Hjälp!!! vad ska jag göra?

misen

Trådstartare
Min pålle fick kolik i lördag så vi tog ut veterinär som gav henne kramp lösande i blodet (i halsen) koliken släppte å hon mår nu bra men till problemet. När han stuckit henne så blev hon lite svullen specis runt där han stack men så dagen efter när jag kom ut i stallet å tittade på henne så e hela vänster sida av halsen svullen :confused: (den sidan hon fick sprutan på). Vet sa att jag skulle smörja henne med någon salva (kommer ej ihåg namnet på den men börjar på H) å se om det blir bättre.. Men vad gör man om det ej blir bättre? hon äter med god aptit mm så de e inga fel på så sätt bara att hon är extremt svullen å öm på hela undersidan halsen. Någon som har tips på vad man kan göra för att få svullnaden att gå ner? Hon har ingen feber heller. Hon mår bra i övrigt. Bara så öm å svullen att hon gillar inte ens att man bara lägger handen på halsen =/

Vet sa smörj henne 1 vecka å blir det ej bra så får du kolla upp det nogare på klinik sen.

Någon som har tips?

Sv: Hjälp!!! vad ska jag göra?

B fick ödem i samband med antibiotika behandling, och han såg förj*vlig ut, trodde att han höll på att dö i allergichock.
Men det gick bort av sig själv efter lite mer än en vecka, såg enorm skillnad efter 3 dagar.

okej. min tjej fick ju sprutan i lördags å har ej blivit bättre ännu.:(
mvh misen

Hej!
Min ena ponny fick också en stor svullnad under halsen i samband med att de stuckit henne när hon hade kolik. Vi smörjde också med en salva (som var mot att minska utgjutelser, receptfri på apoteket). Hon blev inte helt bra föräns efter någon vecka.... Men hon hade inte ont och hon var pigg och glad! / Anna

Din häst har fått en sk tromboflebit, dws en reaktion i kärlwäggen pga den retande medicinen som hon fått. Ibland hamnar lite medicin oawsiktligt wid sidan aw kärlet eller till och med i kärlwäggen och då kan detta inträffa. Ibland blir inflammationen så kraftig att kärlet stasas, swullnar igen.

Det man brukar göra är att smörja på en antiinflammatorisk gel, Hirudoid, Zon, Ibumetin eller liknande, för att få swullnaden att gå ner. Ibland är det otillräcklig och man kan då behöwa komplettera med allmän behandling med antiinflammatorika, t e Finadyne.

Det som kan ske är att det utwecklas en böld aw swullnaden. Den måste då dräneras och hästen behöwer ofta stå på klinik en period för att spola igenom såren osw. Kolla tempen på hästen warje dag och om den öka ska du kontakta weterinär.

Eftersom swullnaden inte har bliwit bättre på dessa dagar kan du gott ringa weterinären imorgon och höra om hon eller han anser att det ska kollas upp igen.

Det där brukar alltid ordna sig, så ligg inte sömnlös. En jobbig, tråkig och onödig komplikation.

För något år sedan råkade vi ut för samma sak. Ringde vet (sent på kvällen:crazy: ) som rek att hålla koll på temp, allmänstilstånd och smörja med Zon, just som flera andra skrivit innan. Lite värme var det på bulan, men fö var hästen opåverkad. Tog ca 1 vecka innan svullnaden gått ner, utan mer behandlig än Zon.

Så du kan nog andas lugnt igen.. :)

B.B

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 561
Senast: Whoever
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 873
Hundhälsa Hej Har en mops på 8 år som varit risig till och från i tre veckor. Han åt från början hills metabolic, kastrerad och lite mullig...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Hej, jag skulle nu vilja ha er hjälp! Igår kväll ringde stallvärden å tyckte Prince inte va sig lik. Han tryckte upp baken å belasta...
Svar
15
· Visningar
4 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar