Hjälp! Stark häst

H

hästsko

heej!
jag rider en nordsvensk , i skritten på lång tygel är hon lugn , när ja kortar tygeln börjar hon trava .. hur ska jag förhindra detta?
ja ´menar hon är inte alls "trög" i munnen , men drar iväg i trav lite med huvud högt buret..
hon är jättte pigg

några tips?
hon är lugn ute och kan rida på kort tygel .

hon är tränad western men blivit riden allround senaste åren ..

tacksamm för svar

Sv: Hjälp! Stark häst

Om jag vore som dig så skulle jag träna på att få henne mjuk och lydig, och träna mycket tempoväxlingar för att få henne uppmärksam. Jag skulle också försöka få henne att lyssna mer på vikthjälper, än att man måste ta henne i munnen. Du har ingen tränare i närheten att rida för? :)

jag hade samma problem med min foderhäst men jag gjorde så att varje gång jag kortade tyglarna o han travade iväg så gjorde jag halt (med tyglar röst o vikt)

det är nu bättre med de dagarna han är pigg så vill han trava iväg men det räcker att bara göra en halt så är han lugn.

det är tråkigare att stå still än att lyssna på ryttaren...

Hej,
så gör min sköthäst också ibland. Men jag har kommit på att det är jag själv som är problemet.
När jag rider ut sitter man ju oftast på lång tygel i skritten, sen när man vill trava kortar man upp den. Ganska vanligt tror jag.
Bara att träna på o släppa och ta tygeln, o ska hon dra iväg då så sitt tungt och lugna henne med rösten. Är hon tränad inom western kanske ett *whoo* lugnar henne ;)
Det kan ju va så att andra gjort så när de ridit henne ute mm?
Lycka till!

Hästen har helt enkelt lärt sig att när tygeln kortas så är det trav som gäller. Den ser förmodligen inget konstigt i det och tycker inte att den gör fel.;)
Du måste alltså träna in (lära om...) hjälpgivningen så att hästen reagerar som DU vill.

Tips:
*Korta tygeln och gör en halt, en sidvärtesrörelse eller likande INNAN hästen börjat trava. Beröm!

*Be om trav med skänkeln, gärna på lång tygel, och beröm. Du behöver inte trava så många steg om du är rädd att h*n ska springa ifrån dig. Det viktiga är att hästen inte kopplar ihop just uppkortandet av tygeln med traven.

*Bryt mönster! T.ex. korta inte tyglarna vid samma ställe på ridturen varje gång, någon dag rider du kanske ut från stallplan med korta tyglar och ger lång tygel efter en stund, börja inte trava på samma sträckor varje gång etc.

pinky skrev:
Hästen har helt enkelt lärt sig att när tygeln kortas så är det trav som gäller. Den ser förmodligen inget konstigt i det och tycker inte att den gör fel.;)
Du måste alltså träna in (lära om...) hjälpgivningen så att hästen reagerar som DU vill.

Tips:
*Korta tygeln och gör en halt, en sidvärtesrörelse eller likande INNAN hästen börjat trava. Beröm!

*Be om trav med skänkeln, gärna på lång tygel, och beröm. Du behöver inte trava så många steg om du är rädd att h*n ska springa ifrån dig. Det viktiga är att hästen inte kopplar ihop just uppkortandet av tygeln med traven.

*Bryt mönster! T.ex. korta inte tyglarna vid samma ställe på ridturen varje gång, någon dag rider du kanske ut från stallplan med korta tyglar och ger lång tygel efter en stund, börja inte trava på samma sträckor varje gång etc.

Håller helt med.

Bara för att man rider ut behöver ju inte all skritt vara på lång tygel. Man kan faktiskt arbeta hästen i naturen. Jag brukar göra lite skänkelvikning fram och tillbaka över vägen, eller be om en öppna då och då. Ibland bara kortar jag tyglarna en stund och ber om eftergift.
Har man en pigg häst eller en som tittar och slänger sig mycket så är det bra att aktivera dem på detta sätt så de får något att göra och inte hinner se så mycket "farligt", eller ständigt taktar och väntar på nästa gångart;) .

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Ridning Hejj! Jag har precis börjat rida en jätte pigg/ springig häst på min ridskola och har lite problem med att få honom ”lungn” och lyssna...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: Tilly_85
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 450
Senast: __sofia__
·
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 384
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?