg!!

Ullis- förhoppningsvis blivande ridinstruktör!

Med risk för att komma ifrån ämnet så håller jag int eriktigt med dig, hästar är inte dumma/ beräknande utan jag tror i så fall att det är något som är fel som hästen försöker tala om. Hade tidigare en häst som i ett års tid försökte tala om att hon hade ont....

Ja, alla får tycka som dom vill!
Dumma/elaka hästar tror jag att det finns men det är inte många, beräknande sa jag dock inget om för för mej är det två helt olika saker.
Sen om det beror på diverse hjärnskador, medfödda störningar, eller att dom helt enkelt bara "inte vill vara snälla" låter jag vara osagt...

Till trådskaparen skulle jag nog säga att försöka prata med ägaren till hästen som blivit "skadad". Bara för att man är ung behöver det inte innebära att man inte vet vad som är rätt eller fel. Sen att hon kanske inte vågar säga ifrån är kanske en annan sak men det kan ju vara så att hon precis som du känner att hon är den enda som tycker att tränaren är för brutal...

vill du ge ett exempel?

Jag håller med dig, jag är fullt övertygad om att det inte finns några dumma/elaka hästar (eller jo dumma som i mindre intelligenta finns det nog ;)). Jag blir helt förfärad att det faktiskt verkar finnas så många som faktiskt tror detta. Jag tycker att det säger ganska mycket om häst-Sverige och det får mig att undra vad vi håller på med! :confused: Då måste man ju också tro att det finns nyfödda barn som är onda och riktigt så pessimistisk livssyn vill iaf jag inte ha. (Eller kan det vara så att om man inte kan förstå vad som är fel så måste det vara så att det inte är något fel? Det kan ju inte vara så att man själv inte bara har förstått, så ödmjuk kan man ju inte vara :o)

Då måste man ju också tro att det finns nyfödda barn som är onda och riktigt så pessimistisk livssyn vill iaf jag inte ha. :o)

Alla barn är onda...visste du inte det :crazy::p
Nej, men enligt min erfarenhet av barn (inte nyfödda men ändå) är att dom ibland är fruktansvärt elaka mot varandra så jag tyckte bara det var en intressant jämförelse.... :)

Interessanta svar på att hästar är dumma...:angel:

Ni svarar ju er själva
Har hästen en hjärntumör då är den inte dum, den är sjuk
Attackerar den folk för att den inte fostrats som föl/ung då är det inte dum, den är ouppfostrad
Har den blivit illa behandlad under uppväxten så är den inte heller dum utan missförstådd :cry:
Därmed inte sagt att det går att rätta till det som blivit fel, en missförstådd häst som panikar är en farlig häst och man har bara ett liv.....

Intressant svar själv då jag förutsätter att det var riktat till mej och jag inte skrev något om säkra hjärnskador/ouppfostrade/misshandlade hästar.... :angel:
Sen är frågan bara om varför man inte kan vara dum om man är sjuk hm:confused:... (bara en mer allmän fundering än diekt relaterat till hjärnskador osv..)

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 706
Senast: Karamello30
·
Anläggning Hej alla Ni som har följt med vet jag har köpt en häst, underbart 5årigt sto från en seriös uppfödare. INNAN jag ens gick igång med...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 477
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 343
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar