HJÄLP till svårskodd älskad vän

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare panthera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 444
P

panthera

jag har ett enormt problem med en av mina hästar.. jag har haft honomi 10 år, han väger över 900 kg och är svårskodd. Har haft samma hovslagare hela tiden och med honom funkar allt jättebra förutom att han är tung men det går inte att komma ifrån. Problemet är när någon annan än min ord. hovis ska göra något. Han vevar med benen kastar sig och vägrar lyfta på hovarna. Har haft ett par andra hovslagare vid ett par tillfällen och det funkar aldrig, sist det hände gav hovslagaren upp efter 5 timmar och en hjälpligt halvskodd häst och livet som insats. När min ord hovis kom ut senare o då stod han som ett ljus o näst intill somnade. Nu har det värsta hänt..min ord hovis är allvarligt skadad o kanske aldrig mer kan sko och jag har varit tvungen att ta ut en ny. Han fick lugnande + brems men ändå krånglade han rejält. Vad göra??????:confused: :confused: :confused: :confused:

Sv: HJÄLP till svårskodd älskad vän

Dina nya h;vslagare kanske lyfter benen f;r h;gt eller n[t_

jag har ett enormt problem med en av mina hästar.. jag har haft honomi 10 år, han väger över 900 kg och är svårskodd. Har haft samma hovslagare hela tiden och med honom funkar allt jättebra förutom att han är tung men det går inte att komma ifrån. Problemet är när någon annan än min ord. hovis ska göra något. Han vevar med benen kastar sig och vägrar lyfta på hovarna. Har haft ett par andra hovslagare vid ett par tillfällen och det funkar aldrig, sist det hände gav hovslagaren upp efter 5 timmar och en hjälpligt halvskodd häst och livet som insats. När min ord hovis kom ut senare o då stod han som ett ljus o näst intill somnade. Nu har det värsta hänt..min ord hovis är allvarligt skadad o kanske aldrig mer kan sko och jag har varit tvungen att ta ut en ny. Han fick lugnande + brems men ändå krånglade han rejält. Vad göra??????:confused: :confused: :confused: :confused:

bara en tanke.. du kanske kan hitta en hovslagare som du har hört mycket gott om osv.. sen låta han komma samtidigt som din gamla hovslagare kommer också?? och tittar? så ifall det blir fel o hästen börjar hålla på så kanske han har ngt förslag på vad man ska göra i såna situationer.. :crazy:

jag vet inte.. bara en tanke

/letar själv ny hovslagare

Vad tror din gammla hovis att problemet ligger?
Annars tycker jag att din häst uppför sig illa. Fortsätt att plegga, bremsa rejält och prova att sätta på skgglappar för ögonen och tussar i öroen.
Hur uppför sig hästen om du lyfter och "slår" på hoven.
Och hur ofta kommer hovslagaren? Det kan bli bättre med tätare hovvård och med samma hovslagare.
Av den beskrivning jag fått är det bara dumheter din häst ägnar sig åt och ska behandlas därefter.
gulan

Det kan ligga något i det! Min förra häst (islandshäst) var relativt svårskodd, och det var så märkligt eftersom hon var så lätthanterad i ALLT annat. Men hovis nummer tre hade INGA problem alls. Han berättade att många hovslagare vinklar ut benet på islandshästar för mycket, och att det blir obehagligt för dem. Han demonstrerade också genom att vinkla ut mer och, vips, så gick hon i taket. Så visst kan det ha att göra med hur hovslagaren lyfter och håller!

bara en tanke.. du kanske kan hitta en hovslagare som du har hört mycket gott om osv.. sen låta han komma samtidigt som din gamla hovslagare kommer också?? och tittar? så ifall det blir fel o hästen börjar hålla på så kanske han har ngt förslag på vad man ska göra i såna situationer.. :crazy:

jag vet inte.. bara en tanke

/letar själv ny hovslagare
Tycker jag är ett utmärkt förslag!:bow:
Om inte gamla hovis är för svårt skadad kan han säkert hjälpa till med förslag och råd och tips till nya hovisen.
Han blir säkert glad över att få hjälpa till ,så hästen får en trevlig upplevelse av skoningen.
Om hästen uppfört sig ok innan med gamla hovis borde det ju inte va ett fysiskt problem hästen har som gör att den bråkar.

Det finns nåt som heter hästminne,nån gång kanske hästen upplevt obehag vid verkning och litar inte på okända människor kanske,gamla hovis har byggt upp ett förtroende som gör att de funkar ihop.Vad vet jag?

Sen är vissa hästar mkt känsliga för om människan som jobbar med dem är stressad eller rent utav rädd.
900kg häst som bråkar kan nog få den största karl mindre kaxig!;)

Lugnande och brems är bara till för nödsituationer .
I längden måste man lösa grundproblemet till varför hästen beter
sig som den gör.
Är det en fysisk smärta när hästen lyfter /vrider benen eller är det en ouppfostrad häst?Eller är hovisen ouppfostrad??;)
Om hästen uppfört sig väl med gamla hovis så undrar man ju varför den nya hovisen får såna problem.
Antingen beter sig den nya hovisen mkt annorlunda eller också har hästen jobbigt med nya personer pga kanske dåliga erfarenheter från förr.

Själv hatar jag brems,endast om hästen har tex ett sår som måste läggas om och gör ont eller få en akut behandling tycker jag brems är befogat.

Brems gör ont.Punkt.

Att bli verkad och skodd hör till vanliga rutiner som för hästen skall upplevas positivt inte förknippas med "fylla"(fått lugnande) och smärta i nosen.

Man kan lära om även panikrädda hästar till att stå lugnt och fint.
Men man kan inte lära en häst nåt om den har lugnande i kroppen,den är ju drogad.
Man kan lära hästen stå still och med positiv träning och få den att tycka skoning är helt ok.

Jag är själv liten(hm allt är relativt:o )och klen tjej och man får lära sig tänka med hjärnan istället och lista ut hur man skall lösa problem med problemhästar.
Det är lite som att lösa deckargåtor,man får lägga ett pussel,exakt vad utlöser hästens beteende?Vad gör jag själv?
Tex är det hur hovisen håller benet?Är det när han spikar i sömmen?Varmskor hovisen?(vissa hästar kan ha blivit brända vid varmskoning och reagerar på lukten av bränd hov.Hästminne som sagt.;)

Jag förstår att trådskaparen är förtvivlad över problemet med sin älskade häst.
Försök lista ut vad problemet är,tror din gamla hovis uppskattar om du ber om hjälp,han bryr sig nog om din häst fortfarande om han skott den i 10 år..

Sen ett tips till både dig och din nya hovis,Monty Roberts har en Dvd där "skoningsträning" ingår,"Preparing for the Vet and Farrier"

Skiter i om det blir reklam,kan det hjälpa nån häst att må bra och dess ägare så bryr inte jag mig om att nån annan tjänar pengar på det.;)
Lycka till och hoppas allt löser sig till det bästa.

Som sagt lös problemet på lång sikt,undvik brems och lugnande medel om det är möjligt.
Men riskera självklart inte varken din ,hovis eller hästens hälsa och säkerhet!

Mvh Lilla Skutt hovslagare vars rygg inte pallar 900kg.:angel:

Tack snälla ni för alla tips o råd! :bow: :bow:

Det kan ligga något i det! Min förra häst (islandshäst) var relativt svårskodd, och det var så märkligt eftersom hon var så lätthanterad i ALLT annat. Men hovis nummer tre hade INGA problem alls. Han berättade att många hovslagare vinklar ut benet på islandshästar för mycket, och att det blir obehagligt för dem. Han demonstrerade också genom att vinkla ut mer och, vips, så gick hon i taket. Så visst kan det ha att göra med hur hovslagaren lyfter och håller!
:bow: Helt klart,som hovslagare gäller det att va lyhörd för hästen.
Ibland har hästen en exteriör som gör att det är fysiskt omöjligt att vrida ut benen hur långt som helst.

Sen kan en häst va stel och ha ont också tillfälligt eller kroniskt och det måste man också ta hänsyn till.

Precis som hästar reagerar olika på vem som sitter på ryggen vid ridning så påverkar vi dem även vid all annan hantering på backen.
Hästar blir ju som de umgås.:angel:

Sen ska man alltid se det som positivt när man råkar på problemhästar,hur knäppt det än låter!oftast är det vi människor som skall lära oss något av hästen.;)
Eller hur?

Håller med! Alla hästar har olika fysiska förutsättningar, min kompis hade en häst som blev lite stel på äldre dagar. Hon löste det genom att gå en sväng innan hovis kom, då var hästen lite uppvärmd och hovis slapp förstöra ryggen.

Nu tror jag inte att din häst har några problem ;) eller så har din gamla hovis några extra ess i fickan. Jag tror absolut på att introducera ny hovis när den gamla är med.

Hoppas detb löser sej för dig. Sist min ponny skoddes med en annan hovis började hon stegra och tönta sig för han böjde ut henne lite för mkt tror ja. Förut med en annan hovis har hon stått som ett ljus.

Lycka till!

Det går inte att ha honom barfota och ha barfotaboots när du rider, eller har han jättefossingar?
Verka behövs ju men det är kanske lite "enklare" utfört än att sko runtom. En nödlösning alltså.

Ja, inte tänkte jag att TS skulle gå hela hovslagarutbildningen för att verka sin egen häst. Det går kanske att lära sig på närmare håll. Den ordinarie hovisen kanske kan visa, om han inte är alltför skadad.

För det är ju ohållbart att en ny hovis ska måsta verka hästen med livet som insats. En häst på 900 kg som bråkar så, trots lugnande och brems, kanske det är bäst att ägaren själv tar hand om.

För ingen hovis ska väl behöva riskera livet för andras hästar?

Norrland

Ja, inte tänkte jag att TS skulle gå hela hovslagarutbildningen för att verka sin egen häst. Det går kanske att lära sig på närmare håll. Den ordinarie hovisen kanske kan visa, om han inte är alltför skadad.

För det är ju ohållbart att en ny hovis ska måsta verka hästen med livet som insats. En häst på 900 kg som bråkar så, trots lugnande och brems, kanske det är bäst att ägaren själv tar hand om.

För ingen hovis ska väl behöva riskera livet för andras hästar?

Norrland

Ja, att endast verka, och att verka och sätta skor är ju två skilda saker. Det tar nog ändå rätt länge att lära sig verka en häst, och ännu längre att sko. Går knappast att lära ut på några dagar, och jag kan ju bara prata för mig själv när jag säger att jag inte skulle ge mig på att sko en häst utan kunskap och utbildning.

En häst på 900 kg som bråkar så, trots lugnande och brems, är antingen ouppfostrad eller så är det något hovisen gör fel för hästen, håller benet för högt upp, för vinklat utåt osv. Man kan inte lösa problemet förrän man vet vad som orsakar det, så det är det första man ska göra, ta reda på vad det är som gör att hästen bråkar.

Ingen hovis ska behöva riskera livet för att sko en häst, nej. Men om det är så illa så kanske man borde fundera på att ta bort hästen, eller helt enkelt prova tills man hittar en lösning. Det kan ta länge och vara svårt, men ack den som ger sig.

Vad tror din gammla hovis att problemet ligger?
Annars tycker jag att din häst uppför sig illa. Fortsätt att plegga, bremsa rejält och prova att sätta på skgglappar för ögonen och tussar i öroen.
Hur uppför sig hästen om du lyfter och "slår" på hoven.
Och hur ofta kommer hovslagaren? Det kan bli bättre med tätare hovvård och med samma hovslagare.
Av den beskrivning jag fått är det bara dumheter din häst ägnar sig åt och ska behandlas därefter.
gulan

Blir så ledsen och förbannad när jag läser ditt inlägg!
Menar du på fullt alvar det du skriver??!
Du har missat något mycket grundläggande!
Din uppmaning att brämsa rejält, skygglappar och proppar i öronen är ÖVERGREPP OCH MISSHANDEL!!!
Med den inställningen och ännu värre uppmaningen till andra så är det är du som varken kan, eller borde syssla med hästar eller ge "goda råd. Köp en moped !!! den står still när du pumpar däcket!

Min 600-kiloshäst är mycket svårskodd bak - fram går hur bra som helst men bak går inte alls.
Jag har en kanon-hovis som samarbetar med en veterinärklinik, så jag åker helt enkelt dit med hästen. Vet ger henne en ordentlig dos lugnande, och hovisen skor. Pållan slumrar sött och snarkar rejält, är ordentligt väck, första gångerna trodde jag hon skulle ramla omkull, men det gör hon inte. Behövs ingen brems! Allt går mycket lugnt och fint, inget våld, ingen smärta, inget obehag, ingen risk för varken häst eller hovis. Absolut den bästa lösningen för mig.

Ska kanske tillägga att brems inte är något jag föredrar eller ens använder, tar hellre reda på var problemet ligger.

Ja det finns ju alltid en orsak till varför hästen visar ett beteende eller uppför sig "dåligt" (ur människans ögon sett)
Hästen vill självklart inte bli fastbunden och spikade i sina hovar!!!
Hästen finner sig i eländet för att vi ber/tvingar den till det, eller som vissa hästar, försöker fly de farliga och otrevliga.

Ja det finns ju alltid en orsak till varför hästen visar ett beteende eller uppför sig "dåligt" (ur människans ögon sett)
Hästen vill självklart inte bli fastbunden och spikade i sina hovar!!!
Hästen finner sig i eländet för att vi ber/tvingar den till det, eller som vissa hästar, försöker fly de farliga och otrevliga.

Ja, håller med.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 049
Senast: NotlikeI
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras... 2
Svar
21
· Visningar
4 308
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 593
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Jag har gått och funderat på detta med foderhäst en tid nu. Väntar på den ultimata dealen- där jag på något... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 908
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka