HJÄLP! Urinmarkerar på ALLT inne!

Sirocco

Trådstartare
Som rubriken säger har hunden börjat skvätta på allt i hemmet! (inte min hund). Han skvätter aldrig så att matte ser, men när hon ska torka upp går han och gömmer sig under bordet.
Dessutom har han börjat skälla och resa ragg så fort han hör något eller när någon kommer, även människor han träffar dagligen.

Vad beror detta på och vad kan man som hundägare göra!
Tydligt är ju att han vet att han gjort fel när han kissat inne, men hur ska man tillrättavisa när man inte sas "tar honom på bar gärning"??

Detta är verkligen jobbigt för hundägaren och nu har han ju även totalförstört parkettgolvet. Vad kan hon göra??

Det är en liten Petit Brabancon, hane på 3 år.

Sv: HJÄLP! Urinmarkerar på ALLT inne!

Jag kommer antagligen att bli piskad på torget efter detta inlägg och ses som djurplågare....men....
En vän till mej hade en hanhund som pinkade på allt så fort ingen såg honom. Han visste ju att han inte fick men gjorde det i smyg.

Dom satte på honom ett par brallor. Så att han blev blöt på magen om han kissade,
Byxorna var alltid av utomhus och om han var i samma rum som ägarna men var han ensam hemma en kort stund åkte dom på.

Han slutade med markerandet helt och har aldrig fortsatt.

Jag tycker att det var smart!

En...ehhhe annorlunda lösning.

Men, ponera att hunden inte gör det för att hanhundsmarkera, utan för att något är väldigt fel. Om den dessutom reser ragg och skäller, som den då tydligen inte gjort tidigare, så verkar ju något ha hänt.
Är den kollad av vet.?

Antigen är den osäker, då får man jobba på det, eller så har den tagit på sig en uppgift att styra upp hela hemmet och då får man jobba på det.

Har något i hundens hem ändrats? Ny sambo, bäbis, nytt hem?
Skäller den vaktigt eller osäkert?

Hunden är inte kollad av vet. Inget har förändrats i hemmet, allt är precis som vanligt. Men jag vet ju att hunden behandlas som en bebis och har alltid varit väldigt dominant hemma. Det syns ju lång väg att det är han som bestämmer över sin flock och så har det varit hela tiden. Men att han helt plötsligt har börjat markera och skälla är ju det konstiga.

Han är hemma hos mig några dagar i veckan och har så varit i snart två år och här hemma har han fått klara regler. Beter sig som hundar gör mest. Är lugn och harmonisk. Skäller aldrig, eller beter sig dominant. Har inte heller märkt någon skillnad under den senaste tiden när han är här. Så att det skulle vara något som behöver kollas upp hos vet? Nej, det tror jag man kan utesluta.

Orzon: Tyckte faktiskt att det lät som en bra grej. Lite... annorlunda, men smart!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 732
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 339
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
994
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 075
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka