HJÄLP!!! *spruträdd Karlstadbo*

dee79

Trådstartare
Skit oxå, jag låter alltid min nervositet och orolighet stå i vägen för förnuftigt och rationellt tänkande.

Kommer ut i stallet och inser att min 9 månaders inte är riktigt på topp, kul när det är fredagkväll och allt. Tempar -> 39,2 inte så bra, hon hostar och det kommer gult slem ur näsan och hon väser lite när hon andas.

Försöker få tag i veterinär, vilket inte visar sig vara så lätt. Distriktaren som har hand om vårt distrikt har händerna fulla med en kastning och ytterligare 3 kunder på kö (och tillägger dessutom att hon inte anser att det gör något om lillan står med feber över natten :eek: :eek: ).

hursomhelst kommer det en vet från distriktet närmast intill :bow::bow::bow: och ger smärtstillande plus PC och till min stora förskräckelse ska jag spruta i fyra dagar till. Jag har mardrömmar om det fortfarande sen min andra häst chockade, men första sprutan idag (som vet satte) gick ju bra.

Jag blir illamående och skakig när jag ska spruta och har ärligt talat ingen i stallet som kan hjälpa mig mer än som moraliskt stöd och hästhållare.

Började fundera på väg hem och inser att jag glömt att fråga vet alla frågor. Vet ju var jag ska sticka, att man byter sida så man sticker olika från dag till dag, vet att man skakar om innan och knackar ut luftbubblor.
-Men det slog mig att hon stack med sprutan i kanylen och när jag har stuckit har jag nog satt kanylen först och sen satt på sprutan. Vilket är bäst?
-Vet att man ska dra in och kolla att det inte kommer blod, men vad händer om det sitter en droppe PC kvar på kanylen (efter att man dragit upp i sprutan) och man prickar ett blodkärl? Räcker det för att hästen ska chocka?

Det är inte supermkt (14 ml) så jag behöver inte rikta om, men ändå.

Ge mig alla tips och trix och råd ni har (och om någon sprutvan Karlstadbo har tråkigt de närmaste 4 kvällarna så får ni gärna komma förbi :angel: )

Sv: HJÄLP!!! *spruträdd Karlstadbo*

Skit oxå, jag låter alltid min nervositet och orolighet stå i vägen för förnuftigt och rationellt tänkande.

Kommer ut i stallet och inser att min 9 månaders inte är riktigt på topp, kul när det är fredagkväll och allt. Tempar -> 39,2 inte så bra, hon hostar och det kommer gult slem ur näsan och hon väser lite när hon andas.

Försöker få tag i veterinär, vilket inte visar sig vara så lätt. Distriktaren som har hand om vårt distrikt har händerna fulla med en kastning och ytterligare 3 kunder på kö (och tillägger dessutom att hon inte anser att det gör något om lillan står med feber över natten :eek: :eek: ).

hursomhelst kommer det en vet från distriktet närmast intill :bow::bow::bow: och ger smärtstillande plus PC och till min stora förskräckelse ska jag spruta i fyra dagar till. Jag har mardrömmar om det fortfarande sen min andra häst chockade, men första sprutan idag (som vet satte) gick ju bra.

Jag blir illamående och skakig när jag ska spruta och har ärligt talat ingen i stallet som kan hjälpa mig mer än som moraliskt stöd och hästhållare.

Började fundera på väg hem och inser att jag glömt att fråga vet alla frågor. Vet ju var jag ska sticka, att man byter sida så man sticker olika från dag till dag, vet att man skakar om innan och knackar ut luftbubblor.
-Men det slog mig att hon stack med sprutan i kanylen och när jag har stuckit har jag nog satt kanylen först och sen satt på sprutan. Vilket är bäst?
-Vet att man ska dra in och kolla att det inte kommer blod, men vad händer om det sitter en droppe PC kvar på kanylen (efter att man dragit upp i sprutan) och man prickar ett blodkärl? Räcker det för att hästen ska chocka?

Det är inte supermkt (14 ml) så jag behöver inte rikta om, men ändå.

Ge mig alla tips och trix och råd ni har (och om någon sprutvan Karlstadbo har tråkigt de närmaste 4 kvällarna så får ni gärna komma förbi :angel: )

Varför ska man ta ut vet och börja penicillinbehandla genast en unghäst blir snorig?

ehmm...det var inte genast. Hon har haft rinniga ögon och VITT snor sen 13 december när jag fick hem henne, men gult/grönt snor och hög feber tyder utan tvekan på att en vanlig virusinfektion har gått över till en bakteriell infektion. En häst ska inte heller vara hostig och när hon hinner hosta en 10-15 gånger bara från hagen och sen fortsätter hosta inne så reagerar i alla fall jag, för jag vill inte ha en häst med luftvägsproblem.

Sen skulle jag aldrig fått både finadyn och PC om inte vet ansåg att det var bakteriellt.

Hej! Jag kände likadant som du och nu har jag sprutat min häst i 7 dagar *stolt*

Det är inte så läskigt som man tror. Första gången skakade jag och mådde illa för jag var så nervös!

Jag tycker det är lättast att sticka i kanylen först och sen sätta på sprutan. Då rinner det blod ur kanylen om man stuckit i ett kärl (gjorde det i förrgår). Man såg tydligt att det kom blod så du behöver inte oroa dig för att råka spruta in penicillinet i kärlet. Jag kan inte tänka mig att det gör något om det är någon lite droppe på, men försök skaka av så att det inte är det.
Spruta långsamt och ta bort sprutan. Ryck inte ut kanylen utan ta ut den lite mjuk (men ändå inte långsamt). Så gör jag och det funkar bra för oss.
Och ang. chockerna - läs inte alltför mycket här på buke. Du ska naturligtvis hålla koll på din häst, men alla veterinärer jag pratat med säger att typ 1 promille av alla hästar får penicillinchock. Jag satt och läste här innan jag gav, och det är riktiga skrämselhistorier! För dom allra allra flesta går det bra, som tur är!

Lycka till!

Det verkar ju vara en väl moitiverad behandling, så det är klart du ska (blir tvungen...) att spruta.

Dra upp penicillinet med en särskild kanyl och ta en ny när du ska sticka hästen. Då behöver du inte vara orolig för att få en droppen pc i ett kärl på så vis. Risken är väl inte så stor iofs, men det är dessutom bättre aspetik att inte injicera med uppdragskanylen.

Ha kanyl och spruta för sig. Stick i kanylen, fäst sprutan, aspirera (backa kolven) och spruta i lugn, jämn takt. Gör du så behöver du inte vara orolig. Kommer det en liten bloddroppe på stickstället när du drar ut kanylen har du perforerat ett litet blodkärl i huden - inget att oroa sig för.

Förvara flaskan i kylskåp (eller motsvarande temperatur) och värm sprutan med uppdragen medicin innan du behandlar. Antingen låter du den ligga framme i rumstemp, har den i handen eller spolar ljummet vatten på den (håll då spetsen neråt).

Få hästar chockar och ännu färre får bestående men av en sådan händelse. Det kommer att gå bra!!

Lycka till!

Tack för tips! :bow: Problemet är att min äldre häst häst chockade när jag sprutade, så rädslan är inte helt obefogad tyvärr. Jag lovar att man blir nervös när man sett det :crazy:

Innan kunde jag spruta även fast jag var nervös, men det tog nervositet till en ny nivå.

ehmm...det var inte genast. Hon har haft rinniga ögon och VITT snor sen 13 december när jag fick hem henne, men gult/grönt snor och hög feber tyder utan tvekan på att en vanlig virusinfektion har gått över till en bakteriell infektion. En häst ska inte heller vara hostig och när hon hinner hosta en 10-15 gånger bara från hagen och sen fortsätter hosta inne så reagerar i alla fall jag, för jag vill inte ha en häst med luftvägsproblem.

Sen skulle jag aldrig fått både finadyn och PC om inte vet ansåg att det var bakteriellt.

Ok då varv det berättigat med vet, men det finns så många hysteriska hästägare och inkompetenta veterinärer så jag var bara tvungen att fråga:angel:

Jag tycker det är lättast att sticka i kanylen först och sen sätta på sprutan. Då rinner det blod ur kanylen om man stuckit i ett kärl (gjorde det i förrgår). Man såg tydligt att det kom blod så du behöver inte oroa dig för att råka spruta in penicillinet i kärlet.

Inte alltid sant tyvärr. Det beror lite på vad för kärl man prickat - ibland kommer det inte blod spontant ur kanylen, men väl en liten rännil när man aspirerar. Man ska alltså alltid aspirera.

Kommer det blod i kanylen så avbryter man, tar en ny kanyl och sticker på ett annat ställe, några cm därifrån.

Tack! Det där känner jag igen från när jag sprutade senast. Jag vet att få hästar chockar och att det är nödvändigt att spruta ibland (så jag bör komma över det här) men just min tidigare upplevelse gör mig lite nojjig.

Jag fick 6 kanyler till 4 dagar. Kan jag göra rent den jag använder till att dra upp PC:t till sprutan och återanvända, eller hur gör jag det bäst?

jag tuppade av när jag skulle spruta min unghäst första gången... som tur va hade jag en god vän med mig som tog sprutan, benen bara vek sig och jag låg som en påse nötter under min unghingst.. märk väl att jag INTE är känslig alls och aldrig i mitt liv har svimmat..pinsamt..men gör som ovanstående, sätt kanylen först, då ser du ju på en gång om det kommer blod och det blir svårare att göra misstag..plus att jag heldre har en upprörd häst som hoppar runt med en kanyl i halsen än en hel spruta..:/

Om du inte har kanyler så at det räcker till att både dra upp och spruta med olika kanyler varje dag så är mitt råd att använda samma kanyl för att dra upp med varje gång. Och då låta den ligga i kylskåp med pencillinet, naturligtvis i sin skyddande hylsa.

Det var ju lite klent tilldelat. Jag brukar lämna 2 per behandlingsdag + ett gäng extra, om man skulle tappa nån eller sticka i ett kärl. Du kan låta en kanyl sitta i flaskan även om det inte är optimalt. Bättre än att dra ur och rengöra iallafall! Men ha då flaskan i kylskåp ist f t ex i sadelkammaren där det ju är smutsigare. Akta dig för att sättta fingret där man kopplar till sprutan bara, så håller det sig hyfsat sterilt.

Jag har redan allt hemma i kylskåp och i påse (ska försöka hitta lämplig kanylburk också). Så då låter jag en sitta kvar i flaskan samt försöker att dra något skyddande över så den inte blir lortig innan vi hinner hem till kylskåpet igen.

Tack för alla svar, ni är änglar!

Kl

Jag är så glad att min bästa vän är läkare, jag skulle nog inte klara av att spruta min häst. Där går gränsen.

Det är ju lite så jag känner, men jag måste ju. Får försöka ta mig samman och bara göra det.

En till fråga: Är det något man bör tänka på när hon har 5 cm lång päls? ska man försöka vika undan den innan sticket?

Liknande trådar

Hästvård Har hamnat i en konstig, overklig sits. Blev just av med min medryttarhäst och fick redan innan erbjudande om ett par nya, bland...
Svar
18
· Visningar
1 889
Senast: wildrose
·
Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 507
Senast: Abova
·
Hästvård Minnesgoda läsare vet att K var en mardröm atts pruta som liten, eller snarare att det inte gick. Hennes sprutfobi är ju dock under...
2
Svar
27
· Visningar
2 536
Senast: Muffe
·
J
Övr. Hund jag har två st hundar, mor och dotter. tog mamman på foder för massa år sedan och när hon fick sin sista kull (hon har fått tre kullar)...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama