Sv: HJÄLP till svårskodd älskad vän
Jag har haft min häst i sju år nu, och han är fortfarande spänd och nervös så fort han ska skos. Jag får "slita & dra" hur mycket i hans fötter som helst, spika i lös söm eller raspa till nån vass söm, vad det än må vara. Men så fort det är dags för skoning av hovslagare så blir han spänd och rädd. Jag har prövat allt; tränat själv med att raspa, banka & hamra, stretchat innan, promenerat innan, ridit innan, han får stå och käka medans, kvinnlig hovslagare ifall han var rädd för karlar, ja ALLT! Men, så bytte jag hovslagare i höstas. Hästen min spände sej och röck hela tiden, och den här hovslagaren sa "Vet du, den här hästen är en av de få jag träffar på som är uppriktigt rädd, det här är inga dumheter, han är rädd." Så nästa gång sa han att han skulle ge domosedan innan så han fick stå lugnt och fint och slappna av medans, och det hjälpte!!! Sen dess har han inte behövt ge det, för han fick äntligen en positiv upplevelse i samband med skoning! Min hovis sa det att blir han för spänd och rädd igen, så ger vi honom lite domosedan bara så e det löst sen, men det har ännu inte behövts. Värt att pröva?