Hjälp!!! Transport som gick galet...

Sv: Hjälp!!! Transport som gick galet...

Halloj, jo jag vet att jag kan ha varit snabb på att tänka negativt..
Nu är det så att hon är helt återställd och mår kanon..
Jag ska inte anmäla, som ni säger så kan hon ju ha fått mat utan att vilja äta. Även om jag tvivlar på att hon skulle motstå mat, hehe hon är ett matvrak..
Men men nu har allt återigen blivit normalt och jag kan pusta ut.
Förutom att hon blev insjunken så är jag rätt nöjd ändå med resan, hon kom ju fram pigg och glad.
Men men man blir ju orolig när det är ens älskade häst det handlar om....

Jag har bara positiva erfarenheter av hästtransportfirmor. Har fått hem tre hästar från norra Sverige på det sättet.
Alla har de varit på resande hov i minst ett dygn. Och alla har mått bra när de kommit fram.

Dock en avskavd svans på en av dem som har problem med balansen framför allt i vänstersvängar.

Tog för ett par år sen emot en häst som jag fick till skänks. Den befann sig i Hälsingland. När bussen svängde in på stallplanen så kom chauffören ut och gick in och inspekterade mitt stall. Jag blev väldigt förvånad över det beteendet :confused:

Det visade sig att när han lastade av hästen så var det ett svårt fall av vanvård. Chauffören sa att om det sett ut likadant i mitt stall som i det stallet han hämtade hästen så hade han vägrat att lasta av den.

Så nog bryr de sig om hästarna alltid.

Ja det var ju kanon! Jo visst bryr de sig om hästarna, jag blev bara otroligt orolig och tänkte alla fasansfulla tankar man får i huvudet, nu när man har lugnat ner sig så ser jag det positiva i det hela.
Vill absolut inte kasta skit över något transportföretag...De gör ju sitt bästa..
Men men ha det så bra alla hästälskare!

Har även jag använt mig av en transportfirma en gång. Helst åker jag själv och hämtar/lämnar häst, då jag är väldigt petig med hästarna.

Men i alla falll så måste jag säga att jag var väldigt nöjd, med hur denna firma skötte min hästs transport. Det var en lång resa på 70 mil och hästen var iof mkt resvan. Min häst gick ombord först av alla hästar och hamnade på så sätt längst in. När chauffören kört och hämtat upp lite hästar och transporten blir full, så märker han att min häst inte riktigt står still. Han hade märkt det innan, men trott att det berodde på att det kommit på så många nya främmande hästar.

Han ger det några mil och när han då kört ca 10 mil inser han att det inte bara beror på de främmande hästarna. Han stannar alltså och tror sig gissa att min hästs beteende beror på att hon står för trångt.

Kan säga att jag helt enkelt glömt bort att säga att hon måste stå brett när hon åker transport. Dåligt av mig, men men....

Killen får alltså stanna (kl var ca 23.30) och kolsvart på närmsta gård. Ta ut alla hästar och placera om min häst, bara för att hon ska få åka som hon vill.
Det tog ca 1½ h att göra detta.

Jag är honom evigt tacksam och han var väldigt mån om alla hästarna. Min hade troligen trampat sönder sig om han ignorerat hennes trampande.

Så visst finns det kunniga transportfirmor som faktiskt tar väl hand om hästarna.

Det är ganska stor påfrestning för hästarna att åka med helt främmande människor, hästar och miljö och sedan kräva att de både ska dricka och äta normalt, under resans gång och på rastplatserna. Trötta är de, och det är ju helt normalt. Det är tufft framför allt psykiskt att åka på detta sätt.

Hoppas Din pålla återhämtar sig ordentligt!

Senast ändrad av en moderator:

Kul att höra så många bra erfarenheter av transportfirmorna.
Oftast kommer bara dom negativa sakerna fram, men både du och Syrran verkar har fått tag i kanonbra firmor med förare värda sin vikt i guld!!!!

Jättekul att höra!

*knapplån*

Jag har också positiva erfarenheter av transportfirmor, jag anlitade en för att köra ner min häst från Luleå till Västerås och jag fick hem en lugn och lite trött häst men som var i fint skick och i fint hull.

Denna firma transporterar travhästar och chauffören var även tränare av travhästar, han lastade av min häst och sprang sedan med honom för at han skulle få igång blodcirkulationen ordentligt och sedan ledde han in honom i stallet och ställde honom i boxen och såg till att han drack ordenligt och kollade benen på honom. Det måste jag säga är en bra transportör som verkligen brydde sig om hästen!!!

Sedan måste jag bara påpeka ett inlägg här ovan ang hur fort dom kör, det är en lastbil som dom kör och dessa får inte och kan oftast inte köra fortare än 90 km/h och flertalet lastbilar är strypta och inte kan komma upp i högre hastigheter än det.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 438
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 977
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama