Hjälp, travbett?

Sv: Hjälp, travbett?

men, där ser de ju inte ut att finnas mer än det bettet? :confused: nu är ja ännu mer oförstående! Man ska väl ha ett annat bett att "styra" med??

Hm... vet inte vad du ser riktigt? men på illustrationen sitter även ett vanligt travbett i hästens mun.

Jo men där sitter ett vanligt bett också. Titta en gång till...:smirk:

För att försöka förtydliga lite: Det finns säkerligen olika fabrikat på käkbetten även om modellen är densamma. På det som jag har är det t ex inte runda ringar utan mer avlånga öglor. Det du ska tänka på med just den här modellen är precis som nån skrev, att "tungan"/gomtryckaren (plattan mitt på bettet) ska peka framåt/uppåt mot framtänderna/gommen i hästens mun. Den böjda skänkeln på bettet ska fästas i käkens framstycke. Nu är jag inte helt säker på hur det är med just Crit Davies men det är möjligt att man ska ha ett speciellt käkframstycke.
Jag har även en sk Hutton, också ett amerikanskt käkbett. På den vet jag iaf att man har en speciell framdel.

Hopas du blev lite klokare iaf....

Bild nr 2 ser ut som en hutton-käk.

Har en sån till min lite heta och galopplysta kallblodvalack.
Funkar mkt bra och han galopperar inte så gärna med den heller.
Tycker att det är en av de snällare gomtryckarna.

yes, tittade en gång till nu. Såg nu oxå det andra bettet. Tror till och med att ja förstår nu hur den ska sitta.

men, bett nr 2 då.. Den är det väl ändå ingen dispans på eller?
Det är ju lixom ett vanligt checkbett fast böjt.. :confused:

Ang det översta bettet o bågen inunder så har jag för mig att det är för hästar som springer o gapar. I boken "nya champion" avhandlar dom en massa bett,men jag hittar den inte här hemma.
Är det inte med att när man som kusk tar i bettet så trycker bygeln under käken så hästen inte ligger på? som ett bett med kedja fast detta e snällare?

Nja, har ett sånt med faktiskt (skulle nog kunna starta affär i min selkammare...:angel: ) Jag vet inte om det kallas något specifikt men jag upplever det som ett rätt snällt käkbett. Finns en del tränare som mestadels använder just den modellen. Ett Hutton, som någon skrev, är det definitivt inte iaf.

Har tittat på bilden igen efter att ha vart i min selkammare och tittat. Och du har rätt. det är inte en hutton. For efter det när jag såg böjen...

Misstog mig lite. Sorry.

Har tittat på bilden igen efter att ha vart i min selkammare och tittat. Och du har rätt. det är inte en hutton. For efter det när jag såg böjen...

Misstog mig lite. Sorry.

Ingen fara....:) Även den bästa misstar sig ibland! :smirk:

okej..

det är alltså bara ett vanligt checkbett fast böjt? Ingen dispans?
Vad är meningen med böjen då?

dispans på bett 3 iaf?

okej..

det är alltså bara ett vanligt checkbett fast böjt? Ingen dispans?
Vad är meningen med böjen då?

dispans på bett 3 iaf?

Gomtryckaren (Crit Davies) måste man ha dispens för att få köra med.
Det böjda käkbettet kan jag inte tänka mig att det skulle krävas dispens för. Jag har använt ett sådant och det har då inte varit något problem med det.
Det finns ett annat böjt käkbett liknande detta men som har en platta på mitten (likt Crit Davies) och det måste man däremot ha dispens till då det räknas som gomtryckare.

Bett nr 1 kallas (om jag inte minns fel) austalienskt entömsbett. Bygeln trycker under hakan när du drar i tömmarna.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka