Hjälp till kanin!

T

TaylorSwift

Jag behöver hjälp till en av våra hanar!
Det började med att han blev förskyld, han nös och var lite snorig men nån dag efteråt blev han jättesnogig och det låter när han andas varje andetag och ibland får han hostanfall då han inte får luft, då springet han runt och fräser tills han kan andas någorlunda igen.

Han dricker inget och om man ger honom mer en 1DROPPE i taget får han ett "hostanfall" och det låter som om han håller på att dö :(
Jag har suttit med en spruta hos honom därute nu och fått i honom 10ml droppe för droppe och han försöker suga ur vattnet ur sprutan och tuttar efter den när jag tar bort den, men så fick han lite för mycket och fick ett hostanfall, han blev då rädd för att dricka ur sprutan men jag lyckades ge honom 1droppe till för att visa att det inte skulle bli så nästa gång.

Jag ger honom alltid sprutan ii buren där han självmant suger i sig vattnet.

ALLA råd mottages förutom att åka till vetirinären för det har vi tyvärr inte möjlighet till just nu..

Sv: Hjälp till kanin!

Låter som lunginflammation.

Kaniner är känsliga för förkylningar, att hamna i drag osv.

Låter som lunginflammation.

Kaniner är känsliga för förkylningar, att hamna i drag osv.

Ok vad ska jag göra? :cry:
Kan nog inte komma in till veterinären på några dagar nu, vad kan jag göra sålänge?

Det har varit kraftiga väderomställningar här ( från ca +5 till -10 till +5igen) och alla kaniner är lite småslöa och snoriga, +att dom har varit ute ganska mycket nu, (dock alltid med vindskydd med halmbotten men där sitter dom typ aldrig ändå.

TÄnkte på att jag kanske kan ge honom äppletärningar? det borde ju vara ganska mycket vätska i dem och lättare för honom att tugga i sig den mängd han kan ta emot.

Var ute nu och fixade lite, Tog bort allt blött iburen och nu är hela buren fylld med hö :D (halmen var slut) Han verkar lite piggare och kunde ta emot lite mer vatten utan att få anfall.

Ska gå ut nu igen.

Jag var ute och gav honom äppletärningar nu och de åt han jättemkt av, docka gav jag han inte så jättemycket då jag tror att han kan börja äta för fort och sätta i halsen, han drack inget nu men det var ju väldigt saftiga äpplen så lite vätska borde han ju fått därifrån.

Ska åka till vn så fort det går men tyvärr inte idag.

Oj, det låter inte roligt.
Men åk till veterinären så fort du kan.
Vill du ge honom grönsaker med vatten i vore kanske gurka bra?
Det är ju jättemycket vatten i det.
Säger också som älgen: få i honom vätska och håll honom torr.
Ge honom en krya på sig kram från mig.

Hej!

Låter som Lunginflammation. kanske du kan ta in honom inomhus? det hade jag gjort sålänge iallafall.. troligtvid behöver han antibiotika, så ta honom till veterinären så fort du kan.

Vet också att de är känsliga för att få lunginflammation, det kan gå snabbt, så du bör få tag i en vet, redan imorgon.

Okej, dags för den stora uppdateringen :D

Idag fick vi äntligen en tid hos veterinären (:bow:) han trodde att det var en luftrörs infektion och vi fick penselin och åkte och köpte A-fil.
Medecinen tyckte grabben skamade väldigt gått och det inga som helt problem att ge honom den!:bow: Men sen mår han ju inte så bra så att man sitter och matar honom med äpplebitar dränkta i a-fil när han kan äta själv är ju bara mysigt:angel:

Och dagens lycka! Jag såg honom dricka själv utan att hosta så jättemycket!:love:

Känns verkligen som om han är på bättringsvägen nu!:D

Liknande trådar

Gravid - 1år Grabben är nu 6 månader och för att få till en bra natt rutin som även pappan kan fixa har vi tänkt att prova låta grabben sluta amma...
Svar
18
· Visningar
2 119
Senast: Is
·
Hästvård Skit oxå, jag låter alltid min nervositet och orolighet stå i vägen för förnuftigt och rationellt tänkande. Kommer ut i stallet och...
Svar
14
· Visningar
1 382
Senast: dee79
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 118
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 011
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama