Hjälp tack!

E

Elin98

Hej
Min häst har börjat vägra på hinder, han har aldrig gjort det förut:confused:
Har nån lite tips??:p tack!

Sv: Hjälp tack!

Så gjorde min för lite mer än ett år sedan, fast bara på tävling. Det visade sig vara kotledsinflammation. Kolla upp hästen!

Som redan nämnts så är det nog en bra idé att kolla hästen.

Är hästen frisk, så kanske det är läge att backa några steg i träning och börja om

Mitt tips är att kolla upp hästen, det är nummer 1. Tror tyvärr det kan vara nått fel om den helt plötsligt börjar stanna...

Är det inget fel på den så ta ett steg tillbaka i träningen... Lycka till :)

Du kanske kräver för mycket av din häst? Han/hon kanske har tröttnat på att hoppa och vill hitta på något annat?
Rappa INTE till hästen med spöet för att han/hon vägrar, hitta felet istället.

Har redan kollat upp han inga fel! :confused:

Men tack för alla tips:):)

Och utrustningen är bra? Välanpassad och hel?

Då råder även jag dig att släppa hoppningen helt ett tag.
Sedan kanske hoppa något språng i naturen om det finns t.ex. stockar/små hinder någonstans, diken eller så.

Men lägg ner den regelrätta hoppträningen ett tag :)

Kör lite annan träning - markarbete, utomhusritter etc.
Om det finns möjlighet kan du longera hästen / löshoppa den och dylikt.
Variera din träning mera så kommer hoppningen bli mera spännande för dig och din ponny. Hur länge har den vägrat?

Börja med att kalla på veterinär så snabbt du kan, hästen kan vara sjuk och få ont när den hoppar.

Kanske har du hoppat för mycket så att hästen helt enkelt tappat lusten och inte vill hoppa längre? Kanske har du hoppat för högt med hästen så att den har tappat självförtroende? Eller så kanske hästen ligger i för hård träning och inte orkar hoppa så mycket?

Min första tanke efter att ha läst tråden och konstaterat att den inte är sjuk var att den helt enkelt tröttnat på att hoppa. Strunta i att hoppa ett tag. Gör något roligt, ut i skogen och skrutta eller något. släpp på kraven lite och variera kravlöst med dressyr. Om den inte har ont och utrustningen sitter bra så är den helt enkelt trött på att hoppa.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 235
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar