Hjälp vad ska jag göra?

Daimie

Trådstartare
Jag har en häst som är behandlad två i knälederna bak och hovlederna fram för inflammationer. Vid första veterinärbesöket blev hon behandlad i bakhasorna vilket verkad vara en felaktig diagnos. Vid återbesöket efter första knä-hovledsbehandlingarna så var det mkt bättre och man såg bara hälta högerbak lite svagt. Nu är hon ialla fall behandlad igen förra tisdagen och har gått i liten hage sen dess.

Idag har hon dragit igenom sin lilla hage (med el) och varit ute på en bustur, sprungit genom leråkrar och allmänt levt rövare, detta är andra gången, gjorde likadant efter första behandlingen av samma ställen.

Vet ni om detta kommer att påverka läkningen(är helt förtvivlad)?
Hur ska jag göra? Är det bättre att sätta henne i en lite större hage med en kompis som är gammal och tar det väldigt lugnt? Denna hagen är dessutom omgiven at en stenmur utöver elstaketet och de andra kompisarna går bredvid. Denna hagen är så stor att hon kan springa i den men samtidigt kanske hon lugnar ner sig. Om hon ska hoppa över och ta sönder sin lilla hage hela tiden så skadar ju det också...

Vad ska jag välja pest eller kolera? Inne tror jag inte är något alternativ eftersom vi har två veckor kvar till återbesök och hon förmodligen kommer att explodera av att vara inomhus. Hon får för övrigt i princip inget kraftfoder och promeneras dagligen för hand. Supertacksam för tankar och åsikter!

Sv: Hjälp vad ska jag göra?

Puttar lite...någon med lite snabba svar för att dämpa ångesten?:)

Det är ju inte bra om hästen springer, men vad man ska göra är ju inte helt enkelt. Om hästen hoppar över/igenom är ju min första tanke att göra staketet högre och se över så att det är rejält med ström i det.
Kan du göra hagen på något annat ställe så att hästen ser sina kompisar? Kan du släppa ihop hästen med en kompis, men i en ganska liten hage så att den inte kommer upp i några hastigheter? Stängsla som en labyrint (men det kräver att du kan få såpass med ström så att hästen inte försöker gå igenom). Fundera på vilka alternativ som är möjliga, och ring sen din vet och diskutera vad som är bäst för just din häst.
Lycka till!

Tack för svar, jo hagen är placerad så hon ser sina kompisar. Jag ska ringa veterinär imorgon med lite frågor. Fröken häst får gott stå inne under förmiddagen och gå ut när jag kommer. Problemet med gården är att det är så dåligt med bra mark som inte är superlerig. Funderar på att kanske stängsla in en bit i den hagen jag pratade om. Då blir det dubbelt staket.

Gör så som din häst springer minst på. Om det är i en större hage med en gammal klok kompis så är det bäst. Faran om de andra hästarna är på andra sidan staketet är att de kan få med sig din häst i leken. Ibland är boxvila det enda alternativet.

Ja jag förstår tanken. Frågan är om hon accepterar boxvila i två veckor. Har stått i sjukhage sen november och verkar vara trött på detta *suck*. Är en intelligent häst med mycket vilja och krut...imorgon blir det iaf boxen.

Tar behandlingen skada av ett sådant här ryck som hon har gjort? Jag menar själva processen med kortisonet i leden, eller är det bara de första dagarna som är av största vikt att det är stilla?

Leden mår väl inte bättre av bus, men din häst är inte den enda som inte kan hålla sig lugn, och det är ingen exakt vetenskap hur mycket bus som är ok/inte ok.
Stängsla en liten hage i deras större kan ju funka, men om de busar nära henne kanske det blir för mycket? Sedan kan det hjälpa med mycket grovfoder, så att det alltid finns något att tugga på när hon har tråkigt. Lägg in färska grenar helst en ny varje/varannan dag att gnaga på. Rönn, äpple, gran gillar min häst (konvalescent i liten grushage som han trivs i.)

Ja sysselsättningen är jag helt med på, försöker lägga in lite allt möjligt mkt grovfoder och pyssel. Jag tror jag kan lyckas stängsla av en bit längre bort i den tilltänkta hagen vilket gör att hon kommer en bit ifrån kompisarna. Sen får hon gammeltanten som sällskap...håller hon sig inte lugn då så vet jag inte vad...bushäst

inom travet så skrittas normalt hästarna för vagn samt att de får röra på sig i skritt-walker en vecka efter behandling. Veckan efter igångsättning är det återbesök. Ingen har tagit skada av alla de hästar jag har haft att göra med, men som allt annat gäller sunt förnuft. Är hon lugnare med en kompis i hagen så låt henne ha det.Och jag tror inte hon tagit skada av buset.

Tack för lugnande info, jag är en liten kyckling som gärna stressar upp mig

Vad är det för hage du har då? Hur högt är staketet?

Det är ju viktigt att de håller sig lugna. Kanske kan du få låna den gamla, lugna hästen att ha i en lite mindre hage precis bredvid din häst. Du skrev att du funderade på att göra en hage ännu längre bort från de andra hästkompisarna, men blir inte det ännu mer stressande?

Jag uttryckte mig lite klumpigt, menade att hagen ligger en liten bit från hästarna, det vill säga hon ser dem och så...lite trött och flummig

Byggde en Alcatrazhage igår, högt och med tre trådar på en lite större yta. Min häst går där nu med gammeltanten och det verkar fungera bra. Förvisso kan hon springa litgrann men inte komma upp i några hastigheter, bara några travsteg. Känns skönt att kunna ha henne ute, särskilt när det varit så fin väder idag

Liknande trådar

Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra...
2
Svar
27
· Visningar
5 312
Senast: mackan
·
Hästvård Hej, lång historia kort. Min snart elvaårige valack har ett flertal gånger genom sitt liv blivit halt höger fram. För ca 5 år sedan...
Svar
5
· Visningar
2 952
Senast: Grazing
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 081
Senast: Magica
·
Hästvård Min häst blev halt för ca fem veckor sedan. Han har varit på kliniken tre gånger sedan dess. Första gången trodde vet att det satt i...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: knasigare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka