Hjälp? Utbildning av unghäst!

Casteloro

Trådstartare
Jag skulle tro att det funnits flertalet startade trådar angående om tips och förslag till övningar för unghäst som t ex påbörjat inridning/utbildning. Jag har ingen större vana överhuvudtaget med unghästar, mest från marken och i princip inget på ryggen.

Red min mors kallblod idag på allvar (men ändock bara i ca 10 min) som är 3 år gammal och det känns som om att hon är fruktansvärt i obalans, tappar bogarna och går inte på ett rakt spår. Jag kräver förstås inte särskillt mycket av henne, men jag känner mig så hjälplös när hon inte förstår vad jag menar när jag ger hjälperna att hon skall gå till höger till exempel. Och det förstår jag, hon har ingen rutin från det och som inkörd har hon haft ett visst stöd av skaklarna, vilket hon inte har nu.

Jag är medveten om att min balans inte är hundraprocentig, men jag försöker verkligen att tänka på den. Hur gör jag för att få henne att hitta mina hjälper förrutom med röst och att försöka förbättra balansen? Kommer att få tillgång till kunnig ryttare senare, men jag tänker rent spontant medans jag lär känna hästen.

Tack på förhand!

Sv: Hjälp? Utbildning av unghäst!

Du måste först hitta DIN balans!

Ge tydliga hjälper även om du måste sitta med innertygeln en halv meter i från dig för att hon ska fatta att hon ska svänga höger!

Lycka till:)

Sv: Hjälp? Utbildning av unghäst!

Och behåll bjudningen, så fort den brister så blir det bara vingel och pannkaka av allt. No 1 är alltid framåtbjudning på en orutinerad häst. Sedan takt o balans men lite lätt stöd av hjälperna och då brukar vändningar o övergångar trilla på plats av sig självt :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka