Hjälp, varm i hovarna?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare eiwo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 772
E

eiwo

Var ute och nattade hästarna nyss och kände att min ögonsten var väldigt varm i framhovarna :crazy: Inte halt, går som han ska, inte ett dugg allmänpåverkad (förutom rinniga ögon, men det har han haft ganska länge), åt som han skulle, inge varm bak och var sej själv. Ska ut och släppa ut dem i morgon bitti, om han fortfarande är varm ringer jag vet. för att få råd...

Det första som dök upp i mitt huvud var fång, har inte mycket erfarenhet av det så jag vet inte hur det yttrar sej riktigt men har läst att värme i hovarna kan vara ett tecken. Vet också att man kan känna puls om de har fång, hur känner man det? Eller, vart känner man det kanske är en bättre fråga...

Övereagerar jag eller ska jag vara orolig? Var inte ute hos honom igår, stallkompisen fixade honom då och kände inte på hovarna så jag vet inte om han var varm då också. Hästen i fråga är också tyvärr något överviktig... Usch, jag kommer nog inte sova gott i natt :crazy: Jag tror jag är häst-hypokondriker, tänker alltid att det värsta kommer hända :cry:

Sv: Hjälp, varm i hovarna?!

Hästar kan vara varma i hovarna utan att det behöver betyda något. Några gånger per dygn blöder de igenom hovarna och blir varma. Så jag tycker inte du behöver oroa dig!

Sv: Hjälp, varm i hovarna?!

Digitalpuls heter det du ska känna efter och den känner du precis ovanför kotan framför böjsenorna, både på in och utsidan. Känn inte med tummen utan med andra fingrar. Fånghästar har en väldigt kraftig digitalpuls på de drabbade benen. Prova känna på alla stallets hästar så kan du jämföra.

Att hovarna är varma behöver ju absolut inte betyda ngt, men lär dej känna din hästs digitalpuls så vet du ju i framtiden hur den känns normalt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 820
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka