Hjälp,tipps råd, bilder önskas!!

lille skutt

Trådstartare
Har ju precis blivit med "gård" så nu ska stallet byggas om/till och inredas:)
Vill gärna ha tipps ich ideér på hur man kan göra!
Stallet ser idag ut som på ritningen med stall och verkstad passagen imellan är 4m och ska gjutas igen och även sättas upp väggar och nya stalldörrar in.
Den andra ritningen är min lösning.
Vill inte ha ngn. spolspilta inne det löser jag ute! Trappan kommer att stå kvar då den går upp till loftet där fodret kommer att förvaras.
rutorna med VA=vatten.
Det kommer att behöva flyttas på iaf. det i sadelkammaren och verkstaden det i stalldelen kan lösas med att bara ha en kran på blivande box alltså kommer det inte att sticka ut mer än mar 15cm och det går ju täcka så att riska att fastna minskar.
Så snälla tyck till om min ritning och kom med egena förslag!:bow:
Är inne på att mura upp boxarna och ha dörrarna i mitten av fronten.:d
stallritning.jpg

Sv: Hjälp,tipps råd, bilder önskas!!

Jag tycker det är en bra idé från det som finns. Så hade jag inte en tanke på att man kunde lösa det!

Själv hade jag funderingar på att gjuta i den byggnad som hade jordgolv, "brygghuset"? (Lite osäker på om det var ett eget hus eller om det satt ihop med huset som trappen till loftet är i.)
Räknade med att där kunna få plats med ca 3 boxar och ha öppet upp till tak (inte så högt) och ha kallstall där. Stallgång i framkant och boxarna i rad mot bakkant, mot skogen.

Begripligt förklarat tro?
Lite trist lösning m a p att hästarna blir uppdelade i olika byggnader, men kanske inte helt fel om man har något sto i avel som gärna för stå skilt från resande (tävlingar och träningar) hästar.

Jag tycker ditt förslag ser bra ut!:banana: Däremot hade jag valt att stänga igen dörren i den högra boxen (på ritningen över hur det ser ut nu) för att ha någon form av spolspilta (dock med ngn form av skynke istället vägg alt. bara satt upp något vattentåligt material mot ytterväggen.
Det är så skönt att kunna spola av dem eller tvätta inför kurs/tävling även när det inte är sommarväder ute.

Rekommendatonen är att stallgång ska vara 2,5 meter. Kolla upp innan ni bygger!

Stallgången är ju 2,5 m. Tror du lilla snutten vid översta boxen spelar roll verkligen?

Alltså den passagen på 2m är ju en utgång till gödselplattan och hagen.
Där kommer alltså inte stå ngn. häst uppbunden där.
Har sett stall med max 1,5m gång ut till hagarna utan att ngn. har påpekat det.
Men självklart ska jag kolla 1gång extra annars så får jag väl krympa boxarna lite så att gången blir 2.5!
Tack för tippset iaf.

Finns det ingen som har fler tipps på ritningar:angel:
Här brukar ju vara många duktiga stallritare:)

Är inne på att mura upp boxarna och ha dörrarna i mitten av fronten.

Det beror nog vad du ska ha för dörrar. Ska du har skjutdörrar eller "som vanliga dörrar"?
För att dörrarna inte ska vara ivägen när de är öppna gäller det att de får plats utmed resten av frontväggen. Fattar du vad jag menar?

Japp jag fattar!
Har dock inte tänkt på det:o kan bli knepigt på fronterna på 3m:(
Man blir lätt blind när man vill ha ngt:D

Var någonstans ska du binda upp hästarna? För hovslagare och övrig skötsel alltså.
Jag skulle nog gärna minska ner lite på boxarna till höger så man får en bredare gång där eller att minska ner 0,5 m på den andra boxen sett från vänster. Då behöver du bara minska ner en box i stället för två.

Alltid bra med fler uppställningsplatser och två meter kanske kan kännas lite trångt om man vill ha en häst uppbunden där.

Tanken är ju att ha uppbindningsplatsen framför de 2stora boxarna och där är gången 2,5m bred det är vad jag har inuvarande stall och det funkar hur bra som helst.
Gången som är 2m är ju en passage ut till hagarna och gödslen alltså ingen uppbindning där och skulle det vara det så blir den endast bponnyn som står där när både jag och dottern behöver gången samtidigt!

Har dock kommit på en lösning till som dock kräver lite mer jobb:angel:

Vilket isf. blir att på det befintliga stallet, ta bort ytterväggen den där dörren till hagarna nu är och bygga ut 5*6m och på så vis få en 3m bred stallgång och 2boxar på 3*4m.
Hängde du/ni med!;)
Då har jag ju även kvar passagen och den andra byggnaden som den är. Vilket resulterar i en "enorm "sadelkammare (verkstan) uppvärmt "fikarum" det inredda rummet och nv. sadelkammare blir foderrum!
Vad tror ni om detta:angel:

är stallet exakt 17x6 m invändigt?

man måste alltid räkna på boxväggar 0,05 m och isolerade väggar 0,1 m.. då tappar du decimetrar och det fungerar ju inte riktigt när man bygger..

sedan stallgången på 2 m.. du har en box där så hästen kommer att gå där.. undantag för stallgångar som är mindre är BEFINTLIGA stallgångar.. när man bygger NYTT håller man hårt på rekommendationerna..

och så har jag en fråga till, vilka sidor kan du ha dörrar på? kan du ha dörrar på kortsidorna eller är det hus/blockerat där?

det är alltså såhär det ser ut nu?

vattnet har jag inte ritat ut, men är det separat vattenförsörjning till de båda husen? och är det gemensant tak över dem? dvs att "gången" mellan är genom huset?

lilleskutt1.GIF

så, nu har jag skissat lite på hur jag skulle bygga iaf..
jag drog om vattnet i den högra delen till ytterväggen och vattnet i den vänstra delen in i sadelkammaren..

jag pressade in boxen längst till vänster i sadelkammaren för att få stallgången till höger i rätt bredd.. dörren där är breddad till 1200mm för att fungera som godkänd utgång för häst.. och ytterdörren är splitterny dubbelbladig dörr som är 800+1200mm

sadelkammaren är tvådelad för daglig förvaring och säsongsförvaringen i det inre rummet.. det gör att sadelkammaren alltid ser städad ut ;)

lilleskutt2.GIF

har du sketchup så ladda ner skissen på google warehouse, sök på "lilleskutt" så kommer det upp bland mina prylar.. :)

Tack för en kanonfin ritning!
Det är samma vatten och avlopp till båda byggnaderna men det går att lägga om...om man måste vill:angel:
Det är ett gemensamt tak över byggnaderna så talet är 17m
När jag frågade om måtten så sa de att de var 6*6 i satallet innermått och passagen var 4m bred och 6m lång samt den andra var 6*7
Var som tur var och snabbmätte lite och innermåtten stämmer inte:crazy:

Mätte dock bara i stalldelen då.
Men fick det till att väggen där boxarna är idag är 565cm
Det är 105cm till den första eng. dörren (boxen till hö) dörren är 117cm och sedan är det 66cm innan mellanväggen.
Från vägg i hö boxen till 2eng. boxdörren är det 340cm
På andra hållet är det även där 570cm och från vägg till hö i gången fram till dörren ut till hage+gödsel är det 410cm dörren är 105cm och den sista biten är 55cm

Hängde du med??

Jag kan ha dörrar åt alla håll på befintlig stalldel samt på passagen men inte på nuv. verkstadsdel då framsidan ligger mittemot en annan byggnad som ligger ca 1m ifrån och ut mot vä i den delen är det skog och på baksidan vägg i väggg med verkstaden är gödselplattan.

Tror även att verkstadsdelen är 5.70 och kan ju inte heller var riktigt 7m då det är yttermåtten:(

Bättre att ha större boxar där hästarna faktiskt ska bo, än att minska dem för att bredda en redan hygglig stallgång där hästarna vistas måttligt mkt.

Liknande trådar

Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 240
Senast: iddiss
·
Anläggning :DNu har vi bestämt oss för att mura upp stallet istället för byggstats. Inga mått men jag däremot vad jag vill att stallet ska...
Svar
16
· Visningar
5 671
Senast: Haxa
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 150
Senast: __Stilett__
·
Hästmänniskan Har idag två stall med två boxar i varje... Det funkade jättebra, tills i våras då jag fick avliva ena hästen. Så nu står jag alltså...
Svar
17
· Visningar
2 534
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25