Hjälp & Tips behövs.till min 9 åringa hbl..

M

Mumin69

Hej står här frågetecken på min häst beteendet som har ändrats,
Vi stått förut i ett kollektivstall där han gick med 1 valack.. små bitandet av " killar" tillhör det för att busas..och lekas..
Nu har vi flyttat till ett stall med inackodering..Där han går med
blandat 2 st valack och 5 st sto..i samma vinterhagen..:mad:

Där han börjat bita mer på hästarnas Täcke "blir helt" stora håll..i bak..
han släper inte taget..VAD är det som gör honom så där?han är högrank mer mer nu..* aldrig gjort så där med täckes bitandet* Mer mer har blivit det,,Vi har påtalat ägaren som äger stall att dela. MEN tyvärr..
För han går med bra vissa hästar inte alla..
Ägaren ville inte dela först. När min " kompis" flyttade igår med sin valack tillen stall.pga kunde inte lösa hag problem....SÅ nu i onsdags from börjat hon dela..tills vi flyttar.har o håller leta...( är det för att han visar att han inte trivs med stall & så..)
Har grubblat på detta länge. vi har sått där bara . 9 månader.
det är dock inte bra blanda STO och VALACK ihop? Vill höra era synpunkter* Trots jag har lång eranfehet av hästar* Ägt den här
min totte 7 år..Blivit mer sån som han är idag.. *triiist*...
Han verkar trivas stå själv..?.. mumsar lugnt och tar livet lugnt. Hmm..Hjälp mig och vad tror ni det påverkar?:confused:
TAACK....

Sv: Hjälp & Tips behövs.till min 9 åringa hbl..

Hallåå??..Vet ingen bra svar.. kofundersam.....

Hmm...det kanske är så att de valacker han stått med innan har sagt ifrån när han bitit dem i täcket, med en spark eller ett bett.

Nu när han går med så många hästar kan det ju mycket väl vara så att han fått tag i några "mesar",som står lägre i rang.
De kanske inte säger ifrån och antagligen vill han att de ska busa tillbaka. När de då inte reagerar så biter han hårdare. När de sedan ändå inte reagerar slutar det med att han sliter sönder täcket?

Kanske hade funkat att ha honom med riktigt ranghöga hästar så att han kan få sig en snyting och uppfostran så att han slutar upp?

Bara en fundering...

Jag har ingen aning varför han börjar nu, men att ha ston o valacker ihop är inte alltid optimalt.
Fast han har väl gått så hela hösten?
Och blivit sparkad:(

Jag tror mera att det handlar om att han är utttråkad, och de andra inte säger i från när han kommer så nära.

Jag ser tydligt på mina så här års att de är mer rastlösa, de rör sig mindre, (och du vet ju att jag har STORA hagar), hänger vid grinden elle gnager stolp.

Jag har inte upplevt det som ett problem att blanda ston och valacker, har prövat bägge delar. Tycker snarare att det har varit positivt att blanda. Mina hästar som jag har idag går blandat, och min ena valack trivs t.ex. mycket bättre med ston än valacker. Håller med de andra som skrivit. Dels kan det ha med rang att göra och dels kan det handla om stimulans. Små hagar utan terräng är samma sak som hästar i box som får olater. Tänk på att hästar också har annat kroppspråk än vi och är mer "hårdhänta". De ska bitas och busa lite, men i din hästs fall kanske det inte är bus? För oss ser det ju ofta värre ut än vad det i själv verket är, täcken är ju inte så hållbara heller, så det krävs ju inte så mycket för att det ska bli ett hål....:crazy:

OJ så många bra tankar och svar. TAACK!!. hmm De hästar som går tillsammans har rätt tråkig vinterhagen (inget trä) och för liten för att ha 8 hästar i samma hagen.. JA min häst har blivit mer mer högrang nu..
När vi stått i ett annat stall kollektiv gick han med en valack som bet honom i rumpan o täcken blev helt sönder,då han var inte högrank..Kan han ha lärt av detta?Sen han gör det nu där vi står nu..Jag också tror han är utråkad där med många hästar och ingen vill leka för det är för litet vinterhagen för att galoppa och busa.. DU MIMUS!! DU har helt enorm härliga stora hagar där min häst skulle Älska och springa av..
VI skall flytta till nya stall.. han skall få stor box som är 13 kvm.och gå med valacker istället 2 st.. VI får se hur det skall gå, brukar inte ha problem med stå med sto i samma hagen.Men nu idag fungerar inte det..NU står han för litet box 9 kvm med " öppningsbara luckor för ut" på sommarna..Hoppas han blir bättre, annars utvägen är att hanfår gå ensam i hagen. hmm..

Mimus!!
Ja vi flyttade ditt nya stall i somras 2005 i betet gick det bra.. stora ju bete o öppen..NÄR det kom höst och mindre hagen vinterhagen..Började han bete så där och blev sparkad i benet..
Därefter gör han med täckes bitandet..på rumpan mest....
Han biter inte alla hästar.. MEN de 2 st biter han mest i deras täcken..en valack och en sto...De går inte ifrån honom eller säger inget..hmm...:confused: Men nu går han ensam tills VI flyttar...
Han får större box 13 kvm... SÅ hoppas han blir bättre där nya plats..
Kram..

Vad jag har massor funderingar av att skriva.. Vi stått förut i ett stall när han var yngre.Var det inga problem med täckes bitandet och sånt..Så han var lågrank d9 eller lika mycket då var det hästar som var lika stark som han sa ifrån.. Hmm..
TACK snälla ni svarat så bra.. Så man har gått som en zombie ett bra tag och tänkt vad han håller på där han går med just nu alla är tyvärr " mesiga"...Säger inte ifrån...Hmm../ Mumin69

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 893
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama