Sv: HJÄLP till svårskodd älskad vän
bara en tanke.. du kanske kan hitta en hovslagare som du har hört mycket gott om osv.. sen låta han komma samtidigt som din gamla hovslagare kommer också?? och tittar? så ifall det blir fel o hästen börjar hålla på så kanske han har ngt förslag på vad man ska göra i såna situationer..
jag vet inte.. bara en tanke
/letar själv ny hovslagare
Tycker jag är ett utmärkt förslag!
Om inte gamla hovis är för svårt skadad kan han säkert hjälpa till med förslag och råd och tips till nya hovisen.
Han blir säkert glad över att få hjälpa till ,så hästen får en trevlig upplevelse av skoningen.
Om hästen uppfört sig ok innan med gamla hovis borde det ju inte va ett fysiskt problem hästen har som gör att den bråkar.
Det finns nåt som heter hästminne,nån gång kanske hästen upplevt obehag vid verkning och litar inte på okända människor kanske,gamla hovis har byggt upp ett förtroende som gör att de funkar ihop.Vad vet jag?
Sen är vissa hästar mkt känsliga för om människan som jobbar med dem är stressad eller rent utav rädd.
900kg häst som bråkar kan nog få den största karl mindre kaxig!
Lugnande och brems är bara till för nödsituationer .
I längden måste man lösa grundproblemet till varför hästen beter
sig som den gör.
Är det en fysisk smärta när hästen lyfter /vrider benen eller är det en ouppfostrad häst?Eller är hovisen ouppfostrad??
Om hästen uppfört sig väl med gamla hovis så undrar man ju varför den nya hovisen får såna problem.
Antingen beter sig den nya hovisen mkt annorlunda eller också har hästen jobbigt med nya personer pga kanske dåliga erfarenheter från förr.
Själv hatar jag brems,endast om hästen har tex ett sår som måste läggas om och gör ont eller få en akut behandling tycker jag brems är befogat.
Brems gör ont.Punkt.
Att bli verkad och skodd hör till vanliga rutiner som för hästen skall upplevas positivt inte förknippas med "fylla"(fått lugnande) och smärta i nosen.
Man kan lära om även panikrädda hästar till att stå lugnt och fint.
Men man kan inte lära en häst nåt om den har lugnande i kroppen,den är ju drogad.
Man kan lära hästen stå still och med positiv träning och få den att tycka skoning är helt ok.
Jag är själv liten(hm allt är relativt

)och klen tjej och man får lära sig tänka med hjärnan istället och lista ut hur man skall lösa problem med problemhästar.
Det är lite som att lösa deckargåtor,man får lägga ett pussel,exakt vad utlöser hästens beteende?Vad gör jag själv?
Tex är det hur hovisen håller benet?Är det när han spikar i sömmen?Varmskor hovisen?(vissa hästar kan ha blivit brända vid varmskoning och reagerar på lukten av bränd hov.Hästminne som sagt.
Jag förstår att trådskaparen är förtvivlad över problemet med sin älskade häst.
Försök lista ut vad problemet är,tror din gamla hovis uppskattar om du ber om hjälp,han bryr sig nog om din häst fortfarande om han skott den i 10 år..
Sen ett tips till både dig och din nya hovis,Monty Roberts har en Dvd där "skoningsträning" ingår,"Preparing for the Vet and Farrier"
Skiter i om det blir reklam,kan det hjälpa nån häst att må bra och dess ägare så bryr inte jag mig om att nån annan tjänar pengar på det.
Lycka till och hoppas allt löser sig till det bästa.
Som sagt lös problemet på lång sikt,undvik brems och lugnande medel om det är möjligt.
Men riskera självklart inte varken din ,hovis eller hästens hälsa och säkerhet!
Mvh Lilla Skutt hovslagare vars rygg inte pallar 900kg.