hjälp!! unghäst

P

piggelin

hejsan jag har en unghäst som är idag 5 år gammal har ridit henne sedan hon var 3 år gammal, började träna henne lite försiktigt på bommar förr året för att under hösten vintern börja hoppa henne för att kunna ta en klubb hoppning med henne nu i sommar, nu är grejen den att vi kommer inte enst över ett hinder på 30 cm ibland inte enst bommar på marken, hon kommer mot hindret/bommarna i lagom tempo och precis innan tvärnitar hon och skrittar över, har lös hoppat henne över 1m vilket har gått jätte bra, vet inte om hon är osäker på om ryttaren kommer sitta kvar eller inte, hon är väldigt sen i utbildningen och har precis fattat det där med gallopen, har bara försökt trava över hinder/bommar, hur ska jag göra? om min syster dotter rider henne (hon är 7 år) och bommar ligger ute så går 5 åringen själv över bommarna fasten 7 åringen drar åt andra hållet så hon verkar tycka om det, hur ska jag få henne att bli säkrare? med ryttaren och få henne över bommarna/hindret?? tacksam för svar

Sv: hjälp!! unghäst

Låter som om hästen har tappat självförtroendet lite, kanske bara skritta över bommarna till att börja me och göra det under varje ridpass. Sen om det finns möjlighet kanske rida mycket i skogen, galopper för då blir det väldigt naurligt för dem och om det finns skutta över lite små hinder i skogen. Räcker att det är lite kvistar som liger i en hög som man skuttar över fram och tillbaka. Har också 5 åring nämligen och har haft samma problem, dock så kastade hon sig helt hysteriskt åt sidan framför hindrena. Red då lite terräng med henne och hon tvekade inte ens hoppade allt som kom i hennes väg. Hoppar även lite varje dag dock bara lydnadshinder när man är i ridhuset eller i paddocken, och det har gjort stora förändringar.
Så det är bara att fortsätta hoppa, och rida bommar. Man måste vänta ut dom, för så såmåningom släpper det. ;)
Hoppas det löser sig. :D

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Runt 40 unga hästar har blågul flagg när unghäst-VM i hoppning avgörs i belgiska Lanaken denna vecka. De framtida stjärnorna, mellan 5...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka