Hjälp! Vårtor på spenarna?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare javill
  • Startdatum Startdatum
J

javill

Vad har mitt sto fått på spenarna? Ikväll när jag gick igenom mitt digivande sto så hade hon flera stycken små rosaaktiga (juvret och spenar är svart annars) vårtor på spenarna. Fler på ena spenen än den andra. Den största var ett par mm i diameter och hög. När jag kollade fölet närmare hade han ett par stycken på sin mule också, fast de var mindre. Det jag kunde se innanför läpparna och i munnen (inte så medgörlig) så hade han inga där.

Vad är det för något? :confused: Det verkar ju onekligen smittsamt eftersom både föl och mamman har sådana. Hur får man bort dem? Är de farliga?

Hjälp!

Jag vet inte. Fast brukar inte de komma en och en och vara större? Hon hade kanske 15 på ena spenen och 5 på andra idag när jag kollade närmare. Fölis hade en 6-7 stycken på mulen. Ingen annan som känner igen detta?

Kolla upp om det kan vara så kallade åringsvårtor. Dom drabbar i huvudsak unghästar och försvinner av sig själva. Det lär vara ett virus.

Sv: Hjälp! Vårtor på spenarna?!

Tack för tipset! Har aldrig hört talas om sådana men, ska kolla upp om det kan vara sådana.

Sv: Re: Hjälp! Vårtor på spenarna?!

Unghästvårtor kommer ju på unghästar (typ åringar)! Har aldrig hört talas om att föl skulle få det eller att det skulle smitta till juvret.

Javill: ring eller ta ut en veterinär som kan ta prover om det behövs. OM det är nåt smittsamt så kan det ju vara bra om de inte går obehandlade för länge...

Sv: Hjälp! Vårtor på spenarna?!

Ok, återkommer med rapport när vet, varit här.

Liknande trådar

A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 805
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar