Hjälp!!! Transport som gick galet...

J

Juno

Hejsan...
Måste bara berätta...
Skickade min häst med ett transport företag i tisdags,hon åkte från fodervärden i mellan sverige till mig, ägaren i skåne.. en resa på normalt 50 mil.
Först var det bokat att de skulle hämta hästen på tisdagen den 10 maj, på måndagen den 9 maj ringer de kl. 10 och säger att vi hämtar hästen om två timmar, PANIK transporten var bokad till den 10, alltså dagen efter...Men jaha ok det gick ju som tur var bra och de kunde skjutsa hästen redan den 9.
Sagt och gjort hon lastades på av en något snopen fodervärd, och åkte iväg.
Hon åkte först uppåt landet och övernattade på ett stuteri, fodervärden hade frågat chaffören om hon skulle lämna med mat till hästen, men han svarade nej och sade att hon skulle få mat på stuteriet. Dagen efter åkte de neråt landet igen och på kvällen den 10 så kom hon äntligen fram, hela alltet tog 32 timmar...
Lastade ur hästen och hon var super pigg, gick en runda med henne och tog sedan in henne för att rykta av henne..
Fick en smärre chock då...
Dels hade hon skaft av nästan halva svansen, var jätte öm i skinkorna efter att ha stått tryckt mot en vägg..
När jag skulle borsta hennes bakben (bajsat på dem) så fick jag se:Hennes ändöppning hade sjunkigt in ca 10cm in i henne!
Då sa stallägaren att det är ett tecken på att hon inte har fått någon mat på väldigt lång tid...
Så vi gav henne försiktigt mat och hon vräkte i sig, släpptes ut i hagen och åt och åt och åt hela natten..
Dagen efter så var hennes ändöppning fortfarande insjunken, denna gång bara 5 cm, så den "går" ju utåt..Hon hade bajsat normalt och hade inte ont där bak, ingen feber eller något annat, alltså helt frisk.
Idag så är den fortfarande lite insjunken, men hon är pigg och glad, äter och bajsar som normalt, inge feber..Hon är som hon alltid har varit för övrigt..

Vad hade ni gjort, anmält transportfriman?? Jag vet inte vad jag ska göra...Vi frågade ju om hon skulle ha med sig mat men han sa ju att hon skulle få det...
Även om hon börjar att få ut ändöppningen så har hon ju farit illa, rentav blivit vanskött av en firma....
Vora jätte tacksam för lite tips på om jag ska anmäla eller ej...

Sv: Hjälp!!! Transport som gick galet...

kan vara så enkelt att hon fått mat men inte ätit under resans gång......

Det kan ju vara så att hon inte druckit ordentligt heller.

Jo så kan det ju vara, men hon är sån att får hon chansen så äter hon gärna, är ett riktigt matvrak, vatten har hon nog fått, provade att nypa i skinnet och om de har vätskebrist så stannar ju skinnet kvar, det sjönk tillbaka fint...

Jag är väldigt nojig av mig, älskar min prinsessa :smirk:
Tänkte bara att det inte ska behöva hända andra...Om det nu är så att de inte har gett henne mat...

Tack för svaren...

Hm jag skulle bli smått galen på dem! Lämnar man över ansvaret så ska man verkligen ta hand om en häst!
Avskavd svans låter ju inte heller bra?! Man vet ju aldrig ju fort dessa lastbilar kör eller hur snälla de är vid svängar, så det måste ändå varit en tuff resa för stackaren! Att lämna mat tycker jag är ett måste! Fastän hästen får ett annat foder så har ju inte övergången varit den bästa, så tänk en häst som åker långt, får ny mat och kanske en chaufför som kör som en galning...= inget bra för hästen, som kan bli stressad och få problem med magen.
Och detta med vatten, har själv en häst som inte dricker från vattenkopp, så hon måste ha en vattenspann...
Hoppas att hon repar sig fort och tack för att du delat med dig av historien, tänkte själv låta mig häst åka från Kristianstad till Katrineholm till hösten.
Vilket företag anställde du?

Senast ändrad av en moderator:

Just att det blir ändrade planer om när hästarna skall hämtas händer ofta och något man får ställa in sig på när man anlitar transportfirma, massor med hämtningar/lämningar som skall samordnas.
Att hästarna oftas skaver av svansen upptill är ett välkänt faktum speciellt på "långa" hästar. Utrymmena i bussarna är inte väl tilltagna och tackvare att de enbart har helvägg bakom sig (och inte bommar som de tar stöd på som i en transport), majoriteten av hästar tar stöd bakåt när de reser för att slippa tänka så mkt på balansen blir en viloställning med följd att svansen konstant nöts mot väggen bakom. Och även kan göra att de ser intryckta ut där bak, kan alltså vara förklaringen till att din ser intryckt ut där bak behöver inte ha med maten att göra. När hästarna övernattar brukar de få rejält med hö men inget kraftfoder just för kolikrisken när de står stilla i bussen hela dagen. Har man en extremt känslig kolikhäst så kan man skicka med sitt vanliga hö dock blir det ju ändå ett tvärt byte när den kommer till sitt nya hem. Bussarna har ju ganska begränsat utrymme att kunna ta med så mkt.
Hästar äter för det mesta inte så bra när de är på resande fot utan någon trygghet med sig (känner ingen varken hästkompisar eller ägaren finns ju med) en lång resa tar på krafterna så att de kastar sig över mat när de kommer hem är inte så konstigt.
Så jag är ganska säker på att du förstorar upp det här lite väl mkt. Till nästa gång så vet du att det kan vara lämpligt att sätta på ett svansskydd på hästen.

Transport är alltid en påfrestning för hästen, oavsett hur bra transportfirman har skött det hela.
Om hästen äter, dricker, kissar och skiter som den skall nu, så är det ju inget att orda om.
Det tar oftast ett par dagar för en häst att återhämta sig efter en lång transport.

När jag flyttade från England till Sverige skickade jag min häst med ett stort transport företag i England. Hon övernattade dels i England och Tyskland. Lämnade England på Söndagen och kom till mig sent på tisdagen. Hon såg ut som ett vrak, förlorat jättemycket i vikt, magen var helt uppdragen liknade värsta galopphästen i full träning. Hon var stressad också. När jag skulle flytta tillbaka till England köpte vi en hästlastbil och körde hon och hennes stallkompis själva dit. De fick hur mycket hö de ville ha och vatten hela tiden. De var båda i perfekt skick när de kom fram, lite trötta men de var sig själva och inte det minsta stressade. Stora företag bryr sig inte hästarna som man själv gör. Transportföretaget hade inte tagit av svanskydd eller benskydd på hela resan, inte ens när hon övernattade. Det är ju inte klokt.

Ja men på din återresa fanns en stor skillnad som spelar stor roll, hon åkte med sin hästkompis omgiven av människor hon kände, vilket ger en mkt stor skillnad betr hur hästen klarar resan, sen visst de pysslar inte lika mkt med hästarna som man som ägare gör det säger väl sig själv och att de inte står och klär av och på alla hästar kan man ju gissa själv, däremot vet jag (i alla fall de transportfirmor jag har haft) att de rättar till saker om något sitter helt fel.

Fy sjutton!
Jag ska aldrig lämna min häst till nån transportfirma!
Det är ju deras skyldighet att se till hästen ordentligt! Man har ju för tusan betalat dem!
Så jäkla dålig stil! (både av den svenska transportören och den från utlandet)

Jag är alldeles för "fjollig" för att tordas skicka min pålla med transportföretag.
Nu har jag "bara" åkt resor på max 70 mil, men då har vi kört själv och det kommer jag nog alltid att göra än hur långt vi ska åka.

Då är det på mitt ansvar, jag är med hela tiden & vet vad som händer osv. Kan göra allt på mitt sätt.

Kan man hyra lastbilstransport om man ska långt med häst?
Då gör jag hellre det än att låter nån annan köra.
Och vad skulle det kosta tro?

Hejsan!
Tack så jätte mycket för alla svaren! Jag kan i allafall pusta ut ordentligt nu, hon ser någorlunda normal ut i ändöppningen nu =0)
Kändes skönt att få "berätta" av mig om det som har hänt, så att de som ska skjutsa sina hästar med transport företag kan vara lite mer förberedda...
Tackar

jag tillhör dem som faktiskt är nöjd med min transportfirma.
Detta företag kör travhästar bl.a till diverse tävlingsplatser så de är seriös. Min häst köpte jag som 3-åring från ett ställe i närheten av Herrljunga, hon fraktades sedan upp till Brunflo som ligger ett par mil söder om Östersund. visst var hon tofsig och såg matt ut i pälsen, tunn var hon också men knappast pga resan, stressad var hon, det skall erkännas, MEN, hon var rätt ohanterad och ingenting gjort med, dessutom van att gå med mamman som helt plötsligt försvann ur hennes liv på ett dramatiskt sätt.
Chauffören berättade hur det hade gått, lämnade grejor som säljaren/uppfödaren skickat med och var väldigt trevlig. Han sa rent ut att det är en nervig häst men att det gått bra. han berättade att hon ätit och druckit i stallet i Stockholm där de övernattade. Jag tror honom.
Jag tror även att hästarna reagerar olika på resorna, framför allt de längre. Gillar inte hästen de större transporterna får man försöka lösa det på ett för hästen bra vis, alternativt stanna hemma eller sälja hästen på närmare håll.
Ang. transportskydd samt svanskydd osv så sa chauffören att han helst såg att de reste oskodda och utan grejor, skaderisken blev nästan större med dessa på, då det ofta är många hästar som åker och tidsscheman måste hållas, risken är att grejorna sätts på slarvigt och därmed riskerar att skada sig.
Mina får då hellre åka utan skor samt utan grejor än att de ska få panik över nerhasade skydd som är slarvigt påsatta.
De flesta firmorna gör troligen så gott jobb de kan, de vill ha ett bra rykte om sig, det brukar ju som sagt betala sig.

Jag skulle helt klart ringa transportfirman och höra efter "hur det gått till". Utan att "avrätta" ngn, bara berätta hur hästen såg ut, och fråga om det hänt ngt speciellt eftersom hästen såg ut som den gjorde?!

Rent spontant känns det som om firman i fråga haft dålig koll på hur hästen mådde under resan?!

Att svansen är skavd kan du ju knappast anklaga transportören för. Vad skulle HAN ha gjort, suttit där bak och bett henne snällt att ta ett steg framåt?
Många hästar blir insjunkna under rumpan när de är brunstiga, skulle tro att detta låter som en mer rimlig anledning än att hon inte fått mat.

Har du ringt och frågat om hästen har fått mat?
Det är ju inte säkert att hästen har varit utan mat, utan bara låtit bli och äta. Jag skulle ju ringa och höra hur resan har gått till innan jag får för mig att anmäla. Ibland är folk så kvicka till att ringa och anmäla när något ser ut att vara på tok. Man kan väl fråga först hur det har gått till så de har en chans att förklara sig!

Har bra erfarenheter av en firma norrifrån. Skickade unghästen för många år sedan med den och hästen var i bra skick när hon kom fram. Nu ska jag skicka upp halvblodet (tänkte köra själv först men hon står bättre i buss och är mindre orolig för lastning i bussen) och anlitar samma bolag. Har informerat om hästens egenheter och dom ser till att hon får stå brett samt tar det lugnt i vänstersvängar. Det finns bra och dåligt i alla brancher. :cool:

Har också bara positiva erfarenheter av transportbolag.

Fick hem min foderpålle till Täby med lastbil från Skåne, och skickade sedan tillbaka honom ett år senare samma väg med samma bolag. Han var då fortfarande hingst, åkte i en bil med både ston och valacker, men var ändå alldeles lugn och inte alls stressad någon av gångerna, ingen avskavd svans eller liknande. Men detta var en transportör som vanligtvis transporterar galoppörer som ska gå löp sedan och är det antagligen viktigt att de kommer fram lugna och hela.

*lånar knapp*

De som transporterade min häst ca 150 mil var också jätteseriösa. Hon hade det absolut bättre än om jag hade kört henne själv.

Hästarna hade fri tillgång till hö och vatten hela tiden, vilade i stall med jämna mellanrum, och lastbilen hade videoövervakning och klimatanläggning. Dessutom hade de sällskap av varandra.

Föraren var noga med att kontrollera hästarnas tillstånd under resan, speciellt att de som var lite nervösa drack ordentlig. Det är ju inte så farligt om de äter lite dåligt en eller ett par dagar, men viktigt att de dricker.

Trots detta var min häst trött, uppdragen och lite uppjagad när hon kom fram. Det är helt naturligt.

Om man är orolig kan man ju fråga om man kan åka med i lastbilen. Då kan man pyssla och pilla hur mycket man vill med hästen. ;)

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 438
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 977
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama