Hjälp!! Vad skall jag välja i år då

mydia

Trådstartare
Kan lika gärna slänga in en rad i år igen man brukar alltid få några matnyttiga tips. I år verkar det värre en vanligt annars brukar jag ha några kandidater på lut men i år verkar det helt omöjligt. Har igentligen inga säkra kandidater.
Stoet är ju min gammla Chapmanmärr hon är AB-prem med prestationsdpl i hoppning,rör sig bra när hon vill och tyvärr så är hon av den gammla rejäla sorten om man går in på min sida här så finns det bilder. Jag är ute efter en typförbättrare,skall vara så korrekt möjligt och absolut inte intåad,ha god halsansättning,lämna god storlek,gärna högställd och inte för grov. Är intresserad av hopphingstar helst med goda gångarter men kan tänka mig gångartshingst som hoppar bra det bästa vore väll en dubbeltalang. Svensk eller utländsk spelar ingen roll. Vore trevligt att få lite tips att bolla med och sedan får man ju se vad som dyker upp på bruksprovet också. Stoet är i år dräktigt med Monte Bellini. Har haft lite tankar åt Zorro,Nintender,Conte Bellini,Diabeu eller kanske Chirlon som jag bara älskar men som jag är tveksam om det kan bli bra är rädd att det skall bli samma typ av häst som sin mamma som jag i och för sig tycker om men det är en helt annan typ av häst som gäller idag.

Sv: Hjälp!! Vad skall jag välja i år då

Jag vet, mitt sto är väll inte särskilt spännande men någon borde ha något förslag eller tips tycker. Får jag några fina seriösa förslag så lovar jag dessutom att inte posta någon mer sådan här tråd förräns nästa år. Vore trevligt att ha några fina tips att sitta och fundera över så här i vintermörkret tycker ni inte det gott folk.

Fortfarande ingen som vågar sig på några förslag.

Vad fick Herzendieb ungen på fölmönstringen ? Har du visat Alcatraz ungen ?

Mia

änterligen några förslag och vilka hingstar sen både Escudo och Diarado är ju sådana hingstar man bara skulle vilja pröva. Escudo finn väll både på FAI och TAI men hur är det med Diarado,han fanns väll bara på fryst.

Jag har bara visat det ena Hezensdiebfölet,den som födes i år blev ju sparkad så att ena framknäet svullnade upp dessutom blev han ju halt också. Typiskt att det blev innan fölvisningen.Helsystern till denna visades ju 08 det gick ju inte så jättebra men poängen var rättvis för hon var inne i en växtperiod och var nog inte så vacker att skåda. Hon fick 786787=43 poäng men hon har vuxit till sig nu och ser riktigt trevlig ut. Men hennes helbror är den bättre av dom,han är ädlare,har bättre ben. Den efter Alcatraz fick 47 poäng när hon visades.

Avkomman efter Alcatraz fick följande poäng, glömde skriva det,877898=47 p.

Kanske missade men vilken stam har din häst? Jag tänkte också automatiskt Diarado rör sig extremt trevligt för att vara hopphingst men han är ju ung så svårt att veta vad han lämnar för nått. Men om du har ett bra sto så kanske det är värt att chansa? Annars varför inte Calido som lämnar avkommor med god resning, bra gångarter och hoppförmåga. Hans morfar tävlade ju dressyr. Någon som verkar intressant?

Har faktiskt tittat på ditt stos Blup och vad som verkar är att den bästa avkomman hon har fått är den med Alcatraz sååå varför använder du honom inte igen ? Vet att han har taskiga kompisar men varför byta ett vinnande koncept ?

Har själv funderat på honom fler gånger och kommer göra det igen efter ha sett din unge ;)

Mia

Båda förslagen är trevliga och skall skrivas upp på listan. Mitt sto är efter
Chapman-Abbe-Caracas-Corso som du ser fin gammal svensk stam.
Men eftersom stoet är av gammal rejäl modell så är det viktigt att hingsten funkar som typförbättrare och att han är korrekt. Stoet är AB-prem med prestationsdpl i hoppning det finns en del goda hopphästar i familjen.

Hon är fin Honey Bee, svart med bläs och fyra vita fötter.Du kan se bilder på båda Herzensdiebfölen på min sida här på forumet.Jättetrevliga individer som rör sig trevligt. Artica har en trevliga avkomma efter Cornetto också hon fick också 47 p som föl,877898=47 och fick 45 p i gångarter och 46 p på hoppningen när hon visades på treårs-test. Men Cornetto är ju död så det går ju inte att göra en repris. Kanske skulle man lägga Alcatraz till listan, resultatet blev ju inte helt fel men det är ju just det om det går att få dräktigt med honom,vet ju inte hur hans dräktighet såg ut förra året.

Mitt tips är Blue hors Zack. Ger mycket fin typ och bra rörelser. Vet inte hur han hoppar, men jag tror att det är en i övrigt mycket komplett hingst.

Jag har ett sto som jag tror påminner om din i typen. Hon är iof mkt bra ihopkommen och bed. med 9 på typ en gång i tiden, men modell REJÄL.
Hon fick i år ett föl e.Highcruiser som är hennes absolut bästa typmässigt tycker jag. Han är väl inte direkt ädel, men väldigt snygg och korrekt och mkt kaxig :cool:, gott självförtroende får man väl kalla det ;).

hectorvg090615_redigerad.jpg

En hingst jag inte funderat på,skall titta närmare på honom.

Jag måste säga att det var ett vackert föl. Highcruiser efter Hohenstein som ju är en hingst jag har ett gott öga till, kanske skulle kunna vara ett alternativ får kolla upp hur det är med hoppningen också. Mitt sto fick 88787=38 poäng när hon visades en gång i tiden,hon är ju född 90 så det var ju ett tag sedan förstås.

Tack för alla fina förslag nu har jag fått lite att tänka på och listan kommer väll att bli längre efter bruksprovet,prestationshingstarna skall väll och visas fram på något sätt i år. När man läst in sig och sorterat så brukar listan snabbt bli kortare.
Nu ser listan ut så här
Zorro
Nintender
Conte Bellini
Monte Bellini
Diabeu
Diarado
Escudo
Alcatraz
Calido Blue horse zack
Highcruiser
Chirlon, jag kan inte riktigt släppa honom ändå.

Kan inte komma med några nya förslag till din lista men jag kan lägga ett gott ord för Chirlon som jag fick ett föl efter i somras, tyvärr dog hon bara tre månader gammal i hjärnhinneinflammation men jag lägger in ett par bilder på henne i alla fall så du får se hur hon såg ut. Hon hade en väldigt härlig attityd och var en riktig liten busfröken men med ett fantastiskt stort hjärta. Mamman är en gammal svensk dam med stammen Napoleon-Pajazzo-labrador och hon anses väl också vara av den lite stabilare modellen. Hon väntar även i år ett föl e: Chirlon och jag hoppas att denna blir lika underbar som Sorla var. Lycka till med valet av hingst.

Här ca 1månad tror jag
sorla8-3.jpg

och på dessa två bilder ungefär 2,5 månad
sorla-6.jpg

sorla6-4.jpg

och dessa ungefär 3månader
sorla6-6.jpg

sorla-7.jpg

Jag vet inte riktigt hur stort ditt sto är men du kan ha i bakhuvudet att Diarado kan lämna lite smått. Sett en del föl efter honom och de är över lag mycket fina, bra typ, men ofta lite små.

Liknande trådar

Avel Jag har kört fast så nu behöver jag förslag på tänkbara hingstar,konstigt det var inte länge sedan allting var väldigt klart,nu tycks...
Svar
11
· Visningar
1 093
Senast: mydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023