Hjälp till mitt hormonsto!

M

Mayara

Vårt 2,5-åriga sto har börjat brunsta så grymt mycket under hösten. Hon har varit brunsig sedan mitten av oktober när vi stallade in. :crazy: Nu funderar vi på hur vi ska kunna underlätta för henne och jag vill gärna ha alla tips som tänkas kan. Jag vet att man kan ge örter, har provat munkpeppar på annan häst utan resultat tyvärr. Hon får ca. 500-700 g havre och lite betfor (200 g blött) som kraftfoder, kan det hjälpa att ta bort dessa foder. Kan den milda vintern bidra till att den biologiska klockan spökar? Hon är just nu allmänt skrikig och man får knappt peta på henne, hon slår i boxväggarna om man leder förbi en valack osv. Tips önskas av desperat matte!! :cry:

Sv: Hjälp till mitt hormonsto!

Det har absolut något med det här knepiga vädret att göra. Pratade senast idag med en i stallet om det, som hade pratat med veterinär, och hon sade att massor av ston hade fått jättejobiga brunstar pgav det konstiga klimatet som är nu.
Dock vet jag inte vad du ska göra åt det...

Vad skönt att höra, då kanske de det inte är så mycket hästen som klimatet det är fel på! :bump:

Ja, det är jag övertygad om :rofl:
Frågan är bara om man ska vänta ut dom, eller försöka leta efter någon lösning...

Det blir nog att vänta ut och låta vara ifred som gäller... Vi kommer också att ta bort havre och btfor och ev. försöka ersätta med havrefritt kraftfoder + att hon får lucern hackad strå i krubban stället så att det finns något gott där när hon kommer in. Kanske ska försöka med magnesiumtillskott som jag har hört kan hjälpa också när jag räknat mer på foderstaten för att kolla så det inte blir för mycket.

Är hon verkligen brunstig då? Har du kollat där bak och "luktar" hon brunst?
Det händer att en del ston bär sig åt så där inne i boxen, utan att det behöver vara brunst. (bara att lära sig leva med som stoägare)
gulan

Om hon är brunstig "på riktigt" dvs. kan bli med föl eller bara har väldigt mycket hormoner just nu är ju egentligen helt oväsentligt. Något med hormonerna är det som är i obalans. Hon kissar mycket och ofta, går med lyft svans, klipper osv.

Nej det är inte oväsentligt, eftersom du har/vill behandla henne med något, och det behöver inte alls ha något med hormoner att göra.
Ibland blir ston så här.Lägger öronen bakåt, skriker och slår i väggen om någon går förbi, eller bara slår i väggen åt stallkompisen.
Det är bara att ignorera och acceptera.
Fast om hon lyfter svansen och kissar och klipper så är det troligt att det är brunst. Men man brukar kunna känna det på lukten och se hur färgen i slidan ser ut.
gulan

Har ingen direkt lust att kolla färgen där bak, vill gärna stanna i jordelivet ett tag till... :rofl:

Jag tror att Mayara känner sitt sto, och inte skulle posta denna tråd om hennes sto alltid betedde sig på detta sätt ;)

Du kan ju testa att ge henne munkpeppar. Finns att köpa på nätet. Det hjälper inte på alla men jag märkte stor skillnad på mitt sto.

kl

Jag säger absolut inte att det är så men när en häst är brunstig länge så kan det betyda cystor på livmodern.

Slutar hon inte så kontakta en klinik tycker jag.

När det är uteslutet så kan akupunktur hjälpa - har faktiskt varit med om en häst som betedde sig liknande och det räckte otroligt nog med bara en gång akupunktur!
Ägaren ringde en vecka senare och var alldeles lyrisk!

Senast ändrad av en moderator:

Testa Stroppy Mare från Dodson & Horell, 295:- och räcker en månad. Finns i Ridsportbutiker.
Jag har gett min häst Stroppy Gelding som fungerat alldeles utmärkt då våra ston brunstat och han varit jobbig.

Ja det har absolut med detta konstiga vinterväder att göra. Har två märrar som har varit extrema denna vinter. Den ena har i princip aldrig visat någon brunst men i år - oj, oj. Till och med hästarna i grannhagen där en är 26 år och inte visat någon brunst de senaste åren men i år - kors då på den gamla damen. Då min ena märr blir väldigt okoncentrerad vid ridning och bara gnäggar efter andra hästar brukar jag vänta att rida när brunsten är som värst. Lycka till!

Jag tror nog också att det är vädret, särsklit nu när man hör flera som är med om samma sak. Kan ju tillägga att våran "grand old lady" som blir 30 !! :love: i år också brunstar.

Det är ju inte bara hästarna som det blir fel i biologin för, där jag bor kommer nu gässen och svanarna tillbaka efter "vintern", de tror att det är vår nu. - Inte konstigt om även våra ston får "vårkänslor".

Ger min pålle magnesium. Fungerar kanonbra. Finns bl.a på EKO.-

Liknande trådar

E
Foder & Strö Hej! Jag har tidigare fått tips om att min hästs grundbehov är mellan 60-70 MJ samt 390-505 g smrp beroende på hur mycket hon...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: skrållan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • FÅRtråden
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈