Hjälp!!! Vad ska jag göra?!

C

Chickan123

Förra året köpte jag ett D-ponny sto, 11år, som tävlat Msv B i hoppning med bra placceringar... Just då hade hon haft ett tävlings uppehåll på ca.1år pga ingen ryttare. När jag fick hem henne skulle jag sakta börja sätta igång henne, men första uppsittningen slutade med att jag var tvungen att åka till akuten med ett djupt jack framför örat och sy. Min ponny blev totalt galen och rusade runt över stallplanen, då trodde vi det berodde på överskotts energi, men när hon någon månad senare var helt igång och jag tränade för en duktig hopptränare så satte allt igång igen. Varje gång jag gjort halt eller saktat av och skulle börja trava eller galoppera igen så fick hon tokfnatt och ansträngde sig till 100% för att få av mig. Hon ville heller inte galoppera, så vi tänkte att det kanske var något fel på sadeln då dom förra ägarna sagt att hon var känslig, vi åkte till en utbildad sadelutprovare och fick hem en ny sadel, problemen blev allt värre och när jag tillslut anmälde mig till en tävling för att testa hur hon skulle reagera så vägrade hon ut sig i en Lätt D. Så fort vi kom hem så ringde vi en kiropraktor, eftersom att min ponny nu var livsfarlig att rida på och det var tydligt att något var allvarligt fel... vi åkte till kiropraktorn ett par gånger men tillslut så skickade hon oss vidare till en veterinärklinik som dom samarbetade med. Vi åkte dit och gick igenom henne från topp till tå. Hon var lite oren vf, men var så lite att knappt proffesorn såg det, dom ultraljudade benet och hittade då en ytterst liten blödning på förstärkningsbandet. Hon skulle få vila ca.2-3 månader, efter det skulle allt vara helt läkt och när vi ulltraljudade innan igångsättning så var den det. Vi fick ett igångsättnings chema, men drog ut lite på det då vi inte villé att skadan skulle gå upp igen. Nu, efter snart 7 månader så började jag hoppa lite smått, allt gick katasrofalt, hon ville varken skritta, trava eller galopera. Tillslut börja hon vägra..... Under igångsättnings perioden så har hon varit VÄLDIGT jobbig, tex backar, går inte fram, far med huvudet och framför allt rodeo. Nu har vi bestämt att vi återigen ska åka in och kolla igenom hela henne på klinik. Är rädd att det inte hjälper... Veterinärerna har gjort allt dom kunnat nu.

Hon har även haft massa andra problem, tex svår hovböld, sne rygg, pencelin chock mm,mm.
Vi har lagt ut mer pengar på specialutrustning och veterinärvård än vad vi köpte hela henne för...

Är det någon som har några tips på vad vi kan göra?! Veterinär hjälper inte längre, inte heller olika massörer... Skulle man kunna ta föl på henne, eller är det bara avlivning som finns kvar?! :confused::cry:
 
Sv: Hjälp!!! Vad ska jag göra?!

Om din ponny har haft rygg problem tidigare så skulle jag rekommendera att ngn annan vet o kiro kollade upp ryggen.

Men jag undrar bara hur snabbt du satte igång henne efter 1 års vila du skriver "någon månad senare var helt igång" är det verkligen riktigt?

Hur är hon att hantera i övrigt? I stallet? Att leda till och från hagen? Hur trivs hon med sina hästkompisar? Hur trivs hon utan ridningen med dig? Du har ju köpt ett sto och ston kan vara speciella. Kan berätta lite mer om henne? Ridningen kommer inte att fungera om ni inte kan kommunicera i övrigt. ( Om hon nu är helt frisk)
 
Sv: Hjälp!!! Vad ska jag göra?!

Du fortsätter alltså rida trots att hon visar så tydligt att hon inte vill?
Ja ni gör helt rätt i att ta henne till klinik, för en grundlig undersökning, och sedan hoppas jag att ni gör det bästa av situationen utifrån det.
Vet inte om jag hade ridit hästen alls innan besöket heller, tycker det verkar onödigt elakt.

Men varför i hela friden ska ni ta föl på en häst som lider så? Belasta den tungt dygnet runt i flera månader?!
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp!!! Vad ska jag göra?!

Det här osar katt. Har ni kollat med tidigare ryttare om påstådda tävlingsresultat verkligen stämmer? Att en D-ponny på då 9-10 år som tagit placeringar i msv B inte skulle få en ryttare...hrmm. Denna ponny borde vara ganska attraktiv. När en häst går från msv B till att inte vilja skritta med ryttare, när den dessutom vilat ett år - då har det hänt något allvarligt. Visst kan ston vara lite egna men att bete sig enligt beskrivningen går inte att skylla på stoighet.
Om inte veterinärerna kan finna orsaken så får ni kanske ta en funderare på ryttaren. Men det låter långsökt att en ponny som kan? gå medelsvår skulle göra så för att ryttaren inte är jätteduktig.

I detta fall hade jag lämnat tillbaka ponnyn och krävt pengarna tillbaka + utlägg.
 
Sv: Hjälp!!! Vad ska jag göra?!

"Gick igenom från topp till tå".
VAD gicks igenom?
Vilka delar röntgades resp. ultraljudades?

Såvida det inte är ett grovt ryttarfel (antingen du som inte passar med hästen, eller förra ryttaren som förstört hästen) så skulle jag nog tippa på att hästen har något problem i rygg/nacke/kors/länd. Är hästen röntgad där?
Är den genomböjd ordentligt i bakbenen?
 
Sv: Hjälp!!! Vad ska jag göra?!

Ni skulle reklamerat hästen direkt ,tyvärr så har ni förvärrat er sits .

Frågan är om hon klarar av att gå dräktig ? Man måste nog ta och hitta felet först .

Har man röntgat ryggen ordentligt ?

Mia
 
Sv: Hjälp!!! Vad ska jag göra?!

Med helt igång menar jag att hon hoppade banor på max 90cm i det läget, hon hade även blivit riden ca.3 veckor innan jag fick hem henne. Så "helt" igång blev hon ju aldrig riktigt..... Men kunde rida ett normalt dressyr pass eller tex rida ut i skogen som jag ville utan att hon blen trött eller överansträngd, så var bara hoppningen och lite i övrigt hon inte var 100% igång. OBS! Vi fick även det igångsättningschemat av veterinären som besiktigade henne... Enligt det var hon verkligen 100% igång!

I stallet är hon super snäll, även mot hästkompisar osv, absolut inga problem alls!

Eftersom att jag ej har kunnat rida så mycket på henne så har det blivit väldigt mycket arbete från marken, sådant får ju hästar att se sin ägare som ledare, så hon litar på mig otroligt mycket. Blir hon rädd för något men jag fortsätter gå så hänger hon efter mig som en liten svans. Skulle nog kunna släppa henne lös var som helst, men skulle gå efter mig ändå...:)
 
Sv: Hjälp!!! Vad ska jag göra?!

Nej, ryggen är inte röntgad och ultraljudad... Men kiropraktorn kunde ju se att den var det, så skulle ej hjälpa sa dom. Men nu i januari ska vi till Ultuna Djursjukhus och se vad dom säger om henne... Troligtvis röntgar vi ryggen då, skulle nämligen tro att någon är fel vid korset...
 
Sv: Hjälp!!! Vad ska jag göra?!

Nej, jag rider henne ej längre eftersom hon visar allt så tydligt, just nu så promenerar vi bara.

Ja, det var just därför vi tvekade med att betäcka henne. Vi ska höra med veterinären, men självklart tar vi inte föl fören vi vet vad som är fel (om vi någonsin får reda på det). Och skulle hon ha ont av det så gör vi det absolut inte!
 
Sv: Hjälp!!! Vad ska jag göra?!

Nej, ryggen är inte röntgad och ultraljudad... Men kiropraktorn kunde ju se att den var det, så skulle ej hjälpa sa dom. Men nu i januari ska vi till Ultuna Djursjukhus och se vad dom säger om henne... Troligtvis röntgar vi ryggen då, skulle nämligen tro att någon är fel vid korset...

Hur kunde kiropraktorn sen att ryggen var röntgad . Förstår inte vad du menar ?

Mia
 
Sv: Hjälp!!! Vad ska jag göra?! Svar till Sickan!

Mm, vi tycker också allt var väldigt konstigt, men resultaten kollade vi upp innan provridning, och allt stämmde. Vi frågade efter orsak till det låga priset, och vi fick en förklaring, men vi har ju ingen aning om den stämmer.

Själv har jag ridit i ca.10år, har haft en ungponny på utbildning, har väldigt hästkunniga föräldrar och duktiga tränare som kunnat hjälpa mig, så skulle inte tro att allt beror på mig... Men vet inte??? Har ju knappt kunnat rida på henne heller, så det skulle verkligen förvåna mig om det är mitt fel...:o
 
Sv: Hjälp!!! Vad ska jag göra?!

Jag menade att kiropraktorn kunde se att ryggen var sned...
 
Sv: Hjälp!!! Vad ska jag göra?!

En kiropraktor kanske kan se om ryggen är sned, men den kan inte se hur tätt benen i ryggraden sitter mot varandra.

Röntgen av ryggen är faktiskt en väldigt bra idé så man vet om hästen öht går att jobba med..
Själv kommer jag aldrig mer köpa en häst utan att röntga ryggen. (Iaf inte en häst som inte är i toppkondis.)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 016
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 566
Senast: super
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 953
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 911
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Allt känns hopplöst…
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp