Hjälp! Vad har hänt med min ponny?

Bella37

Trådstartare
Hej! För några veckor sedan så var min ponny trött på en hoppträning och inte alls sig lik. Hon fick då vila några dagar tills veterinären kom. Hon tyckte då att min ponny var lite vinglig och tyckte att vi skulle åka in till klinik. Vi fick tid inom fyra dagar och på de dagarna så hade hon blivit mycket sämre. När vi skulle lasta ur henne ur transporten så var hon jättevinglig och det såg nästan ut som hon skulle ramla. På kliniken så gjorde vi böjprov, röntgade nacke och blodprov men allt såg bra ut och hon reagerade inget på böjprovet. När vi sprang med henne så hade hon dock svårt att hålla balansen, speciellt när hon fick ha huvudet högt. Hon är även stel i bakbenen och kan inte riktigt böja dem, ser nästan ut som att hon vinklar dem lite utåt när hon går.

Så nu undrar jag om det är någon som har varit med om något liknande eller som tror sig veta vad detta är! Tacksam för all hjälp jag kan få😊

Hej! För några veckor sedan så var min ponny trött på en hoppträning och inte alls sig lik. Hon fick då vila några dagar tills veterinären kom. Hon tyckte då att min ponny var lite vinglig och tyckte att vi skulle åka in till klinik. Vi fick tid inom fyra dagar och på de dagarna så hade hon blivit mycket sämre. När vi skulle lasta ur henne ur transporten så var hon jättevinglig och det såg nästan ut som hon skulle ramla. På kliniken så gjorde vi böjprov, röntgade nacke och blodprov men allt såg bra ut och hon reagerade inget på böjprovet. När vi sprang med henne så hade hon dock svårt att hålla balansen, speciellt när hon fick ha huvudet högt. Hon är även stel i bakbenen och kan inte riktigt böja dem, ser nästan ut som att hon vinklar dem lite utåt när hon går.

Så nu undrar jag om det är någon som har varit med om något liknande eller som tror sig veta vad detta är! Tacksam för all hjälp jag kan få😊

Kan ha brutit ett tvär- eller tornutskott, är dock ganska svårt att upptäcka.

De hästar jag känner till som betett sig liknande har alla haft skador på någon nackkota. Om ni inte har kollat precis allt, d v s är säkra på att det inte ens finns någon liten spricka på någon kota, så skulle jag övervägt att röntga från nya vinklar.

De hästar jag känner till som betett sig liknande har alla haft skador på någon nackkota. Om ni inte har kollat precis allt, d v s är säkra på att det inte ens finns någon liten spricka på någon kota, så skulle jag övervägt att röntga från nya vinklar.
Hej! Har röntgat nacken och kan inte se någon spricka🤔

Har det skett någon förändring runt hästen tiden innan den blev dålig, nytt foder, ny hage, ny hagkompis?

Tumör? Jag såg något liknande på ett veterinärprogram. Det var riktigt illa och hästen riskerade att ramla hela tiden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 487
Senast: Ela
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 677
Senast: Fruentimber
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 911
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama