hjälp! storlek på Döbert träns

HannahxCampari

Trådstartare
Är i stort behov av hjälp just nu! ska beställa ett rundsytt döbert träns men är osäker på hur de är i storlekarna. Min häst är just på gränsen mellan full och x-full. Hon har rätt grovt huvud och kan ha vissa full träns på sista hålen och vissa inte. har ett extra full till henne som går bra men där ligger hon istället på hålen längre in. har inte haft rundsytt innan så vet inte riktigt hur det är snyggt med remmarna när det inspänt på sista respektive första hålen. Vet inte heller hur just döbert tränsen är i storlekarna.
Evigt tacksam för svar! :)

Sv: hjälp! storlek på Döbert träns

Jag tycker Döberts träns är helt normala i stl, förutom att nosgrimman är väldigt trång runt nosen. Det är inte snyggt att spänna längst ner på rundsydda träns, då blir det en hel del platt läder synligt....

Jag har platt träns i full och rundsytt kandar i xfull just för att jag inte ville ha synliga platta remmar. Men det är eg för stort, har fått göra extra hål och måste använda vaddering under nackstycket. Min häst brukar dock ha mittenhålen på typ alla träns i full stl ( Döbert +andra märken), så om det är såvitt din passar i full så hade jag tagit xfull.

Instämmer med Centaur om att Döbert är normala i storleken. Hade också en häst som låg precis mellan full och X-full och mitt Döbertträns i Full var i minsta laget, fick göra extrahål i nosgrimman.
Så ja, satsa hellre på X-full isåfall

*Lånar tråden lite*

Min fjordvalack har cob i sitt Stübben-träns (Stübben "Diana"). När jag köpte det i slutet av förra sommaren passade nosgrimman precis runt nosen (knäppte på yttersta hålet), men efter ett par månader blev det bättre (knäpper sedan dess på andra hålet) och det sitter kanon på honom. Men mindre än det är, kan han inte ha. Vad tror ni som har koll; cob eller full i ett Döbert-träns?

Tack för svaren, tror jag beställer ett i x-full, speciellt med tanke på att hon är lite bred över nosen :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 059
Senast: inverterad
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 270
Senast: LaMagia
·
Utrustning Jag har precis köpt ett nytt träns, men vilket letande! Senast jag köpte ett var för kanske tre år sedan, gången innan tre år innan det...
2
Svar
20
· Visningar
1 686
Senast: supersonic
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat