Hjälp!! Vad är detta?

Ephorses

Trådstartare
Behöver hjälp! Är på semester och fick dessa bilder skickade till mig. Hästen har bara på ett dygn fått dessa utslag i karlederna. Har inte haft mugg tidigare. Går på sommarbete. Någon som har en gissning om vad det kan vara? Pälsen har ramlat av på ena frambenet (se bild)
Tack på förhand!
11057516_10153992284612004_2444274746391276805_n.jpg

11049624_10153992284737004_3549148461831459920_n.jpg

Behöver hjälp! Är på semester och fick dessa bilder skickade till mig. Hästen har bara på ett dygn fått dessa utslag i karlederna. Har inte haft mugg tidigare. Går på sommarbete. Någon som har en gissning om vad det kan vara? Pälsen har ramlat av på ena frambenet (se bild)
Tack på förhand!
11057516_10153992284612004_2444274746391276805_n.jpg

11049624_10153992284737004_3549148461831459920_n.jpg

Ser absolut ut som mugg, tycker jag.

Jo fast mugg kommer inte över en natt. Är inne på utslag från alsikeklöver... Någon som har erfarenhet av det?

Nog kan mugg komma över en natt förvisso. Men jag skulle tro på fotosensibilitet pga förgiftning. Alsikeklöver eller något annat. Skulle ta ut vet och ta prov på levervärden etc snarast. Och se över växterna på betet. Ha hästen ute bara nattetid (ej sol) sålänge.

Ok
Nog kan mugg komma över en natt förvisso. Men jag skulle tro på fotosensibilitet pga förgiftning. Alsikeklöver eller något annat. Skulle ta ut vet och ta prov på levervärden etc snarast. Och se över växterna på betet. Ha hästen ute bara nattetid (ej sol) sålänge.
ok, tack för tipsen!

Jo fast mugg kommer inte över en natt.

Utan någon som helst tvekan är det mugg - mugg är en benämning på alla sjukdomar som irriterar och inflammerar huden i hästens karled.

Och det kan absolut komma över en natt, i det här fallet verkar det som någon form av överkänslighet. Kanske p g a de växter som kan finnas på bete och irritera hästen?

Har varit med om detta flera gånger - kan bli riktig våldsamt och besvärligt.
Det kommer 'inifrån' och är ngn form av reaktion på ngt hästen ätit eller på ett nedsatt immunförsvar i kombination m det rosa skinnet på de vita benen. Misstänker att mkt vått gräs kan vara en del eftersom våta somrar verkar besvärligare än torra ... Låter oprecist och flummigt - jag vetmen hittills har inget vet kunnat ringa in den exakta orsaken - varit med om detta på sommaren - men också mitt i vintern. Kan drabba en häst en enda gång eller flera gånger - nästan alltid vita ben dock! Det blommar upp och tar tid att läka ut, men jag har flera gånger varit med om detta, låtit häste gå kvar på betet som vanligt, behandlat - se nedan - och hästen har blivit bra och aldrig fått tillbaka det. Jag har också haft hästar som fått en mild variant ngn gång emellanåt.
Fundera givetvis över vad som kan orsaka det - men ha inte för höga förhoppningar om att hitta orsaken. Det bästa preparat jag har är en salva som bereds på Apoteket . Receptet är:
Sulfanitamidum 100g, legoris aselli oleum 200g unguentum zinci ATK-L 300 g
Innehåller lanolin och antioxidationsmedel BHT
Du kan behöva beväpna dig med viss övertalningsförmåga f att få din vet att ringa in detta - och en burk är ganska dyr ( ca 700 kr om jag minns rätt) men den hjälper om du masserar in dagligen tills alla krustor är borta. Ha det i kylskåp och lägg över varje dos du ska använda med en ren sked ( dvs stoppa aldrig skitiga fingrar i burken) så håller den sig årsvis! Fick detta recept f ca 30 år sedan av en gammal vet - och dagens moderna vet tycks rynka lite på näsan åt det ...men det fungerar!

Jo fast mugg kommer inte över en natt. Är inne på utslag från alsikeklöver... Någon som har erfarenhet av det?
Det där med alsikeklöver har jag sett varningar om på FB. Fast tittar man närmare på saken så finns det otroligt lite studier huruvida det är någon större risk eller inte. Det är tydligen en bakterie som kan finnas på klövern som kan ge allergiska utslag.
FB är inte bra till allt, vi måste ifrågasätta mer.

I övrigt tror jag på muggteorin

Mugg. Min häst blev sådan från en dag till en annan. På bete också. Var ett helvete att bli av med. Till sist provade vi silversalva som funkade för oss.

Finns en studie gjord på hästar med svår mugg där de ätit zinktillskott och sedan försvann muggen. Minns inte vad studien heter dock... Men det var något om att zinknivåerna hos hästen var låga och då blir immunförsvaret nedsatt och de kan få bl a mugg/eksem.

Hej!

Ser ut som mugg, men orsaken kan mycket väl vara fotosensibilitet. Sen vad det beror på kan man ju också undra. Jag hade lindat benen som skydd mot solen och sett till att det inte fanns några misstänkta växter att äta av.

/Lavinia

Jag tror också på fotosensibilitet. Det får man inte bara av alsickeklöver, det kan också bli om hästen går i en nerbetad hage och har börjat äta "skräpväxter" av olika slag.
Jag skulle också vilja ha den inne dagtid + att den ska ut i annan hage, ej nerbetad och att man kollat att det inte finns giftiga växter.
Jag skulle nog också velat ha ut vet för att ta prover.

Fundera givetvis över vad som kan orsaka det - men ha inte för höga förhoppningar om att hitta orsaken. Det bästa preparat jag har är en salva som bereds på Apoteket . Receptet är:
Sulfanitamidum 100g, legoris aselli oleum 200g unguentum zinci ATK-L 300 g
Innehåller lanolin och antioxidationsmedel BHT
Du kan behöva beväpna dig med viss övertalningsförmåga f att få din vet att ringa in detta - och en burk är ganska dyr ( ca 700 kr om jag minns rätt) men den hjälper om du masserar in dagligen tills alla krustor är borta. Ha det i kylskåp och lägg över varje dos du ska använda med en ren sked ( dvs stoppa aldrig skitiga fingrar i burken) så håller den sig årsvis! Fick detta recept f ca 30 år sedan av en gammal vet - och dagens moderna vet tycks rynka lite på näsan åt det ...men det fungerar!
Jag fick nåt liknande när jag hade svinkoppor som inte läkte med penicellin. Då smörjde jag med stenkolstjära först och då sa läkaren -men vafan- jag skriver ut en av apoteket beredd salva. Den blir du inte prickig av i ansiktet. Han visste att de gamla salvorna var minst lika bra som nya.

Givetvis är det mugg. Men det säger inte så mycket. Mugg är ju benämning på inflammation och ofta infektion m småsår och skorpbildning på nedre delen av hästens ben typ. Det kniviga är ju att komma på vad som orsakar det och hur det ska behandlas.

Det där med alsikeklöver har jag sett varningar om på FB. Fast tittar man närmare på saken så finns det otroligt lite studier huruvida det är någon större risk eller inte. Det är tydligen en bakterie som kan finnas på klövern som kan ge allergiska utslag.
FB är inte bra till allt, vi måste ifrågasätta mer.

I övrigt tror jag på muggteorin

Fast nja, nog stod det att man inte vet om det är alsikeklövern i sig eller en bakterie på den som orsakar reaktionen. Att alsikeklöver kan orsaka reaktion på hästar var det väl ingen som ifrågasatte.

Men tanke på den pyttelilla mängd alsikeklöver vi hittat i hagen så kan det med största sannolikhet inte vara det som är boven. Veterinären trodde på något annat, dock oklart vad. Däremot hade han förhöjda levervärden så de blir till att hitta en annan lämplig hage!

Men tanke på den pyttelilla mängd alsikeklöver vi hittat i hagen så kan det med största sannolikhet inte vara det som är boven. Veterinären trodde på något annat, dock oklart vad. Däremot hade han förhöjda levervärden så de blir till att hitta en annan lämplig hage!

Även en väldigt liten mängd kan ställa till med stor skada. Och det kanske kan finnas bestånd som är uppätna?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 741
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Hästvård Jag har fått röntgenbilder på en häst som jag är intresserad av. Fick dem idag så kan inte fråga någon veterinär. Om någon är lite...
Svar
16
· Visningar
2 630
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka