Hjälp - tävlingsnerver!

Segelflygarinnan

Trådstartare
Vi ska va med på vår första träningstävling (SWRs) imorn, och först nu börjar jag insé att det är dags, att loppet är rätt kört för att förbereda donnan mer.. :o

Vad bör jag tänka på? Vad ska jag göra direkt när jag kommer dit? Och en annan sak jag kom på - mitt mönster börjar nere i högra hörnet; ska jag ändå rida in på medellinjen och hälsa på domarn? Markerar jag på nåt speciellt sätt nere vid hörnet sen att jag börjar isf?

Jag börjar bli lite nervös.. :crazy::eek:

Sv: Hjälp - tävlingsnerver!

Har inga råd eller svar ang själva tävlingsgrejen men glöm inte bort att andas :) när du rider !

Om ditt mönster börjar i nedre hörnet så rider du inte upp på medellinljen utan tar direkt till höger och vänder upp mot den riktning du ska rida. Under tiden du rider in tittar du mot domaren och tar ögonkontakt så får du en nick/hälsning som startsignal. Själva markeringen att börja får du av domaren med en nick.
Om du är osäker stannar du och väntar på direktiv, som du får i första hand visuellt från domaren eller domarsekreteraren eller ring steward.

Tänk på att det är en TRÄNINGSTÄVLING -dvs du är där för att lära dig vilket alla -inkl domare och funktionärer är fullt medvetna om och dom vet också att du kan bli osäker ang vart du ska ta vägen osv. Ta ögonkontakt med folket på banan om du blir osäker!

Försök ha allt du kan klart innan -ds vilken rutin du ska ha, hur lång tid du behöver rida fram (ta gärna i lite och stå och vila/skritta runt istället för att bli stressad) ta reda på vart insläppet är, vart funktionärerna står osv.

Andas och ha roligt! OM det skiter sig inne på banan, LE, klappa din häst (om mönstret redan är kört dvs) och försök få det till en positiv upplevelse oavsett vad som händer.

Lycka till! :)

Tack! :D

Western Riding gick inget vidare, vi båda var väl nervösa.. :D Horsemanship gick jättefint på railwork, men blev ändå slagna av bl.a CindyLou.. :p

Var de många där? Hörde att deinte var så många föranmälda, men de kanske kom endel endå? Jag hade velat åka men det blev övertidsjobb istället - pengar behövs ju tyvärr me.

Grattis till att de gick bra!:banana:

De klasserna jag höll koll på var:
Showmanship at halter 3 st
Pleasure w&t 6-7st
Horsemanship w&t 6st?
Trail w&t 6st?
Trail 5st

Va kul! Då kom de ju lite folk i alla fall. Och roligt att de var några som var med i showmanshipen. Jag brukar ju ofta va ensam i den klassen.:crazy: Hoppas de blir en sån klass på tävlingen i maj me och att några fler vill va me.
Vad var de för ställe tävlingen var på?

På en gård i Norra Härene :D

Åh, tack! Mönstret gick inget bra alls, men vända på bakdelen är inte hennes grej. Hade tänkt vart med i Open ist för W&T först, men ändrade mig i sista sekund. Bättre att göra en bra W&T än en dålig Open. :D
Va så konsentrerad på mitt, så såg inte dom andra på railworken nånting. :D Men va fan - stod det inte rosetter på hemsidan? Jag hade ju velat fått min första..!:p

Tyckte du såg väldigt lugn och harmonisk ut :)
Det blev inga rosetter :( Hörde aldrig om vi fick någon förklaring men håller med.. Det hade ju varit kul å fått sin första och pryda hemmet med :D

Ja det är jättekul med showmanship men önskar att de hade haft trail at hand med. såg att de flesta klubbar inte har med det i år, är så typiskt när man har en unghäst som behöver koma ut och bara att vara med i en enda klass är lite tråkigt.

I första klassen sa dom att dom inte hade några rosetter men att 1:an i varje klass skulle få sin hemskickad??? men jag hörde det som sagt bara i första klassen och inte de andra. Lite tråkigt tycker jag för det är ju mysigt med prisutdelning även om man inte vinner.

Den som väntar på något gott ... :p

Jag missade tävlingen, tyvärr. Skulle varit med i trailen annars. Men det kom annat i vägen! Nästa gång ska jag med!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 617
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 651
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka