Hjälp, torra hovar!

maoulina

Trådstartare
Nu när hagarna blivit leriga blir ju hovarna lätt väldigt torra och spruckna eftersom man måste spola av både ben och hovar varje dag vilket torkar ut dem.
Min häst tappar skor väldigt lätt och jag har nu börjat med att pensla på hovförstärkare 1 ggr/vecka, men det får man ju bara ta på ca. halva hoven (någon cm ovanför sömmarna och ner till marken) och inte på kronranden.
Men eftersom min häst är torr på hela hoven, även kronranden, så undrar jag nu om man kan kombinera att olja in hovarna med hovolja varannan dag också, på hela hoven?

Berätta gärna hur ni gör och vad ni använder på era hästars hovar nu när dom lätt blir torra :)
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Det är inte vattnet i sig som torkar ut, om du låter leran vara kvar och torka på hoven då torkar det och drar ur fukten ur hoven. Testa att ta lera på dina händer, låta det torka och sen tvätta av, man blir alldeles utorkad och narig då. Bästa är att varje gång man tar in spola av leran direkt, int elåta den sitta och torka.
Vi smöjer kronranden med matolja, penslar hovtjära under hovarna nån gång i veckan när det är lerigt, för vår häst blir torr utanpå och mjuk och sunkig under nu när det är lerigt och blött ute.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Vädret ute i leriga hovar torkar ut hovarna, så har själv samma problem. Själv penslar jag på ett lager med olivolja ovanpå, ibland även undertill minst en gång om dagen. Då bevaras fukten på ett bra sätt och uttorkning undviks.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Jo, det är vattnet som torkar ut hovarna, leran hjälper också till men det är samma sak som du tvättar dina händer ofta, med eller utan tvål så blir din hud och naglar torra! Ligger du i badet länge blir du torr osv. Jag spolar av hovarna varje dag som jag skrev, direkt efter jag tagit in hästen.
Så det går bra med vanlig olja både utanpå och undertill istället för att köpa hovolja och hovtjära?
Men som jag också undrade, kan jag kombinera hovförstärkare 1 ggr/vecka och vanlig oliv/matolja varje/varannan dag?
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Torsklevertran använder vi efter tips av hovis, det enda han tycker fungerar. Och han säger själv att han märker skillnad eftersom vi smörjer regelbundet och extra vid behov. Men på våra behövs det betydligt mer sommartid, nu är våra hästars hovar jättefina? Valackens strålfåror behöver tom smörjas med tjära enstaka gånger för att de blir för blöta.

Sommartid smörjer vi kanske 3-4 ggr/vecka i snitt och annars 1 g/vecka i snitt. Kronranden är viktigast men vi gör hela utsidan.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Jag tar en borste (som jag inte är så rädd om) och borstar bort leran. Är leran fuktig kan man låta det torka medan man borstar hästen..
Sedan så tar jag vanlig matolja ex. solrosolja, rapsolja el. olivolja och penslar på hela hoven.

Det har fungerat på alla hästar som jag provat på hittills :)
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

jag tar hov fett (inte olja) vid kronranden om hästen har "torra nagelband" :p fungerar oftast mycket bra.
sen så tar jag torsklevertran när hästen ska vara fin och jag tvättat hovarna innan ridning. billigt och bra för vardagsbruk.

det bästa hov fettet jag testat är kerckhaert´s, :love: fick jobb-stallets stora tunga häst som tappade skorna var och varannan vecka(dålig hov kvalité pga mycket sjukdom och op året innan) att bli starka och smidiga :D, vid den leriga årstiden så fick han ha silvertejp om skorna + boots på alla 4 benen och ändå så rykte skorna. efter ett halvår av att smörja kerckhaert på kronranden varje dag innan utsläpp + bra för hovarna vitaminer så har han nu normala hovar. han går fortfarande med boots i hagen men det är för att ägaren inte vill ta några risker.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Nä. vattnet torkar inte ut hovarna på det sätt du lärt dig. den här tiden på året med fuktig luft är det inga som helst uttorknings problem av att spola av hovarna. snarare har folk problem med att det blir FÖR fuktigt och blött i backen - mjuka hovar pga detta, men inte pga uttorkning......

som du redan fått påpekat - lera som torkar är döden för hovar då leran drar ut fukten ur hoven och gör den spröd. spolar du hovarna varje kväll så att hästen inte står i torkad lera så är det inga problem i fråga om uttorkning. du lär ha problem med dålig hovkvalitet rent allmänt om du har problem, inte pga vattnet i sig.

spola av med vatten och pensla vegetabilisk olja ovanpå. då bevarar du fukten i hoven utan att torka ut den. i ditt fall då det verkar röra sig om dålig hovkvalitet rent allmänt hade jag konsulterat hovslagaren om vad som är lämpligt utöver den skötseln, samt sett över skointervallerna och skonings sättet, om det är trampskor du har problem med.

hovolja, hovfett osv innehåller tjära som är dödligt uttorkande för hovar.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Kerckhaert är jättebra! Den använder jag ca 5 dagar i veckan och min häst har perfekta hovar. (Fast han går inte i lera i o f s).
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

okej, då har jag lärt mig fel.
men jag brukar aldrig låta lera torka på hovarna om det är jag som tar in hästarna på kvällen utan spolar av och gör rent, dock har jag ingen möjlighet att ta in hästarna alla dagar i veckan och ingen annan står och spolar av andra hästars hovar.. så det blir ju tyvärr att hon ändå får stå med leriga fossingar över natten ibland.
dock så brukar hon själv trampa av sig skorna, så de fläker upp och blir ganska räliga.. men det kanske beror på dålig hovkvalitet om de går av så lätt? jag ska snacka med hovis på onsdag då kan han kommer och skor om henne! men tack för era tips :) blir att smörja, smörja och smörja, och kanske köpa boots till henne!
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

okej, då har jag lärt mig fel.
men jag brukar aldrig låta lera torka på hovarna om det är jag som tar in hästarna på kvällen utan spolar av och gör rent, dock har jag ingen möjlighet att ta in hästarna alla dagar i veckan och ingen annan står och spolar av andra hästars hovar.. så det blir ju tyvärr att hon ändå får stå med leriga fossingar över natten ibland.
dock så brukar hon själv trampa av sig skorna, så de fläker upp och blir ganska räliga.. men det kanske beror på dålig hovkvalitet om de går av så lätt? jag ska snacka med hovis på onsdag då kan han kommer och skor om henne! men tack för era tips :) blir att smörja, smörja och smörja, och kanske köpa boots till henne!

Nyfiken, är hästen varmskor´d?
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Fast därom tvistar väl de lärde? Jag har hittills aldrig sett något tvärsäkert svar på om vatten torkar ut eller inte. Jag är av åsikten att vatten torkar ut om man inte binder det med något fett/mjukgörande eller att man håller det fuktigt mest hela tiden, men jag skriver bara efter egen erfarenhet och kan ha helt fel. Men du skriver det som om det är en sanning att vatten inte torkar ut, hade varit så intressant att få källa på det.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Halvt knapplån

Jag läser nu på hovslagarutbildningen i Flyinge. Följande har vi fått lära oss av våra två huvudlärare i ämnet hovkunskap (med tsm över 60 år i yrket, både i Sverige och utomlands).
Hovarna drar till sig vatten, och när dom drar till sig för mycket vatten så blöts hornet (hovväggen) upp och slits fortare.
När man har problem med torra hovar är det bästa man kan göra att ställa dom i vattenbad, eller t.ex. ta en gammal madrass, lägga den i spolspiltan och fylla den med vatten, och sen låta hästen stå där t.ex. 1 timme/dag.
Man kan även använda vanlig handkräm (vattenbaserad!) att smörja på kronranden.
Ska man använda någon typ utav fett ska det vara animaliskt.
Lera som sitter kvar och torkar på hovarna (som nämnt tidigare) drar ut fukt ur hovarna.

Så, det jag skulle rekommendera för dig är vattenbad så ofta som möjligt och då typ H*losan att
smörja kronranden med. Hoppas det blir bättre!
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

animaliskt fett? alla hovslagare jag ngnsin känt och känner, säger vegetabiliskt. Fast det viktiga borde vara att det är naturligt fett utan tillsatser, dvs om det är fodertran (animaliskt) eller oliv/raps olja (vegetabiliskt) så bör det funka oavsett, det som är döden är de oljor och fetter som säljs i butik som innehåller tjära som drar ur varenda uns av fukt ur hovarna och stänger till så att fukt heller inte kan komma in utifrån.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

vad jag vet tvistar inte de lärde ett enda dugg om att vatten skulle torka ut hoven. det är en myt som människan drar till med för att de jämför med sig själva dvs att deras hud blir torr av vatten. Hovar blir torra när de inte tillförs tillräckligt med fukt, punkt. sommar tid när det är torrt i backen blir detta tydligt hos väldigt många hästar. Om du då spolar med vatten så tillför du fukt, det maximerar effekten däremot om du först spolar med vatten och sen penslar med vegetabilisk olja för då dunstar inte vattnet så snabbt utan hoven kan verkligen tillgodogöra sig fukten, samtidigt som den vegetabiliska oljan heller inte stänger till hoven så att den inte kan ta upp mera fukt utifrån längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, torra hovar!

Varför vegetabilisk och inte animalisk?

Och "samma" fråga till Understruken fast tvärtom: varför animalisk och inte vegetabilisk?

Vi använder som sagt fodertran för att hovis tyckt det var det enda som fungerat, har faktiskt inte tänkt längre än så då vi testade och det fungerade/fungerar. I vårt fall för att hålla hovarna mjuka och smidiga eller vad man ska säga.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Men jag skulle vilja se källa på det, för jag har hört båda sakerna från proffsiga människor. Att du säger det ser jag ju, men det du säger är inte fakta för mig. Eftersom min erfarenhet är den motsatta så skulle jag vilja se någon fakta på att det är så. Jo de lärde tvista därom, ingenstans har jag sett ren faktabaserad kunskap på att det hjälper att återfukta med vatten utan att tillföra något som binder vätskan. När det är blött ute är ju hoven blöt nästan hela tiden, men att blöta hoven i vattenbad varje dag tror jag inte alls hjälper.

Så tills någon kan visa forskningsbaserad fakta på det så tror jag inte ett dugg på det. Det du säger är ju din åsikt och inte fakta.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

det bästa om du är skeptisk är ju att ringa runt till ett antal hovslagare. Börja där : )

dessutom är du inte konsekvent i ditt resonemang. först skrev du att bara blöta hoven torkar ut den såvida du inte stänger in fukten med olja utanpå. Nu skriver du att bara blöta inte skulle ha ngn effekt. det är en stor skillnad.

jag har precis som du konstaterat att med vatten som man sen bevarar längre i hoven med hjälp av naturlig olja, maximerar man effekten då fukten bevaras lättare. det värsta som händer om du skippar oljan, är att fukten inte behålls lika länge. det har fortfarande inte ngt att göra med att vattnet torkar ut hoven : )ett beprövat tips om man inte vill använda naturlig olja är att ställa hästen i vattenbad, alternativt använda filt boots ovanpå hovarna som är genomblöta - dvs förlängd fukt process. Ungefär som att gå och beta i blött gräs många timmar : )
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, torra hovar!

Varför vegetabilisk och inte animalisk?

Och "samma" fråga till Understruken fast tvärtom: varför animalisk och inte vegetabilisk?

Vi använder som sagt fodertran för att hovis tyckt det var det enda som fungerat, har faktiskt inte tänkt längre än så då vi testade och det fungerade/fungerar. I vårt fall för att hålla hovarna mjuka och smidiga eller vad man ska säga.

Jag har svarat på bägge i sista inlägget, jag tror ingendera är fel, det viktiga är att hålla sig ifrån de artificiella ;)
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Men jag skulle vilja se källa på det, för jag har hört båda sakerna från proffsiga människor. Att du säger det ser jag ju, men det du säger är inte fakta för mig. Eftersom min erfarenhet är den motsatta så skulle jag vilja se någon fakta på att det är så. Jo de lärde tvista därom, ingenstans har jag sett ren faktabaserad kunskap på att det hjälper att återfukta med vatten utan att tillföra något som binder vätskan. När det är blött ute är ju hoven blöt nästan hela tiden, men att blöta hoven i vattenbad varje dag tror jag inte alls hjälper.

Så tills någon kan visa forskningsbaserad fakta på det så tror jag inte ett dugg på det. Det du säger är ju din åsikt och inte fakta.

Fakta är att Macken har rätt och där behövs igen förskning, bara suntförnufft.
Man kan återställa hovens fuktighet med vätten,, det man kan inte göra är förbättre hovens kvallitit.

Dåliga hover berör på dålig arvs änlagg och det för du och hästen liva med.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 583
Senast: super
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 299
Hästvård Lösdriften är väldigt lerig nu när snön smält men bara vid ingången till ligghallen och vid matplatsen. De sjunker ner rejält med benen...
Svar
10
· Visningar
2 399
Senast: Lager
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 692
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp