HJÄLP..... vad är detta för hudåkomma

P

Pellinda

http://www.pixbox.se/alb_show_id886475_page0.html

Har tagit foto, kopiera länken så kan ni se foto.

Mitt 8 v föl hade detta märke, sår som är ca 4x6 cm, lite ovalt, torrt men något svullet i ytterkanten, dock inga sår eller krustor.....

I fredags kväll när vi tog in sto o föl i stallet upptäckte vi det inte, men på morgonen när vi skulle ta ut dem så fanns märket där....

Fölet är piggt, busar o springer, är ngt öm men verkar inte ha klåda....

Huden är torr, men på bilden kan det se något blött ut, men vi smörjde direkt med jodopaxgele ifall där skulle finnas något sår.

Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med vad det kan vara.....

Sv: HJÄLP..... vad är detta för hudåkomma

Jomen det vet jag :)
Det fick min häst lite då och då, alltid på halsen. Det är en allergisk reaktion, men vi kom aldrig på mot vad.
Han blev aldrig allmänpåverkad direkt, utan jag red (fast inte träning för jag var hönsmatte;) ), men inte om tygeln låg mot, för han var väldigt beröringskänslig och öm där.

Det börjar ofta att huden vätskar, ser ut som hästen legat i piss och är blöt, så man tänker inte på det första gången. De kan vara lite ömma redan då. Sen svullnar de, och sen ser det ut som på din bild. Sedan fjällar de av den "vågiga" huden, ofta i ett stort sjok, och så kommer frisk rosa hud under, och sen växer det på ny päls ganska fort.

Jag tvättade ganska hårdhänt med utspädd jodopax i flera dagar för att desinficera (vilket kan göra lite ont på pålle).
Sedan fick jag en jättebra (och jättedyr) salva på recept att ta på... Kenacombin hette den (tvungen att leta bland mina papper, glömt vad den hette, och jag hade mååånga veterinärfakturor på den hästen :smirk: ) Den är mot svampeksem tror jag.

Är nog ingen fara med ditt föl, du kan ju tempa för att vara på den säkra sidan, spec då det är en bebis. Men visst ser det lite äckligt ut?!

JAg skulle tro att det är ett vanligt skrapsår. Väldigt ytligt så att bara päls och allra yttersta hudlagret försvunnit. Kan ha skrapat sig på en gren eller kanske trästaket. Någon allergisk reaktion som yttrar sig så har jag aldrig sett? Skulle vara någon form av kontaktdermatit då?

Hursomhelst - jag tror inte att det är något att oroa sig över. Om det svullnar, om fölis blir påverkad - ring vet.

jag har heller aldrig sett en liknande allergisk reaktion på någon annan häst. Tror min pålle hade som hobby att komma på nya skador och åkommor hela tiden :smirk: Men det var det, definitivt inget skrapsår, och inte hade han kliat sig heller, han var alldeles för öm för att komma på den tanken.

Jag hoppas att det är en "klämskada", alltid bekymmersamt med allergiska reaktioner..........

Kan ju tänkas att hon kommit ikläm, antingen när hon o stoet skulle gå in eller ut, de har möjlighet att gå in o ut genom stalldörren, en mindre utrymme o deras stora box. Lite lösdrift sas o de brukar gå in lite då och då, även om de även har en grus o en gräshage att gå i. Så har vi löst det nu när det varit lite ostadigt väder. Fölis ska ju helst ligga torrt o det gör hon, hon går in o lägger sig om det regnar ute, o då får mamma sto snällt följa med in.........

JAg skulle tro att det är ett vanligt skrapsår. Väldigt ytligt så att bara päls och allra yttersta hudlagret försvunnit. Kan ha skrapat sig på en gren eller kanske trästaket. Någon allergisk reaktion som yttrar sig så har jag aldrig sett? Skulle vara någon form av kontaktdermatit då?

Hursomhelst - jag tror inte att det är något att oroa sig över. Om det svullnar, om fölis blir påverkad - ring vet.

Jag håller med dig. Eller om någon har varit där och tagit en tugga.

Jag skulle åxå tro att det är ett skrapsår, mitt föl fick ett liknande på bringan, dock mkt större.
Såg ut sådär och var jättesvullet, jag tvättade och smörjde med kylande gel.
Svullnade gick ner och det läkte fint, syns inte ens att det har varit nått där.

Liknande trådar

Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 804
Senast: traceys
·
Utrustning Hej Alla! Jo nu är de så att jag är inne på att skaffa en bomlös sadel då hans nuvarande inte passar honom alls. Helst vill jag ha...
Svar
4
· Visningar
1 170
Senast: sissu
·
J
Hästvård Om jag beskriver följande hudåkomma spekulera/visa bilder på vad det kan röra sig om! Situerat främst till huvud, runt ögonen, nosen...
2
Svar
22
· Visningar
2 687
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka