HJÄLP! stressad och skygg kanin

B

bella_gillar

Min Kanin är skygg och stressad han rivs,bits ochsprattlar vid bärning. Det är en hane på ett och ett halvt år. vad ska jag göra. han är omöjlig att ta hand om ibland. jag tränar på att bära honom. det går bra i ugefär högst 2 minuter. men helt plötsligt får han ett anfall. och sprattlar och rivs.han är en vädur Hur ska jag hantera honom???:confused:

Sv: HJÄLP! stressad och skygg kanin

Har han alltid varit sån?

Umgås med honom mycket, växla hantering och att bära honom med att bara sitta. Ta tex ut honom i en hage och sätt dig med en bok så får han själv ta kontakt. Ge honom ev. något gott ur handen.
Om han börjar sprattla efter två minuter, sätt ner honom efter 1½. Efterhand kan du utöka tiden. Bär honom på ett sätt som gör att han sitter tryggt, tex sittandes mot dig eller på ena armen (tryckt mot din mage) med en hand över. Att gå runt med honom i flera minuter har man ju oftast ingen nytta av,sätt honom i knät, hur reagerar han då?

Edit: Sätt inte ned honom när han sprattlar, ta på dig kläder så han inte gör dig illa och var inte rädd =)

Hej! Ta det lugnt, så gör många kaniner! Mina två vädurar sprattlar så fort jag rör mig med dem eller ändrar ena handen något. Man ska hålla dem intill sig med ena handen över ryggen och frambenen - den andra över bakdelen och gärna hålla lätt i tassarna. Man får inte släppa taget om den sprattlar, ryggen kan ta allvarlig skada om den sträcks och böjs bakåt. Kaninen ska vara framåtlutad i ens famn. Din kanin verkar rädd om den bits (markerar) och klöser (det är instinktivt).Det är säket inte personligt menat. Det är bara att smyga fram och prata gosigt och klappa den flera gånger utan att luyfta. Sen lyfta litet i taget, korta sträckor. Annars finns ju små "kaninhämtare" som jag kallar de små transportburarna för kaniner - om man ska flytta den tex inifrån och ut eller så. Det kanske skulle vara lugnare för sin kanin.

Jag tog i somras över en kanin som innan dess bara tillbringat sina 2½ år i en bur och fått mat, inte någon beröring.
I början var han väldigt skeptisk till varför jag skulle klappa på honom, blä usch och fy sa han och skuttade undan.
Började vänja honom med att ge honom en liten klapp i samband med att han fick en godbit. Med mycket tålamod och denna träning så har jag nu en kanin som frivilligt hoppar upp och sätter sig bredvid mig och sover och vill bli klappad! Dock är han inte så mycket för att bli buren heller, men det övar vi vidare på.
Håller kvar honom, berömer och klappar och sätter ned när han är stilla och försöker att ofta lyfta upp honom och bära i bara någon sekund, ge honom en kram liksom.

Hoppas din pojke blir lugnare snart!

KL*

Vad har ni för tips till en kanin som är lugn att bära, men sprattlar som en galning när man ska sätta ned honom igen? t.ex buren där jag ej kan sätta mig ned själv?

KL*

Vad har ni för tips till en kanin som är lugn att bära, men sprattlar som en galning när man ska sätta ned honom igen? t.ex buren där jag ej kan sätta mig ned själv?

Träning. Sprattlar han när du är på väg att sätta ner honom, så tar du upp honom ordentligt i famnen igen. Och upprepa tills han är lugn när du sätter ner honom.

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 502
Senast: Tuggben
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 890
Senast: inverterad
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar