Hjälp! Vad ska jag göra?!

L

lois

Hej, min häst sparkar väldigt mycket i boxen.. och nu har alla tröttnat på honom..det låter väldigt högt och väldigt långt.. nu vet jag inte vad jag ska göra. men om jag inte kommer på något måste jag ta bort honom..:( Hjälp mej.. vad ska jag göra?

Sv: Hjälp! Vad ska jag göra?!

Ta bort honom?

Finns tex gummimattor att sätta upp längs väggarna som dämpar ljudet....

varför sparkar han i väggarna? tag reda på orsaken till beteendet!
Ha honom i hage så mycket det bara går, kanske lösdrift? Stimulera honom och se till att han inte blir uttråkad!

Min tanke är som Migos, han kan nog vara uttråkad. Hästar sparkar inte för att det är roligt (kan väl finnas nån kanske?) utan för att protestera mot någonting eller för att sysselsätta sig när det inte finns någonting annat... Kan liknas lite vid ungdomar som klottrar och förstör för att de inte kan komma på något bättre att spendera sin tid med... typ. :smirk:

Hur länge går han ute om dagarna? Hur ser hagen ut, i yta och underlag? Hur motioneras han och vad äter han?

Tror inte att du behöver ta bort honom, bara stimulera honom. Och som Migo föreslog, kanske kan lösdrift vara ett alternativ?

En liten tanke bara:

Men får han någon slags "belöning" för sitt sparkande, ex. uppmärksamhet? Isåfall kanske det är läge att sluta med denna "belöning" och se vad som då händer.

Håller med de som tidigare svarat på tråden. Hästar som tar sig för med ovanor i stallet är ju ofta ostimulerade och har tråkigt. Trivs din kuse med sina grannar, förresten? Kände förut en ponny som stod med hästar som han inte alls tyckte om och han började att sparka och hålla på hela tiden... Han var också för lite i hagen.

En häst i mitt stall var likadan, han sparkade, och sparkade och man fick ont i huvudet av honom. Direkt när man gick fram till honom för att säga til lhonom sltade han - hans belöning. Han ville alltså ha uppmärksamhet, och fick det genom att sparka. Hästen står inte kvar i stallet nu, så jag vet inte vad dom gjord eåt det.

lois skrev:
Hej, min häst sparkar väldigt mycket i boxen.. och nu har alla tröttnat på honom..det låter väldigt högt och väldigt långt.. nu vet jag inte vad jag ska göra. men om jag inte kommer på något måste jag ta bort honom..:( Hjälp mej.. vad ska jag göra?

Sparkar han med bak eller fram benen?

Min häst sparkade i dörren med frambenen förr, o kan även göra det ibland nu oxå men han har blivit mycker bättre.
Han trivs bäst av att vara ute o han är väldigt plockig o är överallt. Men han gjorde som andra sagt, han slutade sparka när man kom fram till honom. Så när jag flyttade till det stall vi står i nu för ett år sen så sa jag att han sparkar i dörren MEN ni får INTE säga åt honom när han gör det, bara total ignorera honom. Alla gjorde som jag sagt o han sparkade o sparkade, men till slut så tog det slut det var inte så kul lixom, nu kan han stå o sova när hästar är uppbundna utanför hans box o folk springer omkring i stallet. Sen har jag hängt upp tre PET flaskor i boxen i taket, en med vatten i, en med stenar i o en med havre i, han gillar ljud så han brukar stå o leka med dom, dom är väldigt knöggliga o välannvända.

Sprid ut lite halm i boxen så h*n har nått att göra, häng upp pinnar flaskor eller vad du kommer på. Sen så be alla i stallet o låta honom vara helt o hållet när han bankar, kanske det tar en månad innan han slutar, men det kan väl dina kamrater ställa upp på så du slipper göra dej av med honom, ge det en chans. Han bankar nog inte bara för att banka.

Tack så jättemycket för alla tips.. och skicka gärna fler :) ska prova med flaskor.. har också funderat på att börja ge han lusern.. eftersom det tar så lång tid att äta :) Vad tror ni om det?

Och till alla er som undrade vad anledningen är så tror jag att han tycker om ljudet.. han är nog lite för smart för sitt eget bästa han vet precis vilken vägg han ska slå mot för att det ska låta som mest.. :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 016
Senast: tessan.g
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama