Hjälp, travbett?

Ballerina

Trådstartare
har fått lite nya bett.. vissa av dom har jag aldrig använt förut.
Undrar nu därför om någon kan förklara vad dom är gjorda i för syfte och hur dom ska användas.
Så, skriv allt ni vet! Hoppas ni ser på bilden.. Får fixa ny annars..

travbett2red.jpg

Sv: Hjälp, travbett?

Endast nr 1 är ett "vanligt" bett dom andra är käkbett

På bett 1 är ringarna åt "fel" håll, dom ska gå "uppåt" på bilden (nu neråt) Bygeln (Den lindade biten) går under hakan på hästen, kan inte komma på vad det heter

Nr 2 Nån typ av gom tryckare??

Nr 3 ser ut som ett gomtryckarkäk

tack

hade räknat ut att dom andra två var checkbett ! :idea:

Vad är syftet med att ha den där grejen under hakan då? (nr 1)

Varför ha gomtryckare??

Gomtryckare sätter man på hästar som "vräker" sig i käken,när de gör det så trycks den där sk "tungan" upp i gommen o hästen skall då bära upp sig själv,hoppas du förstår,förklara i skrift är inte min starka sida:o . Man måste ha dispans för detta av STC.

okaj, jag tror jag förstår. :idea:
Tycker det låter lite brutalt dock.. :confused:
Någon som har bild på hur de ska sitta? (bara för att se, kan vara intressant att veta)

Det första bettet då?
Varför ha en sån grej runt hakan?

Ang det översta bettet o bågen inunder så har jag för mig att det är för hästar som springer o gapar. I boken "nya champion" avhandlar dom en massa bett,men jag hittar den inte här hemma.

Någon som har bild på hur de ska sitta? (bara för att se, kan vara intressant att veta)
Lite svårt att visa då det sitter i munnen som vilket annat käkbett som helst, om nu inte nån har bett, kuse och kamera som ger sig ut att provfota :angel:
"tungan" eller flärpen eller vad man nu ska kalla det ligger mot gommen och "tungan" ska vara åt ??vilket håll?? och allt detta sitter ju i käket

Kuse o kamera har jag men ingen gomtryckare. Iaf så ska "tungan" peka framåt i hästens mun,om man tar kindstroppen i höger hand o "uppkäket" i vänster så ska böjen framtill på tryckarn(där man fäster remmarna som ligger över nosen) peka uppåt.

Nr 1: Nya Zeeland Bett tvåringars, är inte det för hästar som springer snett med huvudet?

haha, jaa. kanske kan vara svårt.. :D
men, tänkte någon kanske använder ett sånt.. :angel:

Det är ju flera ringar på, det är det som gör mig förvirrad. Kan inte komma på hur man ska sätta den.. :confused: :angel:

Tvåringars?Är det inte det på varje bett?;)
Undra tro om det inte var för att hästen skulle "ge sig" när bågen trycker mot underkäken....ska leta efter boken.

Nej det är inget dispanskrav på ettans bett.

Men du,bilden på trean,sitter inte remmarna redan på eller har du bara bettet?

haha, jaa. kanske kan vara svårt.. :D
men, tänkte någon kanske använder ett sånt.. :angel:

Det är ju flera ringar på, det är det som gör mig förvirrad. Kan inte komma på hur man ska sätta den.. :confused: :angel:

Jag har ett sådant, Crit Davies tror jag det heter men jag har aldrig behövt använda det på någon häst, tack o lov.
Hittade de här illustrationerna i Nya Champion, ifall de kan vara till någon hjälp.
6791520.jpg

6791519.jpg

men, där ser de ju inte ut att finnas mer än det bettet? :confused: nu är ja ännu mer oförstående! Man ska väl ha ett annat bett att "styra" med??

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka