ylvalill
Trådstartare
Har precis flyttat min häst till ett nytt stall och därmed kommer han att få byta grovfoder från analyserat (men urdåligt ) hösilage till oanalyserat men fint (ja, jag vet att det inte går att säga nåt om vad det innehåller utan att ha en analys...) hö. Vet inte hur jag ska kunna sätta ihop en foderstat nu bara. Eftersom det inte finns nån analys på den nya höet (och det känns rätt meningslöst att göra en eftersom det räcker i max en månad till...) så blir det ju till att chansa på nåt .
Har tidigare haft en väldigt noggrannt uträknad foderstat till pållen men nu vet jag inte alls hur jag skall tänka ? Eftersom det hösilage som han fick i det gamla stallet hade så dåliga värden (en kvot på 2,7 och min pålle måste ha en kvot runt 6,7 minst för att inte falla ur...) så har han fått väldigt proteinrikt kraftfoder. Jag antar att jag inte vågar fortsätta med detta eftersom det med ett normalt hö skulle bli alldeles för mycket protein?
Vet inte hur jag ska bära mig åt nu, nån som kan ge mig lite tips?
Har tidigare haft en väldigt noggrannt uträknad foderstat till pållen men nu vet jag inte alls hur jag skall tänka ? Eftersom det hösilage som han fick i det gamla stallet hade så dåliga värden (en kvot på 2,7 och min pålle måste ha en kvot runt 6,7 minst för att inte falla ur...) så har han fått väldigt proteinrikt kraftfoder. Jag antar att jag inte vågar fortsätta med detta eftersom det med ett normalt hö skulle bli alldeles för mycket protein?
Vet inte hur jag ska bära mig åt nu, nån som kan ge mig lite tips?