Hjälp! Vågar jag....

R

riffan

konventera till islänning?

Har inte ridit den rasen så jättemycket, har däremot nästan 40 års:eek: vana av att rida, sköta och äga andra typer av hästar.

Var tyvärr tvungen att avliva min häst för några veckor sedan, saknaden är stor:cry:

Vad jag vill ha är mycket häst i liten behändig förpackning sas. Och då tror jag att islänning kan vara just det rätta för mig.

Men sen är frågan den om jag vågar, verkar lite joxigt med alla gångarter och så. Även om jag såklart i så fall planerar för att rida för instruktör och deltaga på kurser så är jag ändå så rädd att eventuellt förstöra en häst....

Sv: Hjälp! Vågar jag....

Klart att du vågar!
Men först tycker jag att du ska lära dig en del om rasen. Försök att få rida en del hästar. Antingen på en bra ridskola eller om du känner någon privat. Läs böcker om dom. Åk gärna och titta på några tävlingar osv. Allt för att få en inblick i om det är rasen för dig. Om du väl bestämmt dig kommer du inte ångra dig!!
Som du själv sa är det väldigt viktigt att få bra hjälp i början av en duktig tränare. Köp helst en säker/utbildad 4gångare som första häst.
Lycka till!

Vågar gör du absolut!!
Däremot tycker jag nog att man bör känna något slags intresse för det här med gångartsridning för att köpa islänning. Om man bara gillar "ren" dressyr eller hoppning och inte vill "komplicera" denna träning så finns andra hästraser. Därmed absolut inte sagt att du kan (och BÖR!!) rida dressyr och kan hoppa om du vill även på en islandshäst.

Jag är fd ridskoleryttare med dressyr som mitt allra främsta intresse. När jag började med islandshäst för kanske 15 år sen så var det främst gångarterna som fascinerade mig. Det som krävs till skillnad från de flesta vanliga hästar är framförallt att man lär sig/har taktkänsla. Dessutom behöver många hästar ridas en hel del i grundläggande dressyr för att få ut det mesta av gångarterna.

Tror det är bäst att jag hoppar islänning! Vart precis som jag trodde.Det är så jäkla komplicerat.

Med den inställningen du verkar ha så är det nog det bästa, ja! Väldigt dumt att ge sig in i något man är så tveksam till, och verkar t.o.m tycka är jobbigt/krångligt istället för kul och utmanande! Finns säkert en bättre ras för dig...

riffan skrev:
Tror det är bäst att jag hoppar islänning! Vart precis som jag trodde.Det är så jäkla komplicerat.
Nänä, det är inte "så jäkla komplicerat". :D Det är JÄTTESKOJ!! Men: prova först ett tag på lite olika ställen; ridskolor, turridningar eller (helst) privathästar så får du se vad du känner för ridningen. I grund och botten är islandhästridning = ridning. Det som skiljer är som sagt att lära sig känna takten och att rida tölt (och kanske pass), men det är ju det som är roligt när man ridit i många år!! Att lär sig mer och nytt!

Har ridit både turridningar, lektioner och privat. Första gången -75, då jag ofta red min skolkamrats häst. men den fungerade som de flesta andra hästar + att den hade en urhärlig tölt. Men mestadels reds den och tävlades som en vanlig häst. Det var innan islänningen kom i ropet och blev speciella.
Faktum kvarstår, det känns komplicerat, men det är inte gångarterna som är problemet, DET är man väl inte dummare än att man ska kunna lära sig, med bra instruktörers hjälp!:)

riffan skrev:
Faktum kvarstår, det känns komplicerat, men det är inte gångarterna som är problemet, DET är man väl inte dummare än att man ska kunna lära sig, med bra instruktörers hjälp!:)
Men vad är det DÅ som är komplicerat?? Kan man få hjälp av instruktör och redan insett att man gillar tölta så är det ju inte krångligare att ha islänning än någon annan ras!

riffan skrev:
Har ridit både turridningar, lektioner och privat. Första gången -75, då jag ofta red min skolkamrats häst. men den fungerade som de flesta andra hästar + att den hade en urhärlig tölt. Men mestadels reds den och tävlades som en vanlig häst. Det var innan islänningen kom i ropet och blev speciella.
Ja, från början användes nog de flesta som vanliga ponnies, innan man liksom "kom på" det här med gångartsridningen ordentligt. En del gör det nog fortfarande förstås, men då har jag lite svårare att förstå varför man just vill ha islandshäst; ifall man ändå bara vill trava, skritta och galoppera alltså.

Äh, vågar och vågar. Det är väl bara att börja rida, svårare än så är det inte. det ena behöver väl inte utesluta det andra. Bara för att du börjar rida islandshäst betyder det ju inte att du inte har rätt att ångra dig och gå tillbaka till vanlig ridning igen. Eller varför inte kombinera? Själv rider jag vanlig engelsk dressyr, western och islandshäst. Dock inte på samma häst ska tilläggas. Alla typerna berikar varandra. Aldrig bra att vara för snäv i sitt tänkande och ridande. Kör på!

Jag har också hållt på i snart 40 år med hästar. "Konverterade" för fem år sedan pga av min dotter. Hon hade sett en vit islandshäst med lång man på TV och blev helt såld. Då var hon 9 år. Då hade jag en fjording. Tyvärr blev jag tvungen att sälja henne pga olika anledningar. Dottern tjatade och ville byta ridskola och börja med islandshäst istället. Blev ju själv tvungen att prova. Året därpå köpte vi våra favoriter från ridskolan. Det har jag aldrig ångrat. Visst suger det lite ibland när man ser grannarna här hoppa med sina stora, men islandshästarna har gett mig så mycket mer ridning.

Hej
Jag kan berätta att jag har också lång erfarenhet av att rida alla andra hästar utom islandshäst. Det var ett beslut som tog lång tid att fatta innan jag bestämde mig för att köpa en islandshäst. Det är ett år sen och jag måste säga att det var det bästa jag gjort. Det är faktiskt så att det är en rejäl häst i litet format. Gångarterna känner jag också är svår att förstå sig på men det kommer mer och mer. Min häst är utbildad och van och att tölta efter grusvägar är helt underbart! Lycka till!!

Tycker att du fått bra svar. Om det nu är så att du gillar att hoppa kanske det tar extra lång tid att hitta en häst, men du kanske hittar en duktig töltare, som går bra i dressyr och dessutom kan hoppa... Ena av mina visste jag hade hoppat (120, han själv är 130) men min andra tränade jag och min kompis själva, innan betäckningen hoppade hon 80 rättuppstående... :) :D
Hoppar inte själv då jag e smårädd... trillade av o bröt armen en gång, efter det har jag knappt vågat titta mot en fjording:D men i alla fall, Mina hästar älskar att hoppa, och jag gör inte det, så min kompis får hoppa dom... dessutom får dom bättre steg :p iaf mina:D

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 747
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 199
Islandshäst Hej kära bukefalister. Min häst har jag ridit in själv och vi kämpar på så gott det går! Men det känns så tungt ibland.. Han är en...
Svar
13
· Visningar
2 865
Senast: Koppen
·
Islandshäst Efter ett antal hästlösa månader har jag börjar längta igen.Trodde att jag var "färdig" med häst helt enkelt när jag lämnade iväg min...
2
Svar
22
· Visningar
3 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka