Hjälp,tipps råd, bilder önskas!!

Sv: Hjälp,tipps råd, bilder önskas!!

Nej den ska inte vara 2,5 meter, det är en måttrekommendation, inget krav.
nya stall godkänns inte på dom grunderna.. lagarna skärps hela tiden och det kan ju inom några år vara lag på bredden.. då är det ju grymt onödigt att behöva bygga om ett stall som inte är äldre än 3 år..

och man behöver inte snåla på boxarnas storlek, man kan likagärna snåla på sadelkammaren.. jag har inte minskat boxarma mer än för mellanväggen (2,5 cm per box) och det är oundvikligt om man inte tänker ha ett lakan som boxvägg..

Jaså?var har du fått den faktan ifrån?

min kommuns byggnadstekniska avdelning.. jag frågade en hel drös med frågor då högskolan samarbetade med dom under min utbildning till byggnadsingenjör..

Då är det ngt som är specifikt för DIN kommun.

Tycker den nedre skissen ser jätte trevlig ut!

Lille skutt. Jag väntar ju fortfarande på bilder!

nej, dom sa att det är en sak som dom försöker införa i alla kommuner.. för alla inser att det är förändringar på gång hela tiden..

om inte annat så är ju ett stall med icke godkända mått mycket ointressantare för köpare än ett mått med godkända mått..

men vetu vad? TS behöver inte nagga på måtten för det finns gott om lösningar där alla mått är godkända ;)

Tack för en kanonfin ritning!
Det är samma vatten och avlopp till båda byggnaderna men det går att lägga om...om man måste vill:angel:
Det är ett gemensamt tak över byggnaderna så talet är 17m
När jag frågade om måtten så sa de att de var 6*6 i satallet innermått och passagen var 4m bred och 6m lång samt den andra var 6*7
Var som tur var och snabbmätte lite och innermåtten stämmer inte:crazy:

Mätte dock bara i stalldelen då.
Men fick det till att väggen där boxarna är idag är 565cm
Det är 105cm till den första eng. dörren (boxen till hö) dörren är 117cm och sedan är det 66cm innan mellanväggen.
Från vägg i hö boxen till 2eng. boxdörren är det 340cm
På andra hållet är det även där 570cm och från vägg till hö i gången fram till dörren ut till hage+gödsel är det 410cm dörren är 105cm och den sista biten är 55cm

Hängde du med??

Jag kan ha dörrar åt alla håll på befintlig stalldel samt på passagen men inte på nuv. verkstadsdel då framsidan ligger mittemot en annan byggnad som ligger ca 1m ifrån och ut mot vä i den delen är det skog och på baksidan vägg i väggg med verkstaden är gödselplattan.

Tror även att verkstadsdelen är 5.70 och kan ju inte heller var riktigt 7m då det är yttermåtten:(

tjo, jag hängde inte alls med iom att många av måtten du talar om inte har någon startpunkt.. :)

men på den här ritningen har jag lagt till de mått jag lyckades lista ut av det du skrev samt de mått som jag skulle behöva för att skissa på en riktig ritning :)

lilleskutt3.GIF

A: ytterlängden, mät på båda sidor så att du vet att byggnaderna inte står snett
B: bredden, mät båda kortsidorna och båda sidorna i genomgången, är det inte samma så ta det minsta
C: invändigt längdmått
D1&2: invändiga breddmått i båda byggnaderna
E1: utrymmet bakom trappen
E2: trappens längd från E1 till trappfoten(plattmark dvs)
F1,2,3,4&5: för att få koll på väggtjockleken och vart dörrarna där sitter och deras bredd om man kan använda någon av dem..

Senast ändrad av en moderator:

Förstår att det inte är lätt att fatta med den förklaringen.:D

Har kommit fram till att det är nog vettigare att bygga ut stalldelen på baksidan:angel:

Insidans mått i stallet kommer då att bli 5.70 m brett och 11m långt.
Dörrarna på framsidan av stallet kommer att bli kvar och dörren in i stallet från passagen kommer att breddas till 1 minst 150cm mot utbygget.
Kunde inte ladda ner min fina :angel: ritning men den kommer!
Håll till godo med lite bilder från stället iaf!
Framsidan stalldelen
DSC00271.jpg

Ingång till stallet i passagen
DSC00272.jpg

Baksidan (stalldelen till vänster) tanken då att bygga ut den
DSC00261.jpg

Stallingången från passagen
DSC00258-1.jpg

Stallgången sett från dörren i bild ovan.
DSC00257.jpg

Ena boxen
DSC00260-1.jpg

Eng. boxdörrarna i bakgrunden
DSC00260-1.jpg

Trappan upp till loftet samt del av nv. sadelkammare (blivande foderkammare)
DSC00269.jpg

samma rum som ovan
DSC00268-1.jpg

Nv. verkstad (blivande sadelkammare)
DSC00263-1.jpg

Det urmysiga inredda rummet!
DSC00266-1.jpg

DSC00265-1.jpg

Sist och nästan minst en liten bild på huset!
DSC00273.jpg

Fick in den nya ritningen med bobilen:)
Med den nya ideén så kommer jag inte att gjuta igen passagen utan låta den vara som den är kanonbra vid benspolning,tvätt mm!

DSC00275.jpg

Andra förslag på hur det kan lösas med boxarna på den nya ritningen emottages tacksamt!
Har ett par lösningar till själ men vet inte vad som blir bäst;)

En variant är att göra en stooor box över helakortsida av nybygget dvs. 5.70*3.45 sedan en box på 3.34*3 och en på 4*3 på hö. sidan av stallet och en ponnybox på 2.65*2.60 bredvid den på 4*3
Då hamnar den på 4*3 i den hö. nuvarande boxen och ponnyboxen i den vänstra.
Tror snart att jag blir galen när man tror att man har kommit på den bästa lösningen så dyker det upp en ny...hjälp!

Puttar upp lite,många som har tittat men färre som vill ge mig tipps:angel:
Har fått klartecken på att jag får bygga ut stallet max 40kvm. utan bygglov så upp till 6.5m kan jag länga stalldelen.
Har då räknat att det blir innemåttet.
Så innermåttet kan bli 5.70 * max 12.20

tycker den sista lösningen är bra, dock mer jobb men bättre om måtten stämmer

Nu har vi haft 2st olika snickare ute och tittat på allt som ska göras:angel:
Båda sa samma sak, att de blir allra bäst att bygga ut stallet dock inte bakåt som var min tanke utan åt sidan.
Dels för att det ligger en annan byggnad framför stallet mot sadelkammardelen till och skulle man då bygga ut bakåt så blir det väldigt många olika vinklar..sedan var marken bättre åt sidan.
Så det kommer att bli 3boxar med minsta måtten 3*4 och en ponnybox på 2.5*2.5+ och stallgång på 2.5*9.5m
Alla boxarna kommer att ha eng. dörrar samt även dörrar från gången.
Sedan kommer befintlig stalldörr att breddas till 150cm och så har jag även kvar dörren ut mot hagarna och gödselplattan, så utgångar kan de ju inte klaga på iaf.
Så nu är det bara för en annan att bestämma sig för vad man ska ha för material till inredningen, men just nu lutar det åt trä tror jag:p

Är igång och puttar lite igen!
Vill ju ha masssor med tipps och ideér om vad gäller inredning färgval planering mm.!:idea:

Liknande trådar

Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 240
Senast: iddiss
·
Anläggning :DNu har vi bestämt oss för att mura upp stallet istället för byggstats. Inga mått men jag däremot vad jag vill att stallet ska...
Svar
16
· Visningar
5 671
Senast: Haxa
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 150
Senast: __Stilett__
·
Hästmänniskan Har idag två stall med två boxar i varje... Det funkade jättebra, tills i våras då jag fick avliva ena hästen. Så nu står jag alltså...
Svar
17
· Visningar
2 534
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25